Julekalender

Vi har rampenissen og gavekalender. Ulike ting ift hva som er pakket inn, alt fra en liten sjokolade til strikk, sokker, trappetroll, tusjer osv. Brukte vel rundt 300,- på kalenderen. Folk må få gjøre hva som passer dem ☺️ Om det er dyre adventskalendere, 10-kroners kalender, gavekalender eller ingen kalender. Regner med folk kjenner sine og sitt best ☺️
Jeg vokste opp med 10-kroners kalender, både hjemme og hos besteforeldre, det var SÅ stas!! Så sjokoladesmaken på de minner meg om jul.
 
Jeg kjenner at jeg er litt lei av at det hvert år tytes om hvor mye andre legger i ungenes julekalendre og hva de får. Det må da virkelig være opp til de enkelte familier, uansett hva man måtte mene om det. Folk har forskjellige verdier og tradisjoner, og det skal de få lov til å ha, synes jeg.

Her får de hver sin sjokoladekalender, og så har mannen kjøpt en bokkalender med 24 små bøker som han leser for dem hver kveld.

Vi får også rampenissen på besøk. Han finner på noen sprell eller legger igjen et hint om hva vi kan gjøre sammen som familie (julefilm, kakeformer, spill osv).
 
Jeg tror ikke min datter ville valgt det, hun har hatt pakkekalender så lenge hun kan huske og vi har en helt egen tradisjon med det. Men nå får hun ganske mange gaver på julaften. Og vi gir heller ikke mindre gaver selv om hun får pakkekalender. Men jeg er rimelig sikker at hun ville valgt pakkekalender fremfor julegave om hun måtte velge.

Det tror jeg absolutt mine også hadde gjort.

Nå bruker ikke jeg 2000 kr pr unge i kalender, langt derfra, men ungene vet at ungene jeg laget og velger ting de skal bli glade for
 
Vi har dropper pakkekalender i år, det fordi jeg orker ikke å pakke inn over 70 smågaver denne runden. Kommer sterkere tilbake neste år. Så de får en kindersjokoladekalender pluss en aktivitetskalender for her familien :)
 
Vi har dropper pakkekalender i år, det fordi jeg orker ikke å pakke inn over 70 smågaver denne runden. Kommer sterkere tilbake neste år. Så de får en kindersjokoladekalender pluss en aktivitetskalender for her familien :)
Det er litt av problemet med pakkekalendere, enkelte føler seg tvunget. En ting er om man trives med å lage de, men om man ikke orker så syns jeg det er helt greit også :)
 
Det er litt av problemet med pakkekalendere, enkelte føler seg tvunget. En ting er om man trives med å lage de, men om man ikke orker så syns jeg det er helt greit også :)

føler meg ikke tvunget , men vet hvor koselig det er selv så derfor gjør jeg dette. Men ikke hvert år:)
 
I år får guttungen på to år pakkekalender. På ukedagene får han en vitaminbjørn i kalenderen, og på søndager en litt ordentlig ting som f.eks en bok eller pepperkakeformer. Lørdagene blir det kanskje en aktivitet vi gjør sammen.
 
Pakkekalender her, truser sokker refleks osv... litt godis, og småleker. Begynte å kjøpe inn i januar så brukt ca 600,- pr barn, 1200,- totalt.
 
Pakkekalender, fikk det fra 2-15 år så det får ungene også.
Lørdagsgodt på lørdager, klær (sokker, truser, gensre med gøye motiv), dvder, tyggis/rosiner, badelandtur, refleks, badebomber, noen småleker.
Tror jeg kommer på under 300 til hver i år, og da er mange av tingene ting de hadde fått uansett, spesielt klærne er mest ting de trenger, så ikke store ekstrakostnaden å lage full kalender.
 
Her får gutten min på 3,5 pakkekalender for første gang. Han får ting han trenger eller litt småleker da han uansett ikke liker sjokolade. Når lillegutt som fortsatt er i magen blir stor nok (kanskje neste år, da med babyvennlige greier) får han også bli med på pakkekalenderen, men da får de åpne annenhver dag tenker jeg :)
 
Pakkekalender, fikk det fra 2-15 år så det får ungene også.
Lørdagsgodt på lørdager, klær (sokker, truser, gensre med gøye motiv), dvder, tyggis/rosiner, badelandtur, refleks, badebomber, noen småleker.
Tror jeg kommer på under 300 til hver i år, og da er mange av tingene ting de hadde fått uansett, spesielt klærne er mest ting de trenger, så ikke store ekstrakostnaden å lage full kalender.
Synes så mange får så sykt mye for pengene. Her koster jo badeland i seg selv 300 pr unge, vi er over 1000kr når vi skal dit. Truser, gensere osv koster mellom 50 og 100 kroner. Hvor kjøper dere alt dere som får så mye for så lite?
 
Pakkekalender, fikk det fra 2-15 år så det får ungene også.
Lørdagsgodt på lørdager, klær (sokker, truser, gensre med gøye motiv), dvder, tyggis/rosiner, badelandtur, refleks, badebomber, noen småleker.
Tror jeg kommer på under 300 til hver i år, og da er mange av tingene ting de hadde fått uansett, spesielt klærne er mest ting de trenger, så ikke store ekstrakostnaden å lage full kalender.
Hvordan klarer du genser, badeland og DVDer og komme under 300 pr unge?
 
Synes så mange får så sykt mye for pengene. Her koster jo badeland i seg selv 300 pr unge, vi er over 1000kr når vi skal dit. Truser, gensere osv koster mellom 50 og 100 kroner. Hvor kjøper dere alt dere som får så mye for så lite?
Det skjønner ikke jeg heller.

Mine får truser kjøpt på 3 for 2, men likevel er de tre dagene en hundrelapp og det er 21 dager til å dekke. Mye er småting som koster minimalt. Badeland har vi ikke, men de får kino og det koster jo en del...
 
Synes så mange får så sykt mye for pengene. Her koster jo badeland i seg selv 300 pr unge, vi er over 1000kr når vi skal dit. Truser, gensere osv koster mellom 50 og 100 kroner. Hvor kjøper dere alt dere som får så mye for så lite?
300 for badeland ? Det var ekstremt dyrt
Her koster det 100 på hverdager
 
300 for badeland ? Det var ekstremt dyrt
Her koster det 100 på hverdager
For oss er badeland så langt unna at det pga reisetid må tas i helg og ungene så små at vi må være med det billigste blir derfor en familiepakke på 2 store og 3 barn for 600 kr en dag i helga. I forhold til kalender ville det utgjøre 200 pr unge, selv om bilettt for ungene bare kostet 115 hver for seg men jeg kan jo ikke sende dem inn alene. Og vi må ta ferge til og fra. Kostnad på den dagen, inkl at vi må jo spise også , kommer fort godt over 300 pr unge. (og tar hele dagen.)

Heldigvis for oss kan vi gi dem tur i svømmehallen, det kostet ikke mer enn ca 250 kr for familien å slippe enn, badetiden er en time og vi trenger derfor ikke å beregne mat underveis heller. Og det tar et kvarter å kjøre så. Ja, langt mer overkommelig. Dog vet jeg ikke om vi prioriterer det i desember (i så fall koster det sånn 2500 eller noe sånt. Eller gratis, i form av at planen er å kjøpe halvtårskort. Vi prøvde sist vi var der men han i luka kunne ikke lage det så han lot oss bare gå inn. Neste gang er det vel noen som klarer å tenke så langt som å ta betaling og skive ut kvittering så lager de kortene klar til neste gang....
 
For oss er badeland så langt unna at det pga reisetid må tas i helg og ungene så små at vi må være med det billigste blir derfor en familiepakke på 2 store og 3 barn for 600 kr en dag i helga. I forhold til kalender ville det utgjøre 200 pr unge, selv om bilettt for ungene bare kostet 115 hver for seg men jeg kan jo ikke sende dem inn alene. Og vi må ta ferge til og fra. Kostnad på den dagen, inkl at vi må jo spise også , kommer fort godt over 300 pr unge. (og tar hele dagen.)

Heldigvis for oss kan vi gi dem tur i svømmehallen, det kostet ikke mer enn ca 250 kr for familien å slippe enn, badetiden er en time og vi trenger derfor ikke å beregne mat underveis heller. Og det tar et kvarter å kjøre så. Ja, langt mer overkommelig. Dog vet jeg ikke om vi prioriterer det i desember (i så fall koster det sånn 2500 eller noe sånt. Eller gratis, i form av at planen er å kjøpe halvtårskort. Vi prøvde sist vi var der men han i luka kunne ikke lage det så han lot oss bare gå inn. Neste gang er det vel noen som klarer å tenke så langt som å ta betaling og skive ut kvittering så lager de kortene klar til neste gang....
Men nå sto det 300 pr unge, derfor synes jeg det var dyrt.
 
Men nå sto det 300 pr unge, derfor synes jeg det var dyrt.
Ja, det synes jeg også. For billetten.
For opplevelsen med reise og mat og en dag i svømmehallen om vi fordeler pr unge er vi fort på 400 om ikke mer
 
Synes så mange får så sykt mye for pengene. Her koster jo badeland i seg selv 300 pr unge, vi er over 1000kr når vi skal dit. Truser, gensere osv koster mellom 50 og 100 kroner. Hvor kjøper dere alt dere som får så mye for så lite?

Hvordan klarer du genser, badeland og DVDer og komme under 300 pr unge?

Badeland er et lukket medlemsarrangement så gratis, men det merker jo ikke ungene ;)

Dvder: en butikk solgte til 10kr stk, så kjøpte noen der samt kjøpte noen til 5kr på loppis (har erfart at der er de enten ihjelskrapet eller så godt som urørt, så er bare å sjekke de godt)

Genseren og boxer til eldste kostet 50 pr stk, sokkene 15kr for 3par (ombyggingssalg).
Minsten arvet noen kule klær, bla en brannmanngenser og en lacoste tskjorte(krokodiller er kjempetøft) så det blir gaver det også.

Kjøpte badebomber i mangepakning da loco gikk konkurs = nok til et bad pr gave=flere gaver.

Julepyntnips koster en slikk og ingenting på nyåret så kjøpte noen lyslenker og andre ting i januar.

Reflekser fikk jeg gratis som reklame

Minsten forelsket seg i to leker på loppis i høst, så de snek jeg med meg for 5kr stk (koster vel tilsammen rundt 100-200 nye)

Snop kjøper jeg om jeg finner noe gøye juleting eller noe jeg vet de liker. Fant gumpemix til 10kr på sparkjøp her nylig (ca halv pris, og ikke datovare) men det ble lørdagsgodt i helgen :p
 
Tror dersom et barn fikk velge mellom en kalender til kr 2.000,-, eller en sjokoladekalender og en kr 2.000,- større julegave så ville de valgt det siste...
Dette spurte jeg 9-åringen min om da jeg leste det tidligere i kveld, og han svarte at mammakalender (som er det han kaller pakkekalenderen) var viktig. Han hadde valgt pakkekalender om det så var slik at han da ikke fikk noen julegave i det hele tatt.

Jeg bruker ikke 2000,- på pakkekalender da, men for både ham og meg er det viktige med pakkekalenderen at den betyr nedtelling. Det er tydeligvis magisk å våkne opp 1. desember og se at det henger 24 små pakker i vinduet, og magisk å se at det blir færre og færre etterhvert. Og det er grunnen til at jeg ikke ville delt opp en sjokoladeplate og gitt en rute hver dag. Da forsvinner hele den synlige nedtellingen.

Vi har Lego Harry Potter-kalender i tillegg, men her i huset er Lego mer til meg enn til ungen.... :joyful:
 
Back
Topp