Julemat

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Hva spiser dere på julaften? Og er det noe julemat dere må ha før jul? Jeg elsker julemat, og GLEDER meg til pinnekjøtt med tilbehør på julaften. Før jul må jeg ha et par julemiddager. Men ikke pinnekjøtt, det er forbeholdt julaften ;)

I min familie spiser vi pinnekjøtt. Jeg elsker pinnekjøtt, og må spise det en gang eller to før jul å... Klarer ikke å vente til julaften :P Samboeren min sin familie spiser ribbe, selv syns jeg ribbe er helt greit, men ikke det beste jeg vet... I år blir første gang vi skal feire sammen, siden min familie bor i samme by som oss blir det julefeiring med dem i år (med mindre vi er på sykehuset).

Spiser kalkun på julaften med potet, rødkål og rosenkål. Gleder meg veldig til maten :)

Pinnekjøtt i min familie, ribbe(viktigeste for sambo er medisterkaker, julepølser å sosisser)i sambos familie :-)
Feirer vi med hans familie har vi ribbe, feirer vi med min familie har vi begge deler:-P

Jeg er vant med å spise både pinnekjøtt OG ribbe (namnamnam!) :D Håper jeg slipper å feire på føden i år, men julemiddag skal det nok bli uansett :)

Stort sett ribbe på selve julaften og pinnekjøtt en dag eller to i romjula :) Jeg er veldig glad ribbe, men får alltid tidenes halsbrann etterpå så det setter en demper i gleden :P

Når vi feirer jul hjemme hos oss har vi pinnekjøtt med tilbehør og karamellpudding til dessert. Hos foreldrene mine har vi aspargessuppe til forrett, kalkun med tilbehør og riskrem til dessert! :)

Jeg er vant med både ribbe og pinnekjøtt på julaften, med svinemør, kålrabistappe, surkål og rødkål :) Gubben er vant med ribbe, så når vi feirer hjemme så blir det begge deler :)
Det blir som regel en ribbemiddag eller to før jul, pinnekjøttet må vente til julaften :)
I adventstiden må jeg ha fenalår!! Mmmm, med flatbrød og rømme til. Beste adventsnacksen! Det utgår i år, men skal garantert se til at vi har et lår på lur til lille er kommet :)

Jeg er vant til annen hver jul med ribbe og kalkun. Etter vi begynte å feire jul sammen med å sambo så har det vært annet hver år med pinnekjøtt og ribbe.

Jeg HÅPER jeg liker julemat i år! I graviditet byr mat som ribbe og alt med saus meg virkelig i mot!!
Men pinnekjøtt hadde jeg nok klart nå også :)

Julemiddagen vår består hvert år av: ribbe, medisterkaker, pølser, surkål og rødkål, tyttebærsyltetøy og poteter :D nam nam!!
Til dessert pleier vi å ha riskrem med rød saus og multekrem :)

Vi klarer ikke å holde oss til ribbe kun engang i året. Vi spiser ribbemiddag en gang før juleaften og en gang etter :)

Pinnekjøtt og mør gleder jeg meg veldig til!! Nekter å spise det annet enn på julaften.
De siste 3 årene har jeg vært med svigerfamilien, og der er det ribbe.. Dvs jeg har venta ekstremt lenge nå!! Lykke!!

Vi spiser ribbe på julaften:-) Jeg hadde ikke smakt pinnekjøtt før for noen år siden, og synes det er fantastisk. Derfor spiser vi pinnekjøtt i adventstiden og i romjula. Vi spiser også helstekt laks romjula. Kalkun på nyttårsaften, men i fjor gjorde vi en vri og lagde tapas:-) Og masse gode desserter! Hjemmelaget karamellpudding, multekrem, riskrem og fruktsalat med kokt sukkerlake. Mmm, nam!

Pinnekjøtt ♡ Og kålrabistappe ♡ elsk!

Denne jula blir tre tradisjoner på gang med familie fra Island, Norge og England. Den 24 blir da islandsk og litt norsk med gravlaks og gravlakssaus på toast til forrett. Hovedrett blir både røkt svinekam og pinnekjøtt og julepølse. Med karamelliserte poteter, rosenkål, rødkål, rødvinsaus og kålrabistappe (sikkert litt vanlige kokte poteter også for de norske) og dessert blir hjemmelaget iskake.
Så har vi round 2 på 25. Da blir risgrøt til lunsj med mandel i og greier. Så blir det middag: kalkun med stuffing, roasted potatoes, rosenkål stekt i bacon, sosisser og rødvin saus og så tradisjonell engelsk trifle til dessert. Huff masse god mat!

Pinnekjøtt og ribbe. Åå, jeg gleder meg til jul :)

Høres helt nydelig ut, LydiaRun!

Jeg pleier å lage både pinnekjøtt og ribbe til jul, siden jeg er fra Vestlandet og bor på Østlandet hvor ribbe er tradisjon. I år så vet jeg ikke om det blir begge deler, da svigermor er like glad i pinnekjøtt som ribbe. Må sjekke hva svogeren min foretrekker. Samboeren min er som sagt mest opptatt av julepølsene, forstå det den som kan. Jeg synes jo ribbe er supergodt også, men akkurat julaften er pinnekjøtt viktig for meg.

Sånn før jul så er jeg opptatt av å få i meg mest mulig julemat. Jeg eeelsker julemat.

Back
Topp