Juletradisjoner

hunnykaos

Forumet er livet
jentene i juni13
VIP
Novemberlykke 2015
Noen har allerede nevnt jula litt i skravletråden, så jeg tenkte det ville vært moro med en egen tråd.

Hva er dine tradisjoner? Hva spiser dere? Hvem feirer dere med? Noe spesielt som skjer på ulike dager i jula?

Kanskje du skal lage nye tradisjoner med ditt første barn?

Tre nøtter til Askepott til frokost.
Risgrøt med mandel til lunch.
Tv titting og middag med familien på kvelden.

Når jeg ikke jobber julaften er det Askepott :)

Ellers feirer vi annenhvert år hos min fam og gubbens fam:)
Hos meg er det:
Kalkun :D
Karamellpudding

Hos gubbe er det:
Ribbe :/
Riskrem

Ellers har vi prøvd å vært hos mine foreldre 1 eller 2 juledag alle sammen min fam :) men tror ikke det blir mer pga sykdom og alder hos dem, så får vel heller lage ny tradisjon hjemme hos oss å be mine søsken med menn og mine foreldre på middag 1 elle 2 dag:)
Har også lyst til å prøve å feire jul hjemme I allefall det ene året (mitt år:) )

Ellers har vi ikke noen spesielle tradisjoner :)

I fjor gjorde vi noe jeg synes var veldig koselig vi var på julegudstjeneste:) tror ikke det blir noe av det I år, men til neste år vil jeg det igjenn:) husker vi alltid gjorde det når jeg var barn:)

Last edited:
Samboeren min og vesla (2,5 i jula) vil nok se på tv. De er veldig glad i sånt :) Jeg er litt lei av det samme tvprogrammer år etter år, så jeg sitter nok og duller med babyen :) og steller og bader. Er nok veldig i babybobla i år :D

Men de faste tradisjonene er ribbe m tilbehør til middag, riskrem til dessert, så pakkeåpning.
Treet pyntes 23.11 :)

Jeg vet ikke helt hvor vi skal feire jul i år, om vi rett og slett blir hjemme med nyfødt eller om vi drar til familie og feirer. Da slipper vi i allefall å lage middagen og sånn :p og tror nok det er mest stas for toåringen å feire sammen med andre. Men jeg gleder meg i allefall til jul, bare 3 mnd :D

Julaften kveld har blitt litt mye forventinger om dyr middag (reinsdyrfilet) og viner og dyre pressanger. Barna elsker det for vi er hele 15 stk og det er jo kos. Men jeg må si at for min egen del så synes jeg det er så koselig å sitte i sofaen med tre nøtter og Donald og knaske pepperkaker med non stop. Deretter gå en tur og ake eller lage lykter. Ikke minst forberedelsene og stemning gleder jeg meg til. Og i år blir det med enda en liten julepressang til meg gutt nr tre!

I år blir nye tradisjoner skapt, men er veldig likt som tidligere tenker jeg :)

Julemorgen på tv og en god frokost til. Etterpå blir det vel å åpne strømpene til ungene mens de styrer på med sitt :)

Det blir pinnekjøtt med det vanlige tilbehøret til middag, men ikke riskrem eller noe pudding til dessert. Skal teste ut en ny variant i år ;)

Og sånn utenom det så går det meste på barnas premisser, åpner vel pakker etter at vi er helt ferdig med maten. Og fått ryddet alt vekk etter det.
Syns det er kjekt at ungene får litt tid til å se og teste ut hva de får før det er legging. Enten så tar vi pakkene til oss voksne og lillebror etter at de andre er lagt, ellers så blir det samtidig.

Tror det kun er svigers som kommer hit i år, og det er helt ok kjenner jeg ;)

Kan legge til at tidligere år har vi feiret annethvert år på østlandet og Vestlandet. Men nå som vi har flytta til Vestlandet så får vi se åssen vi løser det. Jeg er litt sånn at min familie også kan komme til oss, det må ikke være vi som hver gang må styre med å reise ned til østlandet for å være sammen i jula ;)

Last edited:
Bytter på om det er hans eller min familie vi feirer med. I år er det egentlig min familie, men siden de bor 9t unna og termin er 1 des. Blir det vel nært og vi tørr rett og slett ikke sjanse på det.

Så da blir det med familien hans i år.
Da feires det på hytten. Vi eier et relativt stort hyttetun der, hvor også andre i familien har hytte. Så vi er en giga gjeng som feirer sammen.
Middagen blir alltid spist i hytten til Tanta og Onkel til mannen hvor det serveres pinnekjøtt med tilbehør. Dessert er riskrem, moltekrem,karamellpudding og iskake. Litt for en hver smak.
Pakkene åpnes i svigers sin hytte hvor vi da har kaffe og kaker senere.

Ellers må jeg ha med meg 3 nøtter til askepott.

Vi går ute rundt juletreet før vi spiser julemiddagen:)

Bytter på om det er hans eller min familie vi feirer med. I år er det egentlig min familie, men siden de bor 9t unna og termin er 1 des. Blir det vel nært og vi tørr rett og slett ikke sjanse på det.

Så da blir det med familien hans i år.
Da feires det på hytten. Vi eier et relativt stort hyttetun der, hvor også andre i familien har hytte. Så vi er en giga gjeng som feirer sammen.
Middagen blir alltid spist i hytten til Tanta og Onkel til mannen hvor det serveres pinnekjøtt med tilbehør. Dessert er riskrem, moltekrem,karamellpudding og iskake. Litt for en hver smak.
Pakkene åpnes i svigers sin hytte hvor vi da har kaffe og kaker senere.

Ellers må jeg ha med meg 3 nøtter til askepott.

Vi går ute rundt juletreet før vi spiser julemiddagen:)
Høres kos ut :)

Når jeg har fri er det 3 nøtter til askepott, så pleier det å være grøt med mandel i hos min familie på dagen.:) Når kvelden nærmer seg så sitter vi å venter, hos min familie er det pinnekjøtt, riskrem og karamell pudding til dessert.:) Hos svigers er det ribbe, pinnekjøtt og riskrem til dessert.:)

I år er det første gang jeg skal være hos svigers på jul så da blir det verken julegrøt med mandel i eller noe andre tradisjoner vi har i min familie..:( Må si jeg gruer meg veldig til denne julen.

1.juledag er det tradisjon hos min familie så når vi ikke er med de så reiser vi dit på 1.juledag og 2.juledag får vi ta som den kommer.:) vi har annenhvert år hos min og hans familie siden han har en gutt fra før, så når vi har han så er vi hos hans familie.:)

Vi bytter på hvem sin familie vi feirer med, men det er mange søsken å ta hensyn til så det er ikke alltid det blir annenhvert år her og der. De to siste årene har vi vært med min pappa, oldemor (min farmor) og ene året min søster. Første året var vi hos pappa og i fjor var vi hos oss (for første gang). I år skal vi også være hjemme og svigers kommer til oss :)

På morgenen ser vi litt på tv, jeg må helst ha med meg mest mulig av de koselige julefilmene :P Tre nøtter til askepott selvsagt..

Vi skal lage ribbe med julepølser, medisterkaker, brun saus, surkål, poteter og grønnsaker og til dessert riskrem :) Gleder meg allerede :)

Treet pynter vi 23. Vi har tradisjon på å dra å hugge juletre hos en gammel kollega av pappa, det er veldig koselig :)

Vi å pynter treet 23 :) I fjor kjøpte gubben plastikk tree:D etter min mening en god investering :))

Nå skal jeg, x'n og barna feire jul for første gang alene ! Blir vell planlegging en stund før lille kommer i grove trekk om hvordan vi skal ha det når det gjelder mat, pynt og ting vi skal gjøre :-) Men vi SKAL ha grøt på lillejulaften med mandel ihvertfall ^^

22.desember: Juletorsk (gammel tradisjon på Sørlandet) hos mamma med mine søsken med familier.
23.desember: Hummer hos svigers sammen med svoger og svigerinne.
24.desember: Annenhvert med min familie og svigerfamilien. Den som holder julaften velger mat, så det kan variere mellom ribbe, pinnekjøtt og kalkun somregel ;) Vi pleier også å se Tre nøtter til Askepott på formiddagen :)
25.desember: Ribbe hos svigers med tanter/onkler/fettere/kusiner til mannen.
26.desember: Koldtbord med hele min familie (mine kusiner/fettere/tanter/onkler/besteforeldre på mamma sin sine)

Så vi har med andre ord tett program ;) Men jeg ELSKER det! ❤️❤️

Ser diverse juleprogrammer på morgenen, drar så til familien og spise pinnekjøtt og har riskrem med mandelen i :)
Denne julen blir nok litt nedtonet pga det nye familiemedlemmet, men helt klart en julaften jeg gleder meg ekstra masse til :)

Jula begynner den 23. Det er bryllupsdagen til mamma og pappa så de har alltid hatt et juleselskap den dagen. Siden pappa nå er død og vi ikke feirer jul i Trøndelag mer (eller svært sjeldent) har vi hatt en kosekveld her med mamma, broren min og hans familie, med Hovmesteren på TV og gløgg i koppen. Vi pynter treet enten 22. eller 23.

Julaften feires annethvert år hos min bror eller her hos oss. En svært lang historie som jeg ikke gjentar her gjør at vi ikke feirer noe fast med mannens familie. Mamma feirer derfor med oss hvert år. De årene vi er hjemme hos oss er det oss fire (nå fem) og mamma og en gang har det vært med svigermor.

Vi har julestrømpe (nissen fyller opp om natta!) som åpnes foran TV'n om morgenen, 3 nøtter til Askepott. Jeg liker julegudstjeneste, men det er vnaskelig å få det til hvert år. Vi spiser grøt til lunsj (restene blir riskrem). Julenissen kommer ofte midt på dagen eller når det begynner å mørkne på ettermiddagen. Vi spiser som regel pinnekjøtt pga det er mannens tradisjon. Jeg er oppvokst med stek som regel. Dessert er riskrem og lettvint multekrem (syltetøy i pisket krem).

Så er det pakkeåpning sammen med kaffe, godteri og julekaker.

1.juledag er vi ofte også sammen med familien, da ofte med juleskinke med tilbehør.

Ellers er det bare god amt og drikke og bare avslapning som gjelder resten av juledagene.

I år feirer vi hos broren min og jeg regner med de ordner med alt siden vi har en liten en. Mannen begynner i ny turnusjiobb fra 1/12 og vet derfor ikke om han må jobbe, derfor tar vi det litt som det kommer. Mamma kommer og svigermor kommer til å bli invitert, men takker sikkert nei.

De siste 5 årene har vi vært hos familien til samboeren min :-) Trives godt der.
Lillejulaften er det risgrøt med mandel i, og film på tv. Samt klargjøring av julestrømpe til sønnen min (han feirer annenhvert år hos oss, og hos sin far).
Julaften står vi opp, må se de tradisjonelle juleprogrammene :-) Har også vært på skitur på julaften de årene det har vært nok snø.
På julaften spiser vi ribbe eller pinnekjøtt, med riskrem til dessert.
Tror vi blir å holde de samme tradisjonene så lenge vi feirer sammen med samboers familie :-) Kan hende vi lager oss litt nye tradisjoner når vi evnt. begynner å feire alene sammen med barna.

Her har jeg alltid byttet å være hos foreldrene mine, besteforeldrene mine (på begge sider) og nå etter meg og mannen ble sammen har vi feiret hos hans foreldre ifjor, så blir det hos mine foreldre med tante å bestemor å de (13stk) i år :)

Vi ser alltid askepott om morgenen, grøt i 1 tiden og pinnekjøtt m tilbehør i 5-6 tiden. Så blir det en liten pause mens oppvasken tas, og så sitter vi i stuen å åpner pakker på tur så vi sitter å koser oss til 11-12 om kvelden med det. Da får vi liksom med oss hva alle får til jul, og det blir mye latter og sosialt :)
Gleder meg kjempe mye til å feire prinsessen sin første jul i år :D

Vi har pleid å feire annenhvert år hos mamma og svigers... Men i fjor inviterte vi alle til oss, pluss ett muslimskt vennepar av oss som kommer litt senere på kvelden..
Var kjempe koselig, og kommer nok til å gjøre det samme i år :)
Da det var første julen uten noen form for stress!

I fjor og som det sikkert vil bli i år også...

Sto opp og pakket opp gavene fra julestrømpene, spise god frokost, og så på alle julefilmene på tv, risgrøt til lunsj, pinnekjøtt til middag og riskrem med mandel til dessert.
Etter på er det snop og kaker mens vi åpnet opp gaver.
Resten av kvelden er det bare å nyte selskapet, mens vi tester ut julegavene til ungene :p

Vi har vel ikke akkurat rukket å finne noen fasit; men kommet frem til at det mest sannsynlig blir delt i tre. Ett år med hans familie, ett år med min og ett hos oss (med de som kan/vil).

Har for egen del ingen faste tradisjoner - men vet mannen har en del, så får heller satse på at han viderefører ^-^

Back
Topp