Julegaver..

vichaa

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2016
Er litt umotivert på julegaveshopping i år fordi jeg mer og mer kjenner hvor materialistisk og (noe) unødvendig det er.

Det handler også om at mini hater å være våken i bilstol eller vogn, så da får jeg ikke gjort stort siden hun fort våkner på "jevne terreng" som gulvene på shoppingsenter gjerne er..

Tenkte tanken om å kanskje være gavmild på en annen måte i år. Hva hadde dere tenkt om dere fikk en donasjonsgave og hjemmebakte cookies i gave for eksempel? At vi donerer noen kroner til for eksempel Kreftforeningen, Redd Barna eller Ingeniører Uten Grenser etc i mottakerens navn? Hadde dere blitt skuffet eller syns det var fint?

Akkurat nå som folk vet at vi har veldig dårlig økonomi og har mange ting vi har stort behov for, et hus som trenger å fikses osv, så hadde jeg syntes det var litt... Ja. Rart? Vet jo at de som får veldedigheten sikkert har det verre enn oss, men :p noe hjemmelaget snacks hadde jeg helt klart satt pris på da. :) veldig for ting som kan spises eller brukes, heller enn bare pynt og morosaker. Ett år fikk vi en pakke hvalkjøtt til jul. :p lå i fryseren, vi fikk en innpakket toropose med saus og en lapp hvor det stod at vi fant kjøttet i fryseren. Satte stor pris på det :)

Og senere, når ting hadde ordnet seg mer for oss og vi hadde råd til å skaffe det vi trengte selv, hadde jeg helt klart tenkt at gaver med mening eller hva de heter var fint, god juleinnstilling. :)

Skal man gi bort gaver med mening, syns jeg man bør finne ut hva som interesserer mottaker.
Jeg hadde nok ikke tatt av for en gave til Røde kors.
Men hadde du gitt til den lokale dyrebeskyttelsen hadde jeg blitt glad. Gjerne i form av noe dem selger:)

Jeg hadde hadde blitt veldig glad for hjemmelaget spiselig gave :)
Sånn donasjon i mitt navn, skuffet hadde eg kanskje ikkje blitt, men d måtte vært noe eg brant for, bedre ettervern for de som vil ut av ett liv i rus f.eks. men ja som ene sier her d burde være noe den personen du gir for brenner for :)

Vi har ett år avtalt med svigerinnen min om sånne gaver. Nettopp fordi ingen av oss trengte noe spesielt.
Så da brukte vi samme sum på et prosjekt som vi ville støtte. Altså hver vår organisasjon.

Vi hadde syntes det var greit, men det er fordi vi har det vi trenger. Hadde kanskje sett an mottaker? Hvis jeg visste det var noen som trengte noe spesielt hadde jeg nok prøvd å skaffe det
Evt gavekort på kiwi eller en annen type matbutikk hvis noen har lite penger? Det får vi av mamma som regel, og det kommer godt med i de tøffe vintermnd når det er flere regninger.

Det går kanskje an å lage en melblanding til en god kake/muffins/cookies og gi i en fin glasskrukke? Skriv gjerne på hvor mye væske som skal tilsettes. Det hadde jeg tenkt til å gjøre i år, men med en baby ble det "tradisjonelle" gaver istedenfor...

Jeg kjente på det samme. Bestilte rammer på chlas olson og bilder av lille, henter på posten...

Tja jeg synes man bør høre med mottager før man gir donasjoner
Jeg hadde aldri gjort det uten å spørre de

Se an mottaker synes jeg. Og har ofte gitt det til foreldre/besteforeldre som har alt de trenger og mer til. Da vil jeg heller gi pengene til noen som trenger det. Da har jeg ofte gitt brente mandler etc ved siden av. Fikk det selv et år, det synes jeg helt ærlig var litt kjipt da :p Er student og må bruke en del penger på å komme meg hjem på juleferie, og gaver selvfølgelig. Så hadde fått god bruk for de pengene selv.
Så hvis folk ikke ønsker seg noe spesielt synes jeg det er en fin ting å gi, isteden for å kjøpe noe ræl.

Back
Topp