Julemat og tradisjoner

Jul for oss er pinnekjøtt og dronning maud til dessert (skikkelig haugesunds dessert!). Ellers er det grøt på lillejuleaften med pynting av tre. Askepott og de tre nøtter er en selvfølge! Ler av at en mann gjør alle stemmene - ikke mange år siden jeg la merke til det [:D]. Mannen min er engelsk så det blir jul i london annenhvert år. Litt anderledes da de går ut på juleaften (en av årets største utedager) og spiser kalkun på 1 juledag. Juletreet pynter de 1 desember!

Åhhh! Nå gleder jeg meg til jul - glad den blir i norge i år[;)]

Kan jo fortelle en litt anderledes "mandeltradisjon" jeg, da..
Vi (hjemme hos mamma'n og pappa'n min) pleier å spise grøt på julaften formiddag (før vi går i kirka) og da er det mandel, vettu..
(Pinnekjøtt etter kirka sånn utpå kvelden en gang - og julens MAT-høydepunkt for meg, som er riskrem til dessert![:D])

Den som får mandelen får æren av å være "pakkesjef" hjemme hos oss, dvs. han/hun leser på gavene og deler ut gaver en til hver sånn at det ikke blir kaos..
Jeg har jo 4 søsken og om alle 5 ungene skal ligge under treet og grave etter egne pakker, så blir det jo fort litt rot, men altså, den som får mandelen bestemmer hos oss[:)]

har vokst opp med at all julepyntingen foregår lille juleaften, julestrøpe på døra om morgenen, lefse og sylte til frokost, og disney og askepott utover dagen.
når sølvguttene synger ferdig, spiser vi ribbe, pølse og medisterkaker med allt tilbehør, og etterpå må bordet ryddes og oppvasken tas før nissen kommer...

min samboer og jeg har like tradisjoner, og reiser annhvert år til våre foreldre.
men vi har sagt ifra att det blir det snart slutt på, gidder ikke drasse små unger rundt på juleaften. inviterer heller alle hit!!

dessert er ikke jeg vant til, for alle spiste så mye til middag at de ikke orket.
så i stedenfor riskrem, som ingen av oss er glad i, kommer vi til å spise grøt med mandel i til formiddagsmat juleaften!
dessuten begynner vi å pynte til jul tidlig i desember, og sparer bare treet til lille juleaften...

Pyntingen hos oss foregår også på lillejulaften..
Da kommer papirhjertene på alle dører og alle mamma's juleduker og løpere på alle bord.
Da kommer det en julekrybbe (glassfigurer) på den gamle ovnen (som ikke er i bruk) og masse ny julepynt fra de som ennå er skolebarn[;)]

ribbe, pølse, medisterkake på julaften, men samboeren min er vant til pinnekjøtt. Så vi får et problem når vi skal feire jul sammen neste år.. Blir nok en dag med hvert. Nyttårsaften har jeg ingen spesiell tradisjon for. Pleier å jobbe da hehe

Vi spiser pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe og julepølse på julaften og nyttårsaften. Det er en tradisjon i både min og sambos familie, og det liker vi veldig godt begge to. Vi pynter litt hver dag fram mot julaften, og på lille julaften kommer juletreet inn og blir pyntet om kvelden.

ÅÅÅHHHH, nå gleder jeg meg til jul!!

Vi har litt ulike tradisjoner hos oss når det gjelder maten. Mannen min er vant til skinkesteik på julaften, og jeg er vant til ribbe med alt tilbehør. Det kjekke er at både mannen og jeg liker pinnekjøtt aller best, så derfor lager vi det når vi feirer sammen.

Vi har fortsatt det problemet at ingen av oss vil feire uten mammaene våre, så vi feirer ikke alltid sammen. I forfjor var alle hos oss, og det tror jeg vi skal få til i år også. Vi er jo tross alt nygifte[;)]

Gleder meg vilt til pinnekjøtt og kålrabistappe!!!!

Back
Topp