Min søster og svoger gir ikke julegaver, men penger til en veldedighet de velger hvert år. De forventer heller ingenting tilbake, men ønsker seg da gaver til det valgte formålet. Synes det er veldig fint gjort...men må innrømme at jeg ikke har tatt steget helt enda
Vi gir ganske mye i løpet av året, men det blir nok litt ekstra før jul, rett og slett fordi det er så enkelt, alle organisasjonene markedsfører kraftig på denne tiden. Spesielt liker jeg å hjelpe andre å få en god jul, så vi gir også ofte både varme og pene klær, eller penger til de som organiserer julefeiring for ensomme og fattige.
Vi prøver å gi til de organsisasjonene som ikke er så velkjent. Frelsesarmeen gjør en strålende jobb, og fortjener masse hjelp og ros, men det er også veldig mange som vet om de og både gir og hjelper praktisk. Jeg kjenner en del som er tilknyttet mindre organisasjoner og gir ofte til disse. Det er min greie
Man bør absolutt hjelpe når man kan, gjennom hele året, vi i Norge er så heldige! Men jeg tenker også at det ikke er noe dårligere å gi "bare" i jula, det er jo ikke slik at formålene nødvendigvis bruker opp alle pengene i desember. Det rekker de faktisk ikke. Men mange formål har sin store inntekstbolk i desember, som løfter budsjettet for neste år veldig. Så gir så det svir, det hjelper langt ut i 2014