Juletradisjoner

87'modell

Forumet er livet
Hvilke juletradisjoner har dere hjemme hos dere?

Vi samles hver lille julaften hos foreldrene mine, hele min side. Da spiser vi god mat, leser julehefter og ser Grevinnen og hovmesteren.

Samme kveld setter vi ut grøt til nissen, og neste morgen har han vært inne og fylt julestrømpene som takk.

Julaften mååå jeg se Askepott, Reisen til julestjernen og Disneykavalkaden (den gode, gamle). Vi spiser alltid risgrøt til lunsj.

Pinnekjøtt og riskrem på julaften. Selvsagt mandel i riskremen :-)

Drar til mine foreldre lillejulaften (pappa har bursdag julaften), og så feirer vi hans bursdag når klokka bikker 00 natt til julaften :) men nå etter vi har fått mini tar vi det tidligere på kvelden så ha også får være med :) veldig koselig. Julaften har vi hittil feira først hos svigers og i fjor med alle samlet (Mini sin første jul). Jula nå blir vi ikke enig om...

Lille julaften pynter vi treet og pynter mer til jul.
Spiser grøt med mandel.
Ser grevinnen og hovmesteren, og Pepsi og grandis på samboer og meg når ungene er lagt [emoji13]

Julaften prøver vi å få tatt en aketur på dagtid hvis det er føre for det. Eller gjøre noe annet koselig mens vi venter

Spiser ganske tidlig, sånn at vi kan begynne tidligere med gaver sånn at vi ikke trenger stresse med å pakke opp, og ungene får likevel tid til å leke med noe av det de har fått før de vil legge seg.

Ribbe med tilbehør

Vi pynter treet lille julaften, og feirer julaften hos svigers. Da spiser vi alltid middag og dessert først, også pakker vi opp gaver etterpå.
Tidligere på dagen ser vi på Disneys julekavalkade og bare koser oss i pysjen. :D
I romjulen ber vi svigerinnene mine på juleverksted. <3

Lille julaften er vi på middag hos de vi ikke er hos på julaften.
Frokost her julaften med svigers. Og middag med ribbe og det som hører til på kvelden, enten med min familie eller mannens. Og middag med min familie 1.dag.

Grevinnen og hovmesteren selvfølgelig :D
Kirka på julaften.

Julaften på dagen/morgenen reiser vi til graven til min far, fetter og to besteforeldre, gjort dette de siste årene og synes at det er en grei ‘tradisjon’:happy:

Julaftenmorgen drar vi på grava til svigermor og dattera vår. Så hjem og lage og spise fugl.
Første juledag er det brunsj med svigerfamilien

Vi gjør de siste forberedelsene lille julaften (lager mat el.l) men pynter treet som regel helga før jul. Vi pleier å ha takeaway og se grevinnen og hovmesteren, og så skal julestrømpen til mini fylles med noe godt til morgenen etter.

Julaften har vi pleid å henge i pysjen og se julemorgen på tv, spise lang frokost og bare slappe av frem til feiring. I år skal vi bort, og vi skal lage dessert så det skal mini og jeg gjøre sammen. Ellers skal vi på kirkegården og legge ned en krans og tenne lys hos den lille gutten vi mista i februar, og hos besteforeldrene mine. Har jo vanligvis besøkt mormor, men hun døde i sommer så da blir det å besøke henne på kirkegården i stedet. Fin tradisjon.

Første juledag er det stort sett avslapning, eller brunsj hos mamma eller pappa. Resten av romjula slapper vi av, eller henger med venner som er hjemme på ferie. De julene vi er i Trondheim hos svigers er det mer vennemaraton, men det er veldig kos det også.

Kirke juleaften, første juledag hos mamma og pappa på julelunsj. Tv titting :)

Back
Topp