Julemiddagen

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
Hva pleier dere å servere eller få servert på julaften?

Trenger inspirasjon.

Pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe og kraft ;-)
Fruktcoktail og krem til dessert :-)

Hos mamma er det kalkun med poteter, saus og grønnsaker.
Hos svigers er det ribbe, medisterpølse, medisterkaker med saus, poteter, surkål og grønnsaker

Ribbe med pølser, medisterkaker, poteter, surkål, saus, grønnsaker og kålrabistappe, og kylling og indrefilet av svin. Hverken jeg eller mine to søster liker ribbe, derfor har vi indrefilet av svin til, og kylling pleide bestefar å ha ved siden av siden ribba er så fet, likte han å ha noe annet ved siden av :) og da har vi fortsatt med det :p og riskrem og multekrem til dessert ;)

Pinnekjøtt eller ribbe hos svigers :-) Hvis vi spiser pinnekjøtt på julaften, så blir det som regel ribbe 1. juledag. Risgrøt med mandel på lillejulaften :-) Riskrem til dessert på julaften.
Besteforeldrene mine brukte å ha julemiddag med pinnekjøtt, ribbe eller kveite i 13tiden på julaften, og julegrøt med mandel i på kvelden. Siden ingen av oss er noe særlig begeistrert for marsipan, så ble det sånn at den som fikk mandelen fikk åpne den første julegaven. Hyggelig tradisjon å se tilbake på :-)

Pinnekjøtt, kålrabistappe (laget med kålrabi, poteter, smør, fløte og pinnefett, salt og pepper), poteter og forskjellig pølse (alle i familien har sin favoritt, så da blir det bra utvalg av pølse) :)

Medisterkaker, ribbe og pølse. Brun saus og poteter til. Så var ikke mye inspirasjon jeg kunne gi deg :p

Medisterkaker, ribbe og pølse. Brun saus og poteter til. Så var ikke mye inspirasjon jeg kunne gi deg :p
Akkurat det samme har vi :)
Også skal mannen ha stek da.

Ganske tradisjonelt tror jeg :) Ikke alle som har brun saus, men jeg elsker saus så :) Hvilken type stek? Mye kjøtt å velge i da.
Jeg elsker også saus :)
Han vil helst ha kalve-stek :)

Ribbe, medisterkaker, små pølser, surkål, rødkål, rosenkål, poteter, brun saus :)

Til dessert er det riskrem med rød saus, karamellpudding og englelapskaus :)

Vi har
-Ribbe
-medisterkaker og medisterpølse
-hjemmelaget surkål og rødkål
-stekt rosenkål med bacon og valnøtter
-poteter
-verdens beste saus
-tyttebær

Til dessert spiser vi Sjokolademousse, mannen spiser riskrem.

Vi har and fylt med epler og svisker, kokte poteter, rødkål og fløtesaus

Back
Topp