Julen

Lillekoala

Forelsket i forumet
siden vi ikke har barn fra før så har vi alltid feiret annethvert år med foreldrene mine og hans. Mine bor i Oslo og feirer i Oslo. Så da er vi hos de på julaften når det er deres tur. Tantebarnet mitt har bursdag 2 juledag.
Foreldrene til mannen min bor også i Oslo men feirer av og til på hytta si. Dette har de gjort da de er 4 voksne og alle har fri julen. Da er de der fra 23-27 DES.
Så begynte vi å tenke fremover når vi får barn. I år det foreldrene hans sin tur og første året med barnebarn. Vi tenkte først å feire med alle. Men foreldrene hans feirer jo på hytta. Mine foreldre har ikke fri hele julen. Så vi tenkte å feire i Oslo om foreldrene hans kan strekke seg dit.
Men så tenkte jeg fremover når barnet blir større at det er kjipt å være på hytta hele julen for da får jeg ikke sett min familie. Og det føles så viktig når jeg har barn. Det betyr mer for meg. Så jeg foreslo at om vi skal ha annethvert år så kunne det ene foreldre paret får julaften og de andre få 1 juledag så får barnet feiret med begge besteforeldrene hvert år. Men det var ikke mannen enig i. For han var det sååå viktig at familien feiret på hytta. Men da føler jeg meg så stengt. Det er ikke sånn at jeg kan svippe innom mine foreldrene med barnebarn. Da er vi utelukkende med hans foreldre 24/7. Med mine så blir det jo ett par timer og så drar vi jo hjem igjen.
Men han forstår ikke hva at jeg ville ikke splitte meg når vi får barn sånn over flere dager.
Hva hadde dere gjort?
 
Mannen din forandrer nok mening når dere står der med ett lite barn. Det er utrolig mye mer krevende å være borte hjemmefra med barn enn han tro. Svigermor maser om at vi må feire jul det til neste år og tanken på å feire jul borte med en på 6mnd og en på 3år byr meg i mot. Alt for mye styr enkelt og greit.
 
Ja jeg håper på det. Men han ser det nesten ikke nå at det å få barn innebærer en del. Han planlegger allerede jakt i september. Det er ok men vi har en 3 mnd gammel baby og jeg skal da sitte på hytta alene eller med svigermor fra 08-20 uten at han hjelper til. Jeg går gal av dette opplegget hans. Og julen på hytta med 6 mnd gammel baby og sitte i bil i 4 timer og bo med foreldrene hans flere dager. Han ser ikke at det blir slitsomt og ikke minst at jeg ønsker også kanskje ta med barnebarnet innom mine foreldre. Bli med på tante barnet mitt sin bursdag 2 juledag. Kan ikke foreldrene hans bare feire i Oslo når de likevel bor her?! Kan ikke mannen kjempe litt for det. Nei da. Han er så lite forståelsesfull. Før jul reiste vi til Paris med foreldrene hans. Da er vi sammen med de hele tiden i 4 dager. Det er ganske intenst. Så sier han at det betyr mye for han for det er julen han fikk med de. Så sier jeg at å være med hele tiden i 4 dager er mer enn hva vi er med mine. Vi er der tross alt på julaften fra 17-23 også hjem. Men med hans er det hele tiden. Jeg klarer ikke å videreformidle dette med julen til han at jeg syns det er lettere om foreldrene hans er i Oslo så vi kan være litt fleksible og evt dra hjem og slappe av eller dra innom mine foreldrene. blir nesten deprimert av å tenke på dette nå og spesielt nå som jeg er litt ekstra følsom.
 
Akkurat nå så gleder jeg meg ikke til disse høytidene. Og vi er dessuten alltid sammen med hans familien på hytta i påsken!
Gruer meg. Og faren har allerede begynt å skal ta meg på magen og jeg liker ikke at noen skal ta meg på magen!!!
 
Jeg tror det er veldig vanlig med slike bekymringer nå i graviditeten. Jeg var sånn sist, og er sånn nå. Riktig nok ikke akkuratt når det gjelder julefeiring da :p siden mine svigerforeldre er muslimer så vi feirer jo alltid hos mine foreldre. Hehe.. Men jeg misliker min svigerfamilie ekstremt i svangerskapet. Haha.. Alt de sier og gjør irriterer meg.

Jeg skjønner du ikke vil bo oppe på svigers så lenge jeg altså. Det blir kanskje mer moro når ungen blir større og kan glede seg over å stå på ski osv. Hva med å reise ned sent 1 juledag så du får feiret bursdag 2.juledag. Han trenger jo ikke bli med.
 
Jeg forstår ikke hvorfor dere må være dere hele julen?
Kan dere ikke reise opp 23-25?

Vi feirer kun feiret med mine, men drar til hans foreldre før eller erter julaften. Det har fungert fint.

Neste år har jeg bestemt at vi skal feire jul i vårt hjem. Med to små gidder jeg ikke å reise noe sted..
 
Hva med å skape egne tradisjoner? Feire jul hos dere, og invitere både din og hans familie. Så kan de som vil komme og feire sammen med dere? Vi har begynt å gjøre det sånn. Å farte rundt i jula med nå snart tre barn er uaktuelt! Alle er hjertelig velkommen til oss :)
 
Ja det er en løsning. Har tenkt den selv. Men redd han viker ikke unna. Akkurat som at han fortsatt er ett lite barn selv og må være med foreldrene sine 24/7. Han er ikke akkurat en mann og sier at dette fikser vi og det viktigste er oss 3 og at vi finner ut av det. Første gang vi møttes så droppet jeg jul med min familie og var med hans en hel uke. Og jeg gråt ikke av den grunn. Men han er mer som virker som han blir såret fordi vi ikke er sammen med hans. Så sier han jeg bare vil være sammen med moren min. Jeg og mamma har ett tett forhold. Vi snakker om alt og hun stiller alltid opp om det er noe. Foreldrene hans stiller opp men bryr seg ikke fullt så mye. De er mer overfladiske. Er det så rart ar en jente har mer forhold til moren enn en gutt har til moren sin! ? Han skjønner ingenting. Og sist jeg feiret jul med de så var de jo små fulle hele gjengen. Jeg drikker ikke så mye så syns det var lite hyggelig med en full sviger familie. Tenker bare på når vi får barn. Så er jeg den eneste som er edru da. Jeg må alltid kjøre siden jeg er ikke så nøye på om jeg må drikke. Hjelp. Føles ut som alt er feil og jeg er skikkelig lei meg. Kommer til å bare bli trist når barnet kommer
 
Jeg forstår ikke hvorfor dere må være dere hele julen?
Kan dere ikke reise opp 23-25?

Vi feirer kun feiret med mine, men drar til hans foreldre før eller erter julaften. Det har fungert fint.

Neste år har jeg bestemt at vi skal feire jul i vårt hjem. Med to små gidder jeg ikke å reise noe sted..
Jeg forstår det ikke selv. Prøver å si det til han! Men da blir han fornærmet og tror jeg ikke vil være med de. Men er jo ikke det jeg mener. Jeg også mener vi kan være med de i litt kortere periode. Men han skjønner det ikke så derfor blir jeg Max frustrert og gråter og får ikke uttrykt hva jeg vil. Han sier at det er deres tradisjon å feire der men hva med en ny tradisjon når vi faktisk får barn? Virker som det han har hatt som liten står sterkere enn at vi blir 3 nå og kanskje kan bestemme vår egen tradisjon og hvordan vi vil ha julen. Ikke føye oss etter foreldrene
 
Hva med å skape egne tradisjoner? Feire jul hos dere, og invitere både din og hans familie. Så kan de som vil komme og feire sammen med dere? Vi har begynt å gjøre det sånn. Å farte rundt i jula med nå snart tre barn er uaktuelt! Alle er hjertelig velkommen til oss :)
Er såå enig! Prøvde å si det 1000 ganger til han. Enten er det jeg som er stokk dum eller så vil han bare stå på sitt og feire med sin familie som han alltid har gjort uavhengig at vi blir en familie og skaper vår egen tradisjon. Jeg får virkelig ikke snakket han vekk fra denne hersens hytta. De bor jo i Oslo. De bør jo kunne være her. De har jo ikke feiret jul på hytta når han var liten. Dette startet de med i 2011. Så er ikke akkurat ekstremt mange år de har gjort det
 
Jeg forstår det ikke selv. Prøver å si det til han! Men da blir han fornærmet og tror jeg ikke vil være med de. Men er jo ikke det jeg mener. Jeg også mener vi kan være med de i litt kortere periode. Men han skjønner det ikke så derfor blir jeg Max frustrert og gråter og får ikke uttrykt hva jeg vil. Han sier at det er deres tradisjon å feire der men hva med en ny tradisjon når vi faktisk får barn? Virker som det han har hatt som liten står sterkere enn at vi blir 3 nå og kanskje kan bestemme vår egen tradisjon og hvordan vi vil ha julen. Ikke føye oss etter foreldrene

Mannen var helt lik før vi fikk barn. Det skjedd "aldri" at han ikke feiret jul med sine foreldre. Vi feiret med mine for to år siden og det var han som bestemte at vi skulle feire jul med mine foreldre denne jula og...
Han endrer nok mening, er heldigvis et år til.
 
Altså, det er mye mulig jeg er sær her altså....
Du sier det er så viktig for han å feire jul som de alltid har gjort og han oppfører seg omtrent som et barn...
Vel, da ER det kanskje så viktig for han da? Da er det kanskje like viktig for han å ha med hans barn på den feiringen også? Jeg personlig ser ikke problemet med å ha med barn/baby på en hytte, selv ikke for flere dager. Det er jo veldig vanlig å feire annenhvert år hos sine egne når man blir et par og får barn, og når det tydeligvis er viktig for mannen i tillegg syns jeg bare man skal gjøre det.
Jeg må også si jeg syns det virker veldig egoistisk å nekte han å være med å jakte. Er det en av hans store hobbyer så har han sikkert kjempelyst! Han planlegger at du og baby er med, ikke at han bare reiser og gjør sin greie alene. Skal du nekte han fordi han ikke kan hjelpe deg med baby i 10 timer mens du sitter på hytta sammen med svigermor? Seriøst?
Jeg mener ikke å være stygg, jeg bare ser det fra en annen side enn deg tror jeg. Jeg var helt alene med min første fra dag 1 og det er kanskje derfor jeg sliter med å se problemstillingen din...
 
Altså, det er mye mulig jeg er sær her altså....
Du sier det er så viktig for han å feire jul som de alltid har gjort og han oppfører seg omtrent som et barn...
Vel, da ER det kanskje så viktig for han da? Da er det kanskje like viktig for han å ha med hans barn på den feiringen også? Jeg personlig ser ikke problemet med å ha med barn/baby på en hytte, selv ikke for flere dager. Det er jo veldig vanlig å feire annenhvert år hos sine egne når man blir et par og får barn, og når det tydeligvis er viktig for mannen i tillegg syns jeg bare man skal gjøre det.
Jeg må også si jeg syns det virker veldig egoistisk å nekte han å være med å jakte. Er det en av hans store hobbyer så har han sikkert kjempelyst! Han planlegger at du og baby er med, ikke at han bare reiser og gjør sin greie alene. Skal du nekte han fordi han ikke kan hjelpe deg med baby i 10 timer mens du sitter på hytta sammen med svigermor? Seriøst?
Jeg mener ikke å være stygg, jeg bare ser det fra en annen side enn deg tror jeg. Jeg var helt alene med min første fra dag 1 og det er kanskje derfor jeg sliter med å se problemstillingen din...
Jeg mente det ikke sånn da. Han får jakte hvert eneste år for jeg vet det er viktig for han. Og jeg sitter alltid på hytta med foreldrene hans i 10 timer. Men syns det er spesielt med julen om vi er der utelukkende i flere dager for da ser jeg ikke mine. Jeg får bare ikke videreformidlet at jeg syns vi kunne ha feiret i Oslo og selvfølgelig annenhver julaften men da hadde vi kunne reist til den andre familien evt 1 juledag så hadde alle fått feiret med barnebarnet. Det er det som er viktig for meg at alle får være med barnebarn når alle bor i Oslo og ikke at vi reiser bort og ikke ser den andre familien. Vet det ER viktig for han men trodde man satte litt av våre egne behov når barnet er viktigst. Og det viktigste for meg med julen er at barnet kan være med alle besteforeldre når alle bor i Oslo. Ikke at vi er på en hytte 4 timer unna og ser inne mine før på nyåret. Og samme når vi feirer med mine da er jo hans på hytta så da ser ikke han sin familie. Det syns jeg er trist og at ikke de velger heller å bli i Oslo for da er man mer tilgjengelig og alle kan møtes. Var det jeg prøvde å si. Ikke at jeg nekter han jul med familien.
 
Det med jakten og påsken var bare ett eksempel på at vi er mer med hans familien over tid enn med min. Og jeg klager sjelden mens han står veldig på sitt og ser ikke alltid ting fra min side. At jeg kanskje setter pris på at alle er i Oslo sånn at alle kan sees. Og det med jakten er også litt følsomt for jeg vet at når jeg er hjemme ett år med permisjon så er jeg alene for han jobber til 20-21 veldig veldig ofte. Og i september så skal han ha pappa permisjon. Det er ok med jakt. Men kan bli intens med jakt 4 helger på rad med svigers og da itillegg til en baby som jeg kanskje ikke ønsker å være alene med...som ellers av måneden når han er opptatt med jobb. Tenkte vi kunne ha tid sammen
 
Her er både foreldrene mine og hans skilt, så vi har fire sett med besteforeldre. Skulle vi feiret med alle ett år hadde vi kun feiret hvert fjerde år. Første jul med barn var i fjor, da inviterte vi min mor ++ og hans far ++, denne julen feiret vi med hans mor og min far. Vi har sagt ifra til alle at vi ville ta hensyn og feire med alle disse to årene, men videre kommer vi til å gjøre det som passer oss og vår familie best, og ikke hva vi føler vi må heldigvis.

Som fler sier, det kan hende han innser at det ikke er så lett han tror å reise rundt med en liten en, og plutselig skjønner at det enkleste er å feire i Oslo. :)
 
Det er ikke dere som kjernefamilie som skal tilpasse dere etter de andres tradisjoner. Nå når dere blir en egen familie skal jo dere lage deres egne tradisjoner og da må de andre være villig til å ofte litt av sine tradisjoner for å få være med på deres. Om det så være å dra senere på hytta, kanskje ikke feire på hytta hvert år, hva som helst.
 
Her er både foreldrene mine og hans skilt, så vi har fire sett med besteforeldre. Skulle vi feiret med alle ett år hadde vi kun feiret hvert fjerde år. Første jul med barn var i fjor, da inviterte vi min mor ++ og hans far ++, denne julen feiret vi med hans mor og min far. Vi har sagt ifra til alle at vi ville ta hensyn og feire med alle disse to årene, men videre kommer vi til å gjøre det som passer oss og vår familie best, og ikke hva vi føler vi må heldigvis.

Som fler sier, det kan hende han innser at det ikke er så lett han tror å reise rundt med en liten en, og plutselig skjønner at det enkleste er å feire i Oslo. :)
Ja håper det. Jeg klarer vel bare ikke si det på en måte sånn at han forstår at alt jeg vil er bare at alt er enklere om vi er i Oslo og alle får feiret jul med barnebarnet. For når det var bare oss to så var det ikke så farlig om vi dro på hytta. Da klarte jeg det fint. Er bare at foreldrene våre blir eldre. Og jeg vil ta vare på hver jul får med de sammen med vårt første barn. Og da er så greit om alle er i Oslo så ikke vi er hel jul på hytta med hans så så får vi ikke sett min og omvendt neste år. Mente bare godt for alle parter jeg. Men vet ikke hvorfor jeg stresser med dette nå. Er vel bare at jeg tenker så mye på hvordan ting blir med barn.
 
Det er ikke dere som kjernefamilie som skal tilpasse dere etter de andres tradisjoner. Nå når dere blir en egen familie skal jo dere lage deres egne tradisjoner og da må de andre være villig til å ofte litt av sine tradisjoner for å få være med på deres. Om det så være å dra senere på hytta, kanskje ikke feire på hytta hvert år, hva som helst.
Enig. Jeg er så for å lage egne tradisjoner. Men han vil ikke det. Eller han sier han ikke syns noe om det. Og jeg har en sånn idyllisk drøm om oss som kjernefamilie som lager tradisjoner og evt inviterer besteforeldre men han er ikke med på drømmen. Som gravid og hormonell ble dette bare litt mye og dum som jeg er så begynte vi å diskutere dette igår
 
Enig. Jeg er så for å lage egne tradisjoner. Men han vil ikke det. Eller han sier han ikke syns noe om det. Og jeg har en sånn idyllisk drøm om oss som kjernefamilie som lager tradisjoner og evt inviterer besteforeldre men han er ikke med på drømmen. Som gravid og hormonell ble dette bare litt mye og dum som jeg er så begynte vi å diskutere dette igår
Skjønner at du blir frustrert da ja. Har hatt litt kniving om julen her også men har etterhvert kommet frem til en form som vi begge trives godt med som vi føler at vi skal jobbe frem som tradisjon for våre barn. Nå er det heldigvis ett år til neste jul, så du får bruke det året godt på å kommunisere ønske om egne tradisjoner frem til da. Også skal du ikke se bort ifra at han også får behov for å lage egne tradisjoner som ikke styres av andre når baby faktisk kommer og dere på ordentlig blir en liten familie med egne behov og ønsker som kanskje ikke alltid står til besteforeldres ønsker og behov :) lykke til!
 
Back
Topp