Middag kl 17 når julen ringes inn, med NRK P1 og alle kirkeklokkene på radioen.
Så rydder vi av bordet, leser juleevangeliet og går rundt treet til nissen kommer.
Jeg lurer på vi et år da vi feiret med fire barn mellom 3 mnd og 3,5 år spiste klokken fire. Jeg vet vi snakket om det i alle fall. Det året var pakkene sortert slik at vi hadde barnas jul først, åpnet gaver og så la vi dem og åpnet gavene til oss voksne etterpå.
Middagen kl 17 er ganske fast. Vi spiste vel bittelitt før i fjor. Vi hadde planer om å spise før i alle fall. Vi er ganske fleksible på det med gavene. I fjor, med to barn på 4 og 7 stoppet vi sånn rundt 19, ungene ville heller leke med det de hadde fått så langt. Og det passet mor fint, jeg gikk på badet, ringte jordmor og fødte en liten juleball rett over midtnatt. Resten av gavene hadde ungene åpnet sammen med svigermor etterhvert. Og resten av mine og mannens tok vi første juledag.
Vi har snakket om å kanskje spise 16 i år også. Men tror jeg heller sender ettåringen på trilletur sånn i 15-tiden og satser på en sen dubb så holder hun litt lenger. Så sørger vi for at hun får "de viktigste" gavene tidlig. Og blir hun trøtt legger jeg henne. Antar vi bare åpner resten for henne. De eldste har også bare sagt seg når de ikke orket mer den julen de var et år. Så fikk de resten av gavene neste dag. Men for hennes del, så er det jo bursdag neste dag og nytt lass med gaver, så slett ikke utenkelig at vi åpner litt for henne etter leggetid.