Juletradisjoner

Vi pynter treet en liten uke før jul. Innførte en tradisjon for noen år siden med julefest i grillbua hos oss med gløgg, grøt og pepperkaker - i år skal vi også ha julekrybbe der ute. Det var førjulstradisjonene, ellers er det grevinnen og hovmesteren og i det hele tatt kvelden før kvelden på nrk lille julaften mens vi skreller poteter og klargjør julemiddag. Tegnefilmer, askepott og reisen til julestjernen må man få med seg om man ikke jobber. Annet hvert år med min familie og mannens. Hans foreldre er skilt for ikke mange år siden og det lager litt utfordringer, men de siste årene har vi alltid vært hos oss pga små barn og størst hus. Så da blir det pinnekjøtt. Ellers har vi lite familieselskaper i vår familie, men spiser ofte ørret hos mine foreldre en av juledagene. Elsker jula og stemningen som følger med!

En annen ting er julekalender til ungene. Iver fikk pakkekalender et år, men opplevde at det var så mye dritt man får kjøpt som bare går i stykker og at dette skaper et veldig materalistisk samfunn. Så i fjor fant jeg en julekalender-aktivitetsboks i Danmark hvor man lager en gjenstand hver dag og så følger det med en historie. Det var så utrolig koselig! Og han har etterspurt det i år og. Så må vel ut på leiting!

En annen ting er julekalender til ungene. Iver fikk pakkekalender et år, men opplevde at det var så mye dritt man får kjøpt som bare går i stykker og at dette skaper et veldig materalistisk samfunn. Så i fjor fant jeg en julekalender-aktivitetsboks i Danmark hvor man lager en gjenstand hver dag og så følger det med en historie. Det var så utrolig koselig! Og han har etterspurt det i år og. Så må vel ut på leiting!

Oi, det hørtes ut som en veldig fin kalender :-) legge ut link om du finner på nett?

Oi, det hørtes ut som en veldig fin kalender :) legge ut link om du finner på nett?
Problemet er at de har sluttet å lage den! Jeg skal forhøre meg med Panduro om de kan ta inn igjen. Skal legge ut link dersom jeg finner noe :)

Startet egen juletradisjon i fjor med å feire hos oss selv. Helt fantastisk!! Før har vi byttet på å være hos mine foreldre og svigers, men etter mye kjøring og pakkin inn og ut av bil, fikk jeg nok :-p så nå har vi en stressfri lillejulaften og julaften der vi bare koser oss med julegrøt,juleprogram på tv'n , julestrømpe, god mat og familiekos :-)

Jeg er vokst opp med både ribbe og pinnekjøtt på julaften, han med kun pinnekjøtt og ribba på 1 juledag. Vi fyller hverandres julesokk og koser oss med det til juleprogrammene på formiddagen. Så drar vi på kirkegården å tenner lys. Hans foreldre er skilt så vi har hatt en kabal til å gå opp. I år derimot skal vi flytte inn i nytt hus i midten av oktober (forhåpentligvis før lille kommer) og har invitert mine foreldre til å feire sammen med oss. Så skal vi sikkert lage det både pinnekjøtt og ribbe:)

Back
Topp