Julemiddag og pakkeåpning

Mammatil3skatter

Forelsket i forumet
Har inntrykk av at mange spiser sent på julaften.. Når spiser dere julemiddagen? Og når åpner dere pakkene? Hvor gamle er barna?

Spiser kl.17. Åpner som regel pakker like etter middag ettersom vi pleier å være så mange og det alltid er med små, utålmodige unger. Gutten min er straks 3 år.

Her spiser vi som regel middag ca kl 14 - 15, og barna får åpne noen få gaver spredt utover formiddagen (da velger vi litt ut slik at vi vet de åpner noe de kan leke med) før vi tar resten av pakkene etter middag og dessert. Slik har vi alltid gjort det i vår familie, vi har ikke brukt hele julekvelden på pakkeåpning :)

Det blir som regel kl 17. Ungane får pakke både i kalender, og gjerne ein pakke til som er noko dei kan leike med utover formiddagen. I tillegg prøver me alltid å komma oss ut på ein tur heile gjengen, slik at me får ut litt energi før kvelden:D

Med min familie har det blitt middag mellom 16 og 17, alltid hatt barn i alle aldre.
Samboers familie har ofte spist rundt 19 og vært ferdig med gaver rundt 1 :o men da har det ikke vært barn der. I år blir det middag mellom 16 og 17 der og :)
Våre vik være 17 mnd og maks 1 mnd

Last edited:
Pleier å spise i 16-17 tiden. :) Åpner pakker tett etterpå! Også dessert etter pakker :)

Middag i seks- sju tida og pakker etterpå... gjerne en gave i julestrømpa til ungene på morgenen.. 7 og 3år... ofte grøt med mandel sammen med naboer eller familie vi ikke feirer med på kvelden, midt på dagen.

16-17 som oftest, og pakkeåpning etterpå.

Vanligvis har vi spist middag kl 17, så dessert og deretter oppvasken. Rundt kl 19.30 har vi begynt med pakker (alt ettersom når oppvaska er gjort ferdig).
I år skal toåringen få åpne pakkene sine før middag, slik at han kan legges til noen lunde vanlig tid etter å ha spist middag :)
Så åpner vi voksne våre pakker når han ligger og sover.

Vi spiser 16-17 tiden, gavene åpnes når middag, dessert og oppvask er tatt. Men i år tenker jeg vi tar gavene før oppvasken da lillebror legges 17.30-18.

Vi er litt treige og pleier vel å spise i 6 tiden og pakkene kan gjerne startes på i 9 tiden, mulig det blir litt annerledes med en 3 åring i hus. Men ham er ikke så ekstremt gira på pakker, så vurderer å bare la han åpne i sitt tempo og leke med de leken han vil underveis, så kan resten pakkes opp dagen etter :)

Middag kl 17 når julen ringes inn, med NRK P1 og alle kirkeklokkene på radioen.

Så rydder vi av bordet, leser juleevangeliet og går rundt treet til nissen kommer.

Jeg lurer på vi et år da vi feiret med fire barn mellom 3 mnd og 3,5 år spiste klokken fire. Jeg vet vi snakket om det i alle fall. Det året var pakkene sortert slik at vi hadde barnas jul først, åpnet gaver og så la vi dem og åpnet gavene til oss voksne etterpå.

Middagen kl 17 er ganske fast. Vi spiste vel bittelitt før i fjor. Vi hadde planer om å spise før i alle fall. Vi er ganske fleksible på det med gavene. I fjor, med to barn på 4 og 7 stoppet vi sånn rundt 19, ungene ville heller leke med det de hadde fått så langt. Og det passet mor fint, jeg gikk på badet, ringte jordmor og fødte en liten juleball rett over midtnatt. Resten av gavene hadde ungene åpnet sammen med svigermor etterhvert. Og resten av mine og mannens tok vi første juledag.

Vi har snakket om å kanskje spise 16 i år også. Men tror jeg heller sender ettåringen på trilletur sånn i 15-tiden og satser på en sen dubb så holder hun litt lenger. Så sørger vi for at hun får "de viktigste" gavene tidlig. Og blir hun trøtt legger jeg henne. Antar vi bare åpner resten for henne. De eldste har også bare sagt seg når de ikke orket mer den julen de var et år. Så fikk de resten av gavene neste dag. Men for hennes del, så er det jo bursdag neste dag og nytt lass med gaver, så slett ikke utenkelig at vi åpner litt for henne etter leggetid.

Middag kl 17, er det jeg har vokst opp med og syns det er best. Vi har gjerne begynt med pakker rundt kl 19 de to siste årene, da har de eldste skjønt litt mer av det :)

Spiser klokka 1800 ca og gaveåpning i 1930 tiden og utover til det er tomt. Drøyes i timer :D Barna er 6 og 10

Middag egentlig kl 17, men så blir det fort kl 19. Etter at mini begynte og bli deltakende på julemiddagen har vi den klokka 16 og det blir faktisk kl 16 da vi er hjemme hos oss.

Spiser mellom 17-18. Åpner pakker etter dessert og litt rydding. De eldste tåler det, og lillemor får seg en hvil ett par timer senere enn vanlig slik at hun kan være våken litt over leggetid hun også :)

Vi har pleid å spise mellom 17-18. Dette er første året med små barn, vår lille er ett år i julen. Kommer til å spise mellom 15-16 i år :)

Vi spiser kl 17, også får barna åpne pakkene med en gang vi er ferdig... tipper etter 30 min og deretter spiser vi dessert :)

Spiser kl 17.00, så rydder vi bordet før vi åpner pakker. Gutten på 2,5 har nok allerede åpnet noen før på dagen og åpner de han vil, resten tar vi dagen etterpå. Er nok ferdig rundt 20.00, også legges han etter det :)

Vi spiser ca kl 16. Så pakker rett etterpå ( snuppa åpner endel gaver før på dagen) vi spiser dessert ca midt i pakkene og etter det har hun stortsett lagt seg, og åpnet resten av pakkene dagen etter. Hun blir 4.5 år til jul i år, og hun er ganske avhengig av å legge seg til rett til ellers blir hun overtrøtt og alt blir ugreit

Back
Topp