Julemat og tradisjoner

Aftenstjerne

Glad i forumet
Hva spiser dere tradisjonellt til julemiddag og er deres andre halvdel like glad i den maten som dere? Hva er juletradisjoner som dere skal videreføre til deres barn?

Jeg er vant til kalkun på juleaften og den tradisjonen skal videreføres med mitt barn, gubben er vant til skinkestek men ikke glad i det. Ellers har tradisjonen vært risgrøt på lillejuleaften for ellers blir vi så mette julaften. Vi pynter også treet på lillejulaften samtidig som vi hører på "smurfene" med julesanger.
PÅ juleaften er det godteri på dagen med Disneys venner og andre programmer.
Julen ellers bruker til familie og venner og masse mat.

her er vi ganske like trandisjoner..
har ribbe,medisterpølser,hjemmelaget surkål...og riskrem til dessert...
vi pynter juletreet på lillejulaftens kveld med julesanger i bakrunnen..
juleafen består av tv titting, godis spising, mat laging og sølvguttene kl. 1700 da vi spiser den gode middagen...
pakkene åpner vi etter at maten er spist og bordet er ryddet,og oppvasken tatt...

klem

Vi spiser ribbe og pølse, og kjøttkaker, samboer er veldig glad i pinnekjøtt så han må vel få det også tenker jeg, vi har poteter og hjemmelaget surkål til, og til dessert har vi riskrem med rød saus[:)]

Vi pynter også juletreet på lille julaften, ååå gleder meg til det[:)]

Å, som jeg gleder meg til jul nå!! [:D]

Her i gården spiser vi alltid svineribbe på julaften og det kommer vi til å fortsette med så lenge jeg er her!
Mulig vi "sper på" med pinnekjøtt en gang i blandt, for det er vi sabla glad i begge to..
Gubben er vokst opp med reinkjøtt av ett eller annet slag på julaften, men det spiser vi så mye av hos svigers
ellers i året, så det blir liksom ikke så mye stas med det da.

Vi prøver også å holde en tradisjon med risgrøt på lillejulaften, men jeg er ikke så flink med den grøten, så vi har
alltid noe i reserve. [:D]

Å pynte juletreet på lillejulaften er også en tradisjon jeg er vokst opp med og som jeg kommer til å videreføre til mine barn.
Trepynting og grevinnen og hovmestern på tv, det er jul, det!! [:D]
Da jeg var liten fikk vi være med å pynte mesteparten av treet, men så måtte vi legge oss mens mamma og pappa gjorde
det helt ferdig og satt på stjerna og tente lysene. Var alltid så koselig å komme inn i stua på julaftens morgen å se juletreet
tent for første gang i en halvmørk stue, og så koste vi oss med julestrømper og disney på tv!

Åååå, som jeg gleder meg til jul!! En av de få positive tingene med å bo her oppe er at vi alltid er garantert hvit jul og
mørke, som gir den helt ideelle julestemningen!

GOD JUL, ALLE SAMMEN!!

Ååhh!! Juul! Gleder meg!![:D]

Lillejulaften spiser vi grøt til middag, og mølje med sirup til kvelds. Ser grevinnen og hovmesteren og pynter juletre. Så legger vi pakkene under. Kooselig!![:D]

Julaften får vi strømpe med masse digg i, så spiser vi KJEMPEGOD frokost med MASSE deilig pålegg. Så ser vi på tv. Hvis vi er i Lofoten drar vi på kirkegården for å "hilse på" mor og far og så i kirka å se småungene fortelle juleevangeliet. [:)]
Så spiser vi middag. Ribbe eller pinnekjøtt med masse tilbehør. Er ikke så veldig glad i det, men koser meg ved middagsbordet. Så får vi dessert. Riskrem eller multekrem og krumkaker. Namnam!![:D]
Deretter rydder vi, lager kaffekos og begynner med julegavene. Noe som kan ta maange timer![:)]

Er veldig spent på når jeg skal feire jul med familien til sambo.. De har veldig forskjellige tradisjoner i forhold til oss.. [&:]

*gleder seg*[:)][:)]

Min familie spiser ribbe, med alt deilig tilbehør... Mannen min sin familie spiser kokt torsk (bhrrrrr, gyser bare av tanken...). Men mamma lager torsk til han når han er hos oss, og jeg og en fetter av mannen min får pinnekjøtt når vi er hos de... Snakk om å gjøre det tungvint, spør du meg!!! (Men samtidig er jeg veldig takknemlig for å slippe fisken...)

Eneste ulempen ved det blide sørland.... Og kunne ikke vært mer enig!!![:D]

Pappa var vant til lutefisk men det fikk mamma fort slutt på heldigvis, fisk æsj, fisk i lute enda mere æsj[:'(]

Jeg er vant til ribbe, pinnekjøtt og medisterpølse.. Men samboern er bare vant til pinnekjøtt! Til dessert bruker vi å ha alt mulig egentlig, men hos samboer bruker de bare å ha riskrem! Min jul er at lille julaften pynter vi treet og spiser risgrøt.. Julaften drar vi først i bursdag til søskenebarnet mitt (heldigvis er han blitt så stor nå at vi ikke trenger det mer, grusomt kjedelig) så drar vi hjem og skifter for å bli blåst bort på kirkegården, så skifter vi en gang til for å dra til tante og onkel for å spise middag! Barna leser opp pakkene etter middagen + litt kaffe og greier.. Så åpner vi pakkene hver for oss å stabler de utover så alle kan komme å se..
Hos samboer spiser de samlet julefrokost på julaften, så to kirkegårder, så kjører de rundt med pakkene til familien + tar seg en kaffe rundt omkring.. Liker ikke den tradisjonen noe særlig egentlig.. Jeg ønsker ikke masse besøk på julaften, å jeg ønsker hvertfall ikke å dra rundt på en masse besøk heller! Har nok med å gjøre alt klart.. Så drar de hjem og spiser! Etter kaffen åpner de en og en pakke mens alle sitter å ser på at hver og en pakker opp! Trur jeg kommer til å få prestasjonsangst om jeg må feire jul sammen med dem.. Er rimelig sjenert av meg + at jeg blir så ufattelig glad av hver minste ting.. Sitter med tårer i øynene å gliser for hver pakke jeg åpner! Har ikke så lysst å bli stirret i senk akkurat, føler meg bare teit egentlig!

Hjemme hos foreldra mine spises det Pinnekjøtt
i forfjor smakte jeg Ribbe for første gang i mit liv, Svigermor var FANTASTISK god til det.
Mannen min er visst vant til både ribbe og pinnekjøtt, men alltid ribbe på julaften hos dem.

I år vet jeg ikke hva det blir, håper på at svigers klarer å komme seg vestover siden jeg ikke er noe særlig reise-klar i jula i år.. var egentlig deres tur å ha oss på besøk til jul, så jeg tror nok at de gjør så godt de kan for å komme, ja.[:D] Da blir det kansje litt av hvert?

Ellers har jeg en lillebror som er kokk, og de siste årene har han og jeg fått i oppgave å lage 1.juledags-middagen som har vert ørret (sånn i ovnen, ikke at jeg har peil, men jeg er blitt flink til å pynte fat, da[8D])

Vi spiser ribbe, pølser, kjøttkaker med surkål og sjy. Er så supergodt!
Samboer er også vant til det hjemmefra, enda hverken han eller moren hans spiser ribbe.. [;)]
Han vil ha riskrem til dessert, mens jeg er vant til fruktcoctail eller is. Da har bare vi fler ting!

Vi pynter også juletreet lille julaften. Noe som jeg liker å gjøre alene, bare jeg får hjelp til lysa.
Synes Edelgran er det fineste treet!
Er så koselig å stå opp en tur på natta eller om morgenen å se at det lyser fra juletreet.
Jeg synes også det er så koselig med adventstid, og alle stjerner i vinduene! I fjor hadde jeg tilsammen 7 stjerner fordelt utover på vinduene i huset! Til og med på badet!

Jeg har jobba mange julaften-formiddager, da har jeg jobbet i gullsmed. Er koselig det også, men så mye bedre å få være hjemme å se Askepott og Disneys juleparade!

Vi har også en tradisjon der alle pakker opp en pakke, mens resten følger med..
For to år siden da svigers var her, gjorde de det annerledes, men i år skal vi gjøre det på min måte!!
Er så moro å se hva alle får, og se på ansiktsutrykk!
Men de fleste prater litt innimellom og slik, så det blir ikke så en føler seg stirret i senk. Ihvertfall ikke her.. Som regel roper alle etterpå: hva fikk du?
Vi er fem søsken her, nå med mange barn og samboere.. Så å åpne julegaver tar ei stund! [:D]

Vi spiser pinnekjøtt og kåløgrøt :)
Hmmmmm
Nå ble jeg sulten

Men i år blir det vel en pølse i brød to ganger og en cola i kiosken på sykehuset....
Er sikkert på at jeg ligger å føder på juleaften i år....
Håpe håpe håpe, at dette er vel overstått når juleaften kommer.

Huff, her satt jeg og leste om masse god julemat og ble nesten rørt av alle juletradisjonene, så hører jeg et spetakkel på verandaen. Mått jo sjekke da. Da har katta kastet opp på verandaen og nå er fugler og spiser det!!! Æsj, brekker meg så tårene spruter!

Men jeg skulle da fortelle om mine tradisjoner, og etter å ha lest noen av innleggene over, så er det vel noen som sier æsj til vår julemat. Vi spiser da nydelig lutefisk på julaften. Med mandelpotet, erterstuing, bacon, gulrot og sennep. Det er både jeg og mannen min vant med hjemmefra, så det er vi veldig enig i. Ungene liker det også godt!! Men ellers har vi ikke tatt med oss så mange tradisjoner hjemmefra, har vært opptatt av å lage noen egne. Han var vant med at siste husvask ble gjort og gulvteppene lagt på på julaften formiddag. På ettermiddagen besøkte de først broren og så søsteren ( som er en del eldre enn ham). Mine foreldre ble skilt da jeg var barn, så jeg er vant til å være litt hos dem hver på julaften, så da ble det farting på meg også. Det ville jeg ikke for mine barn. På julaften er huset ferdig pyntet, godteri i strømpe, Disney på tv, middag, ettermiddagskaffe samtidig med at vi pakker opp gaver. Da kommer som regel besteforeldrene hit hvor det er barn, i stedet for å sitte alene hjemme. Så julaften hos oss er hjemmetadetroligkosedag! Ungene er med og pynter treet som noe av det siste de gjør før de legger seg på lillejulaften. Da har vi også grøt med mandel i til middag.

Oi, som jeg gleder meg til jul!

Jeg har stort sett feiret jul sammen med mamma, var mer hos pappa da jeg var mindre. Årets jul blir et lite dilemma. Jeg kan ikke tenke meg å feire jul uten mamma, men vil samtidig være sammen med sambo som igjen vil være sammen med sin familie... [8|] Men siden termin er 28. desember kan det jo hende jeg får feire på sykehuset!

Hos mamma har vi brukt å pynte treet og spist grøt lillejulaften.
Har alltid brukt å ligge hos henne til julaften. Stått opp til julestrømpe og Tre nøtter til Askepott! [:)] MÅ se det!
Julemiddagen, bestående av ribbe og pinnekjøtt, spiser vi etter Sølvguttene! [:)]

vanlivis pløeier vi å spise juleribbe etter å ha vært med koret i kirken,men dette året blir det kanskje litt annerledes.Samboern min sin mamma er nederlandsk,så de har helt andre tradisjoner enn oss,men det gjør det også litt spennende.Ikke det at man går lei av ribbe og det vanlige til jul,men er godt med litt annen feiring:)skal vel spise noe som kalles rakletter,vet ikke helt hvordan det skrives,men det består av en del små stekepanner,hvor du tilbereder din egen mat.Da er det kjøtt av f.eks kalkun,biff og svin,med forskjellige sauser og grønnsaker.
Det høres iallfall kjempegodt ut da hun forklarte meg det,så dette ser jeg frem til

Jeg er vokst opp med pynting av juletre på lillejulaften. På juleaften koser vi oss med tegnefilmer og spiser litt godis på dagen. Til middag spiser vi ribbe, medisterkaker + pølser. Riskrem en gang utpå kvelden. orker aldri den etter middagen. Min samboer er vokst opp med pinnekjøtt. Men han klarer seg fint uten den. Men for 2 årsiden holdt jeg julen for hans fam. hos oss. Da måtte jeg lage begge deler. Gikk det oxo.
Men våres barn kommer til å vokse opp med ribbe osv.

Har vært laber jul de siste årene, siden det ikke har vært noen små barn i familien vår.

Men i år blir det storslått!

Det er alltid kalkun med stuffing, røvinssaus, rosenkål, poteter osv.
Dessert er engelsk plumpudding som blir tent etter en dæsjh 96%. Kan klare meg uten den kaka[:'(] Den kommer med vaniljeis og hvitvinssaus. Kan tro man blir livat etter en slik middag.

60 levende lys på et stort juletre, som er pyntet med gamledagse kuler. Treet blir tent etter middagen. Det er de to høyeste mannfolka som tenner, mens resten av familen sitter i et mørkt rom og synger julesanger. Er helt utrolig å komme ut fra mørket og se treet som skinner!

Så er det kaffe og litt attåt. Og kaker osv.
Danse litt rundt treet og slappe av.

Men så er det pakker!!
Det var en tålmodighetsprøve når jeg var liten. Nå er det mer maten som intresserer meg hehe[:)]

ORIGINAL: lille_blomst

vi har fått skikkelig "kultur"-kræsj på julemat-feltet. det er vel ikke det verste men... jeg er fra østlandet og har vokst opp med ribbe, medisterpølse og medisterkaker, hjemmelaget surkål og sånn... mens samboeren min er fra vestlandet og har vøkst opp med pinnekjøtt. ]

Hehe... hos oss er jeg fra vestlandet med pinnekjøtt som julemat, og samboeren fra østlandet med ribbe som julemat. I år kommer svigers hit. Det blir pinnekjøtt på julaften og ribbe på 1. juledag (så langt jeg ikke ligger på sykehuset og føder).

Vi er vant til ribbe, pølse, surkål og rørte tyttebær. Og multekrem til dessert, alternativt riskrem som den yngre garde ofte liker bedre.

Ellers er vi innom det meste i løpet av jul og nyttår: skikkelig juletorsk, lutefisk, skinke, julelunsj med sylte, sild og masse annet snacks, kalkun mm. Pinnekjøtt er vi imidlertid ikke vant til og ikke så veldig glade i. Personlig blir jeg veldig fort lei av feit mat og spiser også mye salater, frukt og nøtter i stedet for alt godteriet og lefsebussene mellom måltidene (lefsebuss = lefse med kald ribbe inni som mannen min elsker).
Må også ha hjemmelaget tomtebrygg ("juleøl" med svært lite alkohol som er ganske søtt).

Forøvrig må jeg se Disney både på NRK og SVT1/SVT2 og ikke minst "Tre nøtter til Askepott". Da er det jul, da! Når vi får barn kommer vi også til å innføre julekalender som jeg hadde da jeg var liten - hjemmelagt kalender med masse små pakker festet på et fint oppheng. Pakkene skal inneholde små, koselige og ofte nyttige ting (ikke godteri).

Back
Topp