Juletradisjoner

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Vil dere dele deres juletradisjoner?

Noe du har videreført siden egen barndom? Noen særegne lokale juletradisjoner?
Følger du kanskje en primstav? :)

Første søndag i advent er vi alltid på julegate tenning og går i fakkeltog.
Siste søndag før jul er hele omgangskretsen i skogen og henter juletrær og vi griller pølser.
Jeg har pappa og søsknene mine med familier på grøt lille julaften hvert år.
Vi har hele omgangskretsen med unger og alt på sen frokost og Disney på julaften formiddag.
Vi har julaften hjemme hos oss med mamma, svigerforeldre og en tante og onkel fra hver side.

Julegateåpning 1. Desember. Alene hjemme 2 på kvelden lille julaften! Våkne opp julaften se på alle de faste tingene på tv som tre nøtter til Askepott før det er julegrøt, pynte seg, dekke julebordet og hjelpe mamma med maten :D og en stor og deilig frokost 1. Juledag :) elsker jul! Og i år kommer en helt ny baby rett før så det blir enda mye mye bedre jul :D

Vi pynter til jul 1 des. sammen. ellers har vi aktivitetskalende hver dag, hvor vi finner på ting sammen, baker og lager hobby ting. Vi lager alltid julegaver til besteforeldre. Veldig koselig.

Vi pynter til jul 1 des. sammen. ellers har vi aktivitetskalende hver dag, hvor vi finner på ting sammen, baker og lager hobby ting. Vi lager alltid julegaver til besteforeldre. Veldig koselig.
Høres flott ut:) hvordan får dere tid til alt da?

Høres flott ut:) hvordan får dere tid til alt da?
Trenger ikke være noe som tar så mye tid. Pynting til jul, baking, tur og leking ute er noe vi ville gjort uansett. Hobby ting er noe vi legger opp på de dagene vi har godt tid. Trenger ikke være noe hobby som tar lang tid. Vi har også hatt kino og teater, tur til biblioteket som gave. Tur på kafe eller ut å spise som familie. Hvis det er noen dager som er mer travle en andre så kan jeg jo ta en mix med aktiviteter og gavekalender. Aktiviteteskalenter er veldig populært her i huset. Har du flere en ett barn så kan samme kalenderen brukes til alle barna. Alle kan jo være med på aktivitetene.

Trenger ikke være noe som tar så mye tid. Pynting til jul, baking, tur og leking ute er noe vi ville gjort uansett. Hobby ting er noe vi legger opp på de dagene vi har godt tid. Trenger ikke være noe hobby som tar lang tid. Vi har også hatt kino og teater, tur til biblioteket som gave. Tur på kafe eller ut å spise som familie. Hvis det er noen dager som er mer travle en andre så kan jeg jo ta en mix med aktiviteter og gavekalender. Aktiviteteskalenter er veldig populært her i huset. Har du flere en ett barn så kan samme kalenderen brukes til alle barna. Alle kan jo være med på aktivitetene.
Skulle vært mer brukt sånne kalendere synes jeg :) er jo så koselig og noe barna husker på!

Har mange fine juleminner fra da vi var små, men mistet veldig mye de siste årene og julefølelsen hadde mer eller mindre dødd ut en stund for meg.
Men i fjor så feiret jeg jul sammen med svigers og familien til samboern og de er veldig flinke til å holde på tradisjoner og feire høytider så hadde det så utrolig koselig, så vi kommer nok til og feire med de i flere år :)
Har julelunsj sammen med pappa og min bror tidligere på selve julaften, og så er vi til mamma 1.juledag :)
I år får vi første jul sammen med sønnen vår, og det gleder jeg meg veldig til og vil skape fine juletradisjoner og minner for han :)

Da vi var små/bodde hjemme pyntet vi juletreet om kvelden på lille julaften. På julaften så vi, jeg ihvertfall, sølvguttene synge julen inn (liker fortsatt å få med meg det!) og så spiste vi middag etterpå eller mens sølvguttene sang. (Pleide å spise ca fem) Pinnekjøtt til middag med kålrabbestappe, poteter og julepølser. Brus å drikke. Åh, nå ble jeg sulten, gitt...

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette blir tredje jula etter vi flyttet sammen og enda har vi ikke feiret i eget hus. Kanskje det blir i år?? Men med termin i midten av november er jeg litt skeptisk...,, men samboer er kokk så blir i tilfelle han som får lage mat.....

Aktivitetskalender hadde vi før ,men måtte gi opp siden jeg faktisk ikke har helse til det. Jeg er vel like glad i pakkekalender som aktivitetskalender forsåvidt, vi finner på fne ting i tillegg til pakkekalendere. Men da gjør vi det på dager hvor jeg orker, det er ikke noe press.

Første helga i desember lager jeg pinnekjøtt så bruker jeg å lage pakkekalender til min sambo eller kjøper en :p
Så bruker vi å bake kakemenn å pepperkaker nærmere julaften :) nå blir det jo endring i tradisjonene siden vi har fått en liten skatt i år :D så vi får se hvordan de nye tradisjonene blir :)

Dette blir tredje jul jeg ikke feirer med foreldrene mine. Har laget meg en stygg tradisjon å ligge syk hele jula. Håper jeg slipper det i år.
1. desember pleier vi å pynte til jul. Så pleier jeg og samboeren å lage kalender til hverandre. Lille julaften baker vi rundstykker og lager klart det vi trenger til julefrokosten. Ser på kvelden før kvelden.
På julaften står vi opp å spiser god julefrokost og ser på alle tv programmene. Så er det ribbe til middag :)

Første søndag i advent reiser vi til byen og ser åpningen av julegata og tenning av julegrana. Selve julaften er det å stå opp tidlig med julestrømpa og se Mikkes Jul (selv om det bare er oss to voksne :D) Askepott og reisen til julestjernen settes på opptak til romjula. Varierer mellom å feire jul hos svigers eller hos min familie. Har vi det hos min så besøker vi alltid gravstedet og legger en krans på morfars grav. Spiser nydelig julemat, åpner pakker, spiller bordspill :)

På julaften ligger julestrømpen i fotenden av senga. Oppi der er det en liten gave.
Julaften og påskeaften er de to dagene i året det er lov til å ikke spise frokost, men man kan spise godteri istedet :D
Så er det Tre nøtter til Askepott og Disneykavalkaden. Disneykavalkaden skal sees med pappa!
Så er det ut på "juletur" med hundene i skogen (så sant været ikke er for gale da).
Så kommer man hjem og slapper av, mens pinnekjøttet koker. Så skal barna smake til kålrotstappen :D

Så spiser man julemiddagen, og etter det venter man en time til maten har sunket, så begynner man på julegavene. Omtrent halvveis i julegavene tar man en pause og setter frem noen julekaker og dessert og kaffe. Så fortsetter man. Etter at alle julegavene er pakket ut så finner man frem litt mer dessert og småkaker :)

Ingen tradisjoner her så langt. Vi har jobbet hvert år på rød-dagene, og eldstemann har feiret jul med den andre halvdelen av familien sin ;) Men i år skal vi begynne å lage våre egne tradisjoner. Det blir koselig <3

Vi har en hel haug med julefilmer som vi begynner å se fra 1.des.
Feirer vi jul på hytten med mannen sin familie går vi alltid rundt pyntet juletre ute.
Det er alltid risgrøt med mandel i grøten og marsipangris til den som får mandel.
Ser alltid tre nøtter til askepott og reisen til julestjernen.
Jeg baker alltid minst 5 sorter småkaker selv.
Det kan aldri åpnes mer enn 1 pakke av gangen:P
Juletre tas frem lillejulaften.
Pynter til jul 1des.

Nei, føler at det vi gjorde da jeg var barn har endret seg de siste ti årene.
Men familien til sambo har juleselskap 1.juledag med hele familien. Jeg var med før første gang i fjor og synes det var kjempehyggelig.
Jeg har alltid synes at 1. juledag er kjedelig dag, så hyggelig med nye tradisjoner.

Tradisjonene har endret seg veldig fra jeg var liten :P Nå har vi:
-Pakkekalender til lillegutt,
-En liten julefeiring på lille julaften med den familien vi ikke skal feire med på selve julaften,
-Alene hjemme filmene er et must i jula
-Juleverksted med barna i familien første søndagen i advent
-Pynter til jul 1.desember
-Feirer jul annenhvert år med min og sambos familie
-Julemiddag hos bestemora til sambo på 1.juledag

:)

En del av tradisjonene fra da jeg var barn er ikke like aktuelle nå som vi er store. Ikke hadde vi så mange tradisjoner heller.
Jeg har prøvd å skape litt tradisjon med juleverksted, bakedag, se julefilmer og sånt noe i desember. Kos og avslapping, ikke stress.
I år blir første jul med barn her i huset og jeg ønsker jo at vi skaper litt tradisjoner for den lille fremover :)

Back
Topp