"JULEKONFEKT"

Mamma Propell

Glad i forumet
Her hos oss er vi ikke så glad i småkaker, så derfor trenger jeg din beste oppskrift på konfektlignende godsaker nå til jul. Akkurat nå holder jeg på med å lage snickersgodt for første gang....spennede. Og etter ungene er i seng skal jeg få prøvd meg på brente mndler.

Her er oppskriften på Snickersgodt...kopiert fra en anne bv bruker[:D]
SNIKKERS GODT

2,4 dl Lys sirup
2,4 dl Sukker
10 dl cornflaks
2-3 plater kokesjokoldae
1 glass pianøtt smør

Kok opp sirupen og sukkeret, rør inn 1 galss med pianøtt smør og 10 dl kornflaks

smelt 2-3 plater kokesjokolade

ha blandigen oppi små muffinsformer og ha litt sjokolade på toppe og gjerne pynt med en pianøtt eller 2..
sett i kjøleskap eller annen kald plass

NAM!

har desverre ingen oppskrifter til deg.. men d snickersgodtet hørtes veldig godt ut da[:)] men bare lurte på.. skal kornflaksen knuses i små biter eller? og etter man har smeltet sjokoladen bare blander man den i det andre? eller skal det kun sjokolade på toppen? må ha d inn med teskjei[;)]

så flink du er[:D] er ikke så glad i mså kaker selv så her blir det også konfekt (også pepperkaker da)
jeg skal lage snickersgodt og mint godt[:D]

oppskrift på mintgodt:
piske 1 eggehvite til den blir stiv.
bland inn ca 250 g melis og 3 dråper peppermynte olje.
form de som en kule i småe muffinsformer(konfekt former)
trykk et hull i midten og smelt melkesjokolade/kokesjokolade og putt i midten[:D]

nam nam[:D]

Jenta mi på 12 år elsker nugatti, så jeg skal lage disse [:D]

Nugattikonfekt:
200 g kokesjokolade
250 g nugatti

Smelt sjokoladen og nugattien sammen i en bolle over vannbad og rør blandingen sammen.
Ha bakepapir i en langpanne og tømm massen utover og stryk utover til du får en firkant 20*15 cm
Sett dette i kjølsekapet til sjokoladen har stivnet.
Skjær konfekten i biter.
oppbevares kjølig i tett boks.

Sjokoladekarameller

150 gsmør
1 1/2 dl sukker
5 ss sirup
5 ss fløte
3 ss kakao

Smelt smøret og tilsett de øvrige ingrediensene (jeg hiver alt i gryta på en gang). La massen koke uten lokk til den holder kuleprøven. Hell massen i en liten, oljet form og la den avkjøles. Skjær eller klipp i biter, pakk inn i cellofan.

Denne oppskriften er veldig rask å lage. I motsetning til mange fløtekaramelloppskrifter skal den nemlig bare koke i cirka femten minutter, så den er ikke en stor utfordring, hverken logistisk eller evnemessig.

For granskuddkaramellene kuttet vi ut kakaoen og byttet vanlig sirup mot granskuddsirup som jeg lagde i våres. For bjørkeknekk brukte vi bjørkesirup, og selvfølgelig ikke kakao til denne varianten heller. Bjørkesirupen jeg laget i år har sukret seg en del, derfor koker knekken enda raskere enn karamellene. På fem-ti minutter er den klar for å helles i form. Kjempekjekt

Mamma Propell: Kan du legge ut bildet av snickerskonfekten?[:)]

Ble snickerskonfekten god?
*bilde*?? [:D][:D][:D]

Den ble god...men ikke så god som jeg håpet på....jeg blandet sjokoladen inni smørja, så neste gang skal jeg prøve å bare helle den på toppen som et ekstra lag. Den ble god nok til at vi har klart å spise opp alt sammen, så skal se om jeg får tatt en liten bakedag i morgen så jeg kan legge ut bilder...

Back
Topp