Juletid og veldedighet

Pin-up

Forumet er livet
Gir dere til veldedige formål i julen, for eksempel Julegryta til Frelsesarmeen?

Mange har jo fadderbarn eller bidrar til diverse organisasjoner året rundt. Gir dere da eventuelt litt ekstra i høytiden?

Pleier ikke å gi fordi det er jul. I jula har vi ofte ekstra dårlig råd selv. Skulle gjerne gitt mer fast, kunne vel hatt et fadderbarn eller noe. Men når vi stadig opplever å måtte låne penger for å komme ajour med regningene så er det nok ikke den rette tida.

Til de som ikke ønsker seg noe og "har alt" gi vi gaver fra "gaversomforandrerverden.no". Kjempegodt tiltak! Ifjor donerte vi en del penger til et fattighus og ga kaker til et prosjekt der eldre og ensomme kunne komme og spise i jula.

Prøver å gi litt ekstra så fremt vi har råd til det. Så langt har jeg gitt til Filippinene så blir det litt ekstra til Frelsesarmeen. Har tidligere også kjøpt noen alternative julegaver fra kirkens nødhjelp. Vi har så overflod så viktig at vi er solidariske i jula dersom vi har råd til det og heller gi litt mindre i julegaver. De fleste har nok så kan man tenke på de som ikke er så godt stilt som oss.

Jeg tenker at det er bedre å gi jevnt over hele året, enn å gi ekstra i jula. Folk trenger hjelp året rundt!

Vi har ikke for vane å gi noe mer i julen nei, men vi gir året rundt:)
Støtter Røde kors,Noah og Kreftforeningen med mnd.beløp:) Gir ting til fretex,uff og ulike loppemarked.

Min søster og svoger gir ikke julegaver, men penger til en veldedighet de velger hvert år. De forventer heller ingenting tilbake, men ønsker seg da gaver til det valgte formålet. Synes det er veldig fint gjort...men må innrømme at jeg ikke har tatt steget helt enda :)

Vi gir ganske mye i løpet av året, men det blir nok litt ekstra før jul, rett og slett fordi det er så enkelt, alle organisasjonene markedsfører kraftig på denne tiden. Spesielt liker jeg å hjelpe andre å få en god jul, så vi gir også ofte både varme og pene klær, eller penger til de som organiserer julefeiring for ensomme og fattige.

Vi prøver å gi til de organsisasjonene som ikke er så velkjent. Frelsesarmeen gjør en strålende jobb, og fortjener masse hjelp og ros, men det er også veldig mange som vet om de og både gir og hjelper praktisk. Jeg kjenner en del som er tilknyttet mindre organisasjoner og gir ofte til disse. Det er min greie :)

Man bør absolutt hjelpe når man kan, gjennom hele året, vi i Norge er så heldige! Men jeg tenker også at det ikke er noe dårligere å gi "bare" i jula, det er jo ikke slik at formålene nødvendigvis bruker opp alle pengene i desember. Det rekker de faktisk ikke. Men mange formål har sin store inntekstbolk i desember, som løfter budsjettet for neste år veldig. Så gir så det svir, det hjelper langt ut i 2014 :)

Vi gir årer rundt, men hender at vi gir ekstra rundt jul. Ikke bare penger, men brukte og ubrukte klær og leker til barn som ikke har så mye og ikke får julegaver.

Vi har et planfadder barn, men gir ikke noe ekstra i jula. :)

Også donerer vi klær, mengder av klær, sko og utstyr etter oss selv og ungene. :) Som regel er det tanten min fra Tyskland som tar det med nedover dit til ei venninne som gir bort til trengende.

jeg gir ikke til frelsesarmeen av prinsipp.! etter at jeg snakket med de, holder jeg meg langt unna.

jeg gir klær til uff gjennom hele året.

Gir fast til SOS barnebyer gjennom året (samt Kreftforeningen og en annen forening). I tillegg går vi til Frelsesarmeens julegryte i byen der vi leverer litt penger og to innpakkede gaver (selvsagt merket med kjønn og alder). Gutten min og jeg har gjort dette til en tradisjon. Gir også alt av klær som ikke skal gis videre til andre i familien til Fretex. Mer enn dette har jeg dessverre ikke anledning til å gi da jeg slett ikke har god økonomi selv. Tenker som så at alle monner drar! :)

Pleier ikke å gi fordi det er jul. I jula har vi ofte ekstra dårlig råd selv. Skulle gjerne gitt mer fast, kunne vel hatt et fadderbarn eller noe. Men når vi stadig opplever å måtte låne penger for å komme ajour med regningene så er det nok ikke den rette tida.

Forstår den, det er ikke alltid man er et sted i livet der det passer.

Så bra at så mange gir jevnlig og ikke bare ved høytider :)

Her gir vi månedlig til Flyktninghjelpen, donerer jevnlig til Dyrevernalliansen og innimellom til Kreftforeningen og Røde Kors. I tillegg sender vi fra oss klær og leker til lokale hjelpeorganisasjoner og til Ukraina.

Prøver også å bidra litt ekstra i jula for at andre skal få en litt bedre jul, i form av pengebidrag og gaver.

Gir ikke til noen spesiell,bortsett fra en privat organisasjon i Ungarn som hjelper gatehunder :) min egen hune er derfra,og jeg vet at pengene kommer dit de skal:) gir ca 300kr hver jul,som gir kasterering/vaksiner av ca 5 hunder:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg gir julegave til kirkens bymisjon, også velger jeg at jobben gir julegavepengene mine til et veldedig formål i stedet for å få noe jeg egentlig ikke har bruk for.

Back
Topp