Julen og gaver

Maddieh

Forumet er livet
Junibarna 2019
Jeg syns fokuset skifter mer og mer til gaver hver eneste jul. Jeg baserer det på at nevøene mine får gave etter gave (laptop, mobil, lego, klær) og når den siste gaven er borte er de skuffet. Og de eneste gavene som betyr noe er såklart sine egne.
Flere med den meningen? Syns så klart at man skal kunne bruke det man vil/kan på gaver og gjøre det til en fantastisk dag, men skulle ønske man kunne sette fokuset på å være sammen med familien, den gode maten og det at det kanskje er den ene dagen i året man samles for å kose seg sammen..
jeg liker julen pga god mat og det at jeg får tilbringe tiden med familien.
I år blir det pga god mat(som vi må ta med selv) fordi det er jenta mi sin første jul (skal ta masse bilder) og fordi vi kanskje ser slutten på saken min iløpet av neste år. Kanskje. Noe å se frem til.
Bortsett fra gaver, hva er viktigst for deg med julen?

Deler ikke samme mening nei, fortsatt ikke opplevd noe særlig til skuffede barn på julaften.
Vi gir fine gaver men det betyr ikke at vi ikke setter fokuset på å være med familien.

Deler ikke samme mening nei, fortsatt ikke opplevd noe særlig til skuffede barn på julaften.
Vi gir fine gaver men det betyr ikke at vi ikke setter fokuset på å være med familien.
Ja men da virker det som om det ikke er bortskjemte barn der.
Eneste nevøen min tenkte på når han fikk laptop var: er den ny!?

Tror du aldri kommer til å få barn til å tenke på jul og mat og ikke gaver. Jeg er ikke vokst opp i en rik familie, vi fikk ikke hauger med julegaver. Likevel handlet jo jul om gaver, spenningen, jeg klarte ikke å spise før etter gavene og dette er mange år siden. Gaver og jul henger jo sammen, men til gode å se skuffende barn :)

Hvordan var julen da du selv var liten? Jeg er enig at det kanskje har forandret seg noe i forhold til barnas forventninger. Selv hatet jeg myke pakker, så kjedelig. Tante Kari ga alltid ekle kløende strømpebukser, av bestemor fikk jeg kjipt sølvtøy. Hvilket barn ønsker seg det? Praktiske gaver var noe dritt, og jeg var sikkert en dritt unge som ikke ble glad. I dag elsker jeg derimot sølvtøyet jeg fikk I deler til jul og bursdag.
Jeg tror mange barn ikke helt skjønner verdien av gaven. Jeg viste sølv var dyrt, ble fortalt det. Men ville jo heller ha en Barbie.

Ut over det håper jeg vi klarer å gi barnet vårt gode verdier når det kommer til å få og gi gaver.
Selv er jeg ikke så opptatt av jul og kunne tatt meg lang ferie. Men vil gi barnegleden med jul til mitt barn, og vi har besteforeldre som på en måte forventer at vi er sammen i høytiden.

Her er ungene veldig glad for hva de får til jul. Uansett om det er myke eller harde pakker. Alle de 3 store liker tøy og må heller ikke være dyre ting for å glede dem:) Men er jo pakkene de gleder seg til, men også julemagien hele julemnd. Åpne pakkekalender hver dag, bake julekaker, pynte pepperkakehus, se julefilmer og bare kose oss:santa

Jeg skjønner godt at for barn er fokuset gavene. Selv elsker jeg gaver, både å gi og få. Men jeg er enig i at fokuset på pris har forandret seg. Det er noen år siden nå, men jeg hadde et søskembarn som pakket opp mens han sa "håper det er noe dyrt, håper det er noe dyrt". Ingen voksne snakket til han, jeg tror hvis det hadde vært mitt barn så hadde det blitt en stopp i gaveåpninga hadde jeg hørt noe sånt. Så der er fokuset feil hos mange, men fortsatt mange barn som blir glad for det de får uansett :)

For å først svare på det du spurte om, det viktigste for julen for meg, er familien. Maten g og kosen og tradisjoner og alt det der.

Og ja, julegaver er også en tradisjon, men mine unger tar gjerne en pause underveis for å leke med, se på, prøve.

Jeg husker broren min klarte ikke spise middag for han var så spent når han var liten. Det ER jo spennende. Bortskjemte unger er ikke koselig, men julegaver er spennede.

Og vi har mega gave-bonanza i julen, 25.12 fyller vår yngste 4 år så vi har likegodt lagt på en dag ekstra med gaver vi

Såklart er gavene spennende,, men det som er skuffende er når barna er skuffet over gavene... hadde selv tider der jeg ikke klarte å bli ferdig med middagen tidlig nok, men ble aldri skuffet uansett hva jeg fikk, enten det var klær eller andre ting.
Hender forøvrig jeg er mer skuffet nå enn jeg var da jeg var ung, f eks når min onkel gir duftlys og jeg har hatt astma og allergi siden jeg var minst 2.

Såklart er gavene spennende,, men det som er skuffende er når barna er skuffet over gavene... hadde selv tider der jeg ikke klarte å bli ferdig med middagen tidlig nok, men ble aldri skuffet uansett hva jeg fikk, enten det var klær eller andre ting.
Hender forøvrig jeg er mer skuffet nå enn jeg var da jeg var ung, f eks når min onkel gir duftlys og jeg har hatt astma og allergi siden jeg var minst 2.
Jeg fikk shit-glass et år. Jeg var vel 19 eller 20. Og espressokopper året før. Fra samme onkel. Jeg drikker hverken kaffi eller alkohol.

Jeg fikk shit-glass et år. Jeg var vel 19 eller 20. Og espressokopper året før. Fra samme onkel. Jeg drikker hverken kaffi eller alkohol.
Jeg solgte stort sett de lysene til mamma for en hundrings. Ifjor da jeg var gravid, fikk jeg rødvin.
Greit nok. Men kunne han ikke sjekket med mamma og funnet ut at jeg kun drikker hvit?

Det viktigste for meg er familien ❤️ Vi er som regel bare oss da vi bor langt unna storfamilien - men av og til har vi besøk eller er “hjemme” til jul :) I år kommer min søster med mann og baby og vi gleder oss stort!
Mine barn er jo selvsagt veldig gira på gaver, men er aldri utaknemlige heldigvis. Vi gir også altid noe til de som ikke har det bra i livet - det er viktig for barn at også bli givere, det er jo faktisk det som er noe av det beste? glede andre :) vi har allerede levert den første gaven - et ønske fra en familie (brettspill)

Jeg er oppvokst med “dyre” gaver fra foreldre, sånn litt større ting var ikke helt uvanlig - men det var liksom bare til jul :)
Mine barn har laget ønskeliste og vi prater gjerne om ønskene og at noen av ønskene er “ikke aktuelle”
Noen av tingene må de spare opp til selv og det synes dem er helt ok!

Jul for barn er vel helst spenningen med gaver. Her blir heldigvis barna fornøyd med det de får, men ikke så store ennå (snart 5, 3.5 og snart 1 år). Praktiske gaver som klær blir selvfølgelig ikke sjekket like mye ut som leker - men enn så lenge viser de oppriktig glede over klær også.

Husker selv som liten at de praktiske gavene ikke var like kjekke som lekene/Det jeg ønsket meg. Fikk alltid sølvtøy av mormor - "spenningen" var helst om det var en ny kniv eller gaffel. Kjekt idag men ikke like kult for en på 10.

Men ser jo rundt forbi at dagens barn har så utrolig mye når foreldre spør om råd og tips til hva de kan kjøpe til jul/bursdager for barnet har jo alt og å kjøpe disse "kjipe" praktiske gavene som klær osv er uaktuelt.

Jeg solgte stort sett de lysene til mamma for en hundrings. Ifjor da jeg var gravid, fikk jeg rødvin.
Greit nok. Men kunne han ikke sjekket med mamma og funnet ut at jeg kun drikker hvit?
Jeg tror min bror fikk bruke /glemte igjen /knuste et par av glassene, se siste vet jeg ikke. De små koppene har jeg sagt jentrne kan få som leker men jeg er usikker på om jeg har dem noe sted.

Om man ikke vet kan man skjekke litt. Menmen. Det er som det er.

Førjulstid er en tid hvor jul virkelig blir satt i fokus. Barna blir veldig spente. Det Kan fort bli litt mye.. I fjor var gutten min så spent og Hdde så mye følelser at han ble syk av alt sammen. Klarte ikke å gjøre noe hele dagen. Han var ikke engang fylt 4 år.
Det er ikke rart med de høye forventningene og plutselig er alt over. Det må være lov å bli skuffet tenker jeg. Kan selv huske fra jeg var barn. Ble ikke skuffet fordi det var tomt for gaver, men det hadde vært noe jeg virkelig ønsket meg.
Mine barn blir takknemlig for omtrent alt. Det har hendt at jeg fks har sydd en genser til gutten. Han synes genseren var skummel så han gjemte den i skuffen til søsteren.. De blir løsningsfokusert tidlig.

Ja men da virker det som om det ikke er bortskjemte barn der.
Eneste nevøen min tenkte på når han fikk laptop var: er den ny!?
Men julaften består av spenning for barn , det bygges opp mye forventninger og enkelte reagerer på en annen måte enn det man forventer kanskje, det trenger ikke bety de er bortskjemte , ikke oppfører seg osv

Hvordan var julen da du selv var liten? Jeg er enig at det kanskje har forandret seg noe i forhold til barnas forventninger. Selv hatet jeg myke pakker, så kjedelig. Tante Kari ga alltid ekle kløende strømpebukser, av bestemor fikk jeg kjipt sølvtøy. Hvilket barn ønsker seg det? Praktiske gaver var noe dritt, og jeg var sikkert en dritt unge som ikke ble glad. I dag elsker jeg derimot sølvtøyet jeg fikk I deler til jul og bursdag.
Jeg tror mange barn ikke helt skjønner verdien av gaven. Jeg viste sølv var dyrt, ble fortalt det. Men ville jo heller ha en Barbie.

Ut over det håper jeg vi klarer å gi barnet vårt gode verdier når det kommer til å få og gi gaver.
Selv er jeg ikke så opptatt av jul og kunne tatt meg lang ferie. Men vil gi barnegleden med jul til mitt barn, og vi har besteforeldre som på en måte forventer at vi er sammen i høytiden.
Det med sølvtøy er min mann også oppvokst med å få til bursdag og jul, og vi er så glade for det nå som vi er voksne :)

Jeg hsr 12 teskjeer i sølv, de første 6 fikk jeg til bursdag av mine besteforeldre, dvs, en til dåp og deretter til bursdag. De neste 6 kjøpte ejg for pengene jeg fikk av dem deretter, begynte som tenåring. Når jeg giftet meg fikk jeg to serveringsskjeer, en kjøpt og en farmor hadde, i samme mønster. Og kakespade av mine foreldre.

Kjekt å ha.

Helt enig. Syns julen er blitt kvalmende materialistisk. Og til tider ganske ubehagelig.

I år har vi elendig råd (eller dvs vi har råd til det vi daglig trenger uten å måtte snu hver krone), men kjenner fortsatt på presset.

Vi har hele tiden hatt fokus på minst mulig gaver fordi vi ikke vil at det skal dreie seg om gaver først og fremst. Og det blir masse rot og kaos, søppel fra papir og bånd, og mye ræl.
Så vi har hatt 6-8 pakker totalt under treet. Å pakke opp tar kort tid da heldigvis. Har også latt være med pakkekalender, også fordi eldste har bursdag i desember så hun får jo gaver på bursdagen også.
Fram til hun var 3 år fikk hun ikke gaver av oss til bursdag og jul, for hun fikk mer enn nok av besteforeldrene syntes vi.

Fokuset på lite i mengde/omfang og å glede seg lenge har vi også når det gjelder godteri. Begynte med godteri først da eldste var 3. Hun fikk da velge 3 smågodt (en for hvert år) hver lørdag. Nå som hun er 4 velger hun 4 ting. I dag valgte hun heller en Pez-figur med to tilhørende små pakker med pez-godteri. Vi sa det var greit. Hun er kjempefornøyd og takknemlig med lite godteri fordi hun er vant til det. Fornøyd holder hun det i hånda på vei hjem fra butikken og legger det på kjøkkenbenken når vi kommer hjem og gleder seg til hun skal få spise det til barneTV.

Når vi snakker med henne om jul snakker vi om julepynt og å være sammen. Julegrøt og pepperkaker. Pakkene skal ikke være hovedfokus :)

Last edited:
Back
Topp