[Julestemningskalenderen] 4. Desember. Julekaker

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ny dag og ny luke i Julestemningskalenderen. Og dette er en sånn som blir bedre dess flere som deltar.

Del en oppskrift på en julekake du pleier å bake eller en du har lyst å prøve i år.

(jeg kommer sterker tilbake med mitt bidrag etterhvert. Mellom slagene her. For vi har en annen av våre juletradisjoner i hus, syke barn (men juletradisjoner er for en annen luke, ds helst av de hyggeligere variantene)
 
Innhold;

  • 1200g Marsipan
  • Nugatti
  • 2 pk Jorbær Gelè
  • 200g Kokesjokolade
  • 100g Melkesjokolade
  • 125g Delfia fett


Pannen som er brukt til denne oppskriften er 41*30*6 cm



Dekk pannen med bakepapir. Kjevl ut marsipanen med jevn tykkelse som dekker hele bunnen til pannen. Smør ut Nugattièn så den dekker marsipanoverflaten. Sett så pannen inn i fryseren.

Følg oppskriften på JorbærGelèn, du kan minke med 1/4. La gelèn stå på plata til den er kald. Hel så gelèn over i panna og sett den i kjøleskapet opp til 5 timer, eller neste dag!

Kjær opp platen i biter, enten i større eller mindre biter.

Smelt Kokesjokolade, Melkesjokolade og Delfia fettet i sammen. Så lar du sjokoladen bli temperert før du begynner å dyppe troika bitene inni.

en måte og sjekke om sjokoladerøra er temperert på, er å Dyppe en sjokoladebitt i røra, om den ikke smelter, kan du bare starte med å dyppe vær enkelt bit. ta bitene opp med en gaffel.

Legg så alle bitene på en plate med bakepapir, når alle er dyppa setter du platen tilbake til kjøleskapet over natten!

Ps Holdt det kaldt;P
 
Sånn ca troika det? Vi lager det med nugatt som vi kjevler ut, ikke nugatti, og bringebærgele med 1/2 av vannet. Godt (og da skal jeg finne en annen å dele i den tiltenkte tråden om julegodteri senere i mnd ;))

Håper mange flere vil dele gode kaker (og gjerne annet altså, men desember er lang...) til inspirasjon for oss.

Jeg tenker jeg rett og slett skal dele min klassiske julemenn-oppskrift. Julemanna som det heter her på sunnmøre, uten at det har noe med Manna å gjøre, det er rett og slett bare flertallsformen av mann på vår dilekt. Eller da alså hvite kakemenn som dere kaller det på østlandet

Oppskriften går i kopper, og nei, det er ikke "cup", det er en kaffikopp i min tantes gamle kjøkkenservise. Ved omregning til å stemme er det ca 2 dl, jeg bruker en kopp fra ungenes prins/prinsesse og tar den nesten full.

3 kopper sukker
1 kopp potetmel
1 kopp vann
1 kopp melk
1 kopp smeltet, avkjølt margarin (eller smør om du vil, jeg bruker flytende melange på flaske)
1 ts hornsalt, løst i bittelitt vann
1 egg
ca 1 kg hvetemel, til passe konsistens så den kan kjevles.

Kjevles "litt tykt" og stikkes ut. Steles på 175 grader varmluft to brett om gangen i ca 10 minutter, og dekoreres gjerne med konditorfarge. (det gjør vi enten med de som er igjen eller de nye vi baker sånn rett oppunder jul, for vi bakte altså disse i går og det går unna...)
 
Ingen flere som baker? Vi er da vel flere enn to?
 
Sjokoladeboller.:
Puffet ris
Smeltet sjokolade

Bland sammen
Putt i muffinsformer
Sett kaldt.

Genialt å lage, enkelt for små unger, og de er gode :)
Mulig det er noe annet i oppskriften som jeg ikke husker i farta.
 
jeg vet mange bruker egg i, eller delfiafett. eller begge deler . eller noe? Men ja, det er godt og enkelt

Jeg ane ikke hvorfor jeg ikke er vant til å tenke på disse til jul. Eller jo, for jeg er ikke vant til dem fra jul. Men det er jo ingen grunn til å ikke begynne....
 
Skulle ha delt mommos oppskrift på brunepinner. Ingen kan måle seg med dem. Men den har jeg så klart ikke. Skal se hva jeg får tak i senere.
 
Skulle ha delt mommos oppskrift på brunepinner. Ingen kan måle seg med dem. Men den har jeg så klart ikke. Skal se hva jeg får tak i senere.
Det er heldigvis ikke sånn at dette er en kalender man må svare på på rett dag, Julestemningskalenderen strekker seg over hele desember. Trekker ingen vinnere, bare forsøker å finne og dele julestemning. Like mye for mon egen del.

Og gode kakeoppskrifter tar jeg mot hele desember. Brune pinner har jeg aldri bakt.
 
Håper der kan ramle inn flere forslag her. Jeg vil gjerne bake i helga!
 
Innhold;

  • 1200g Marsipan
  • Nugatti
  • 2 pk Jorbær Gelè
  • 200g Kokesjokolade
  • 100g Melkesjokolade
  • 125g Delfia fett


Pannen som er brukt til denne oppskriften er 41*30*6 cm



Dekk pannen med bakepapir. Kjevl ut marsipanen med jevn tykkelse som dekker hele bunnen til pannen. Smør ut Nugattièn så den dekker marsipanoverflaten. Sett så pannen inn i fryseren.

Følg oppskriften på JorbærGelèn, du kan minke med 1/4. La gelèn stå på plata til den er kald. Hel så gelèn over i panna og sett den i kjøleskapet opp til 5 timer, eller neste dag!

Kjær opp platen i biter, enten i større eller mindre biter.

Smelt Kokesjokolade, Melkesjokolade og Delfia fettet i sammen. Så lar du sjokoladen bli temperert før du begynner å dyppe troika bitene inni.

en måte og sjekke om sjokoladerøra er temperert på, er å Dyppe en sjokoladebitt i røra, om den ikke smelter, kan du bare starte med å dyppe vær enkelt bit. ta bitene opp med en gaffel.

Legg så alle bitene på en plate med bakepapir, når alle er dyppa setter du platen tilbake til kjøleskapet over natten!

Ps Holdt det kaldt;P

Hva er holdbarheten på disse?
 
jeg vet mange bruker egg i, eller delfiafett. eller begge deler . eller noe? Men ja, det er godt og enkelt

Jeg ane ikke hvorfor jeg ikke er vant til å tenke på disse til jul. Eller jo, for jeg er ikke vant til dem fra jul. Men det er jo ingen grunn til å ikke begynne....

Jeg har pleid å lage både med og uten delfiafett, for de smaker virkelig ikke det samme. Jeg har i smør da. Men delfiafett har en veldig spesiell smak synes jeg.
 
Vi skal bare lage glutenfrie cookies i år. Bruker cookie mix fra Det glutenfrie verksted, så det er jo ikke mye med det. Vi skal lage med sjokolade i.
 
Jeg har pleid å lage både med og uten delfiafett, for de smaker virkelig ikke det samme. Jeg har i smør da. Men delfiafett har en veldig spesiell smak synes jeg.
Jeg har aldri gjort det så vet ikkr
 
Back
Topp