Julegaver

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Hvor mye bruker dere på julegaver ? Og er det viktig at det er ca samme sum til hvert barn og ca samme sum til de som er like nerme i familien? Vi har en lang liste med julegaver som skal handles. Og er altid redd for og gi for lite eller for mye. Vil jo gi ca det samme som vi får i penge sum.
Tenkte først 1000kr til hvert av barna våre. Men så blir er usikker om det er for lite? Når vi hadde ett barn kunne vi brukt 5000kr uten problem. Men venter nå Nr 3 og det bør jo ligge på ca samme sum til alle 3. Da må vi prioritere litt.
Kjøpte gave til mannen min i dag. Til 1600kr synst det og er litt dyrt. Og vi svinger veldig i pris. Til bursdagen fikk han gave for 3000kr. Men føler kanskje 1000kr er nokk til han og:p
Til foreldre legger vi oss på ca 500kr. Og våre søsken ca 500kr eller mindre. Blir mangen tusen i gaver uansett hva vi gjør.

Jeg synes ikke 1000,- per barn er for lite. Det er klart man må redusere hvor mye hvert enkelt barn får når man får flere. Husk at man ikke skal blakke seg helt på julegaver.

Vi har kun ett barn, men mange andre å kjøpe til. Vi handler (sånn ca) for:

1000- 1500,- til hverandre (mannen min og meg)
Maks 2500,- sønnen vår. (Jeg tror vi fint kunne redusert denne summen, og allikevel funnet mye fint)
250-500 til hvert foreldrepar og hvert søsken.
Ca. 200 til hver niese og nevø
100 hver til de vennene og venners barn som vi kjøper til (jeg kjøper når jeg kommer over tilbud og salg)

Til mine små nieser, nevøer og venners barn har jeg for øvrig strikket luer, sokker og votter og gitt bort de siste årene.

Her kjøper jeg gaver de ønsker seg. Jeg setter en gjennomsnittssum (1 sum for tantebarn, 1 sum for søsken osv osv), Noen får for mer, andre for mindre. Dette varierer jo fra år til år uansett :-) vi har ikke budsjett til å handle for 1000,- til jebtubgen engang, så sybes ikke det er for lite. Kommer jo helt ab på hva og hvor man handler. Jeg og samboeren skal kjøpe oss hus nå, så det får bli gaven til hverandre i år :-P Han får også noen sånn smågeeky ting til gamingstua si :-)

Til familie og venner lager jeg en del gaver. Det koster det og, men da kan jeg legge litt mindre penger og litt mer tid, så får de noe særegent og personlig.

Følger ikke summene sånn slavisk, prøver å holde oss til maks 500 per par ( våre foreldre og søsken med følge) og farfar. Blir fort 500 til tantebarnet siden vi bare har ett. Tenker at ca 1000 til hvert av egne barn er greit, men det varierer etter hva de trenger også.

Jeg er ikke så nøye på at gavene skal koste det samme, viktigste er at det er gaver de vil like og sette pris på. Samme blir det med ungene mine, det skiller 8,5 år på de så de vil ha veldig ulike ønsker til jul :)

300-500 til søsken, foreldre og fadderbarnet vårt.
100-200 til mine besteforeldre. Gjerne flaxlodd eller lignende.
500 til nieser og nevøer.
100 til venners barn.
3000-5000 til hverandre.

Vi bruker fort 15.000 ,- til sammen.

Prøver og ikke bruke en formue på gaver, kjøper litt dyrere og finere gaver til mine aller nærmeste som er sønnen og samboern, men det er ikke mye over 1000 kr, og max 500 på søsken og foreldre men ofte under :)
Prøver og finne gaver som de ønsker seg eller som jeg vet de blir glade for, ofte på salg så da blir det ikke så fryktelig dyrt :)
Veldig enkelt etter at sønnen kom til verden, for nå får alle besteforeldre bilde eller bildebok som de ønsker seg :)
Kjøper bare en liten oppmerksomhet til venner, som ei flaske vin eller en fin pyntegjenstand o.l. :)

Telte akuratt over at vi skal kjøpe 30 gaver! Og fra 200kr og oppover blir det dyrt uansett:/ får prøve og spare inn litt på salg :p synst dette julegave hysteriet tar helt av. Det ødeleger hele gleden med jula. For meg hadde det holdt om barna fikk gaver.

Julegaven til datteren min kostet.. 250 i år.
Flere julegaver har jeg laget selv.. Det er jo ikke summen det skal gå på?!
5000 på et barn til jul synes jeg er kvalmende mye (spesielt om det er HVER jul).. 1000 er mer enn nok. I vår familie har det vært nok med ca 500 pr barn, men.. det er ønskene som er viktig, ikke summen..

Altså..
Til nå har jeg brukt;
Søster; 150,-
Bror; 50,- (+ noen timer i laging)
Datter; 250
Samboer; 200
Mor; verdi 300 (men betalte mye mindre) + noen timer..
Venn; 30,- + noen timer
Barn jeg kjenner; 80,-

Har 3 søsken igjen å handle til, 3 foreldre og mulig til besta, tante og ei til venninne...

Bruker absolutt ingen formue på dette. Synes egentlig det er helt tett at noen må bruke så innmari mye.. Lag noe i stedet?

Jeg har ikke noe fast sum, prøver å finne noe de ønsker seg eller har bruk for. Har ikke råd til å bruke tusenvis av kroner på julegaver.

Vi kjøper for ca
300 kr til alle:) vi har mange søsken med kjærester, og foreldrene våre. I tillegg til fadderbarn og venners barn.

Men spørs hva vi finner og kan like gjerne kjøpe noe til 150kr de ønsker seg eller noe til 400kr.
I år kom jeg over camelbackflasker med navn, og har kjøpt de til venners barn og fadderbarn. De kostet 169kr

Til barna prøver vi å ikke kjøpe så dyre gaver mens de er så små uansett. Tenkte å kjøpe aquaplay til ca 1000 kr som fellesgave i år

Barn: 500-2000 (ser litt på hva de trenger og hva vi har på budsjettet)
Til hverandre 500-2000.. I fjor kjøpte vi ikke noe..
Foreldre: 500 +/÷
Søsken: 500 +/÷
Besteforeldre: 100-250
Tanter/Onkler: 100-250
Søskenbarn: 100-350
Gudbarn: 200-350

Bare sånn ca dette.. Noen ganger slipper man billig unna om man finner noe på salg eller de ønsker seg noe man finner til en rimelig sum.. Gidder ikke blakke meg slik at vi må leve sparsommelig hele desember. Spesielt ikke med 2 barn som har bursdag i desember :)

Synes dette julegreiene har tatt helt av:(
Her ligger vi på
200 til yngre nieser og nevøer.
300 til nær fam
100 til resten av fam
1000 til barna, men mye er klær som de må ha uansett
varierer på hvor mye vi gir hverandre. Kommer an på hva vi trenger. I fjor ble det oppvaskmaskin.

Vi prøver å bruke minst mulig. Egne barn får aldri gave til 1000 kr hver, det har vi ikke økonomi til rett og slett. Kjøper ting på salg og helst noe som ikke tar stor plass da nesten alt sendes 150 mil og det koster en del i porto.

Samboer min for en gave på 300 kr og så skal han få en gave til etter fødselen i januar på ca 500 kr
Så er det slik at på min sambo side kjøper de ikke gaver til 18+, Men jeg har vist ødelagt dette da jeg synes det er litt hyggelig å komme med noe smått. ikke all verden. Jula er for barna og for oss voksne er det egentlig selskapet og maten;)

barna for først og fremst hva de trenger så der ligger vi på ca 500-700 KR

Julegaven til datteren min kostet.. 250 i år.
Flere julegaver har jeg laget selv.. Det er jo ikke summen det skal gå på?!
5000 på et barn til jul synes jeg er kvalmende mye (spesielt om det er HVER jul).. 1000 er mer enn nok. I vår familie har det vært nok med ca 500 pr barn, men.. det er ønskene som er viktig, ikke summen..

Altså..
Til nå har jeg brukt;
Søster; 150,-
Bror; 50,- (+ noen timer i laging)
Datter; 250
Samboer; 200
Mor; verdi 300 (men betalte mye mindre) + noen timer..
Venn; 30,- + noen timer
Barn jeg kjenner; 80,-

Har 3 søsken igjen å handle til, 3 foreldre og mulig til besta, tante og ei til venninne...

Bruker absolutt ingen formue på dette. Synes egentlig det er helt tett at noen må bruke så innmari mye.. Lag noe i stedet?
Hvordan klare du det? Eg er ikkje flink og lage ting:p men kunne gjerne fått tips til billige ting og kjøpe. Er ikkje så opptatt av summen egentlig men ønsker og gi ca like mye til dei som er i samme "kategori " :)

Hvordan klare du det? Eg er ikkje flink og lage ting:p men kunne gjerne fått tips til billige ting og kjøpe. Er ikkje så opptatt av summen egentlig men ønsker og gi ca like mye til dei som er i samme "kategori " :)

Fant mange gaver på boklageret her en dagen. Fikk blant annet ei traktorbok til en på tre, ei "motedesignerbok" til ei på sju (tykk bok med aktiviteter og fargeleggingsmuligheter, ei bok om biff til kjæresten min og boka "magiske julefortellinger" til de den passer til. Bøkene kostet 20 ,- pr. stk. Fikk også bøker med oppskrifter på hjemmelaget barnemat med matboks og skje for kun 40 ,- kroner. Der var det mange julegavekupp til en veldig billig penge!

Til barna kjøper vi det de ønsker seg, går ikke etter en spesiell sum. Samme med hverandre.
Til foreldre og søsken ca 500, og til mannens tanter og onkler ca 200. Vi har en veldig liten gaveliste

Vi kommer ikke til å kjøpe noe (stor) gave til jenta vår i år, hun er ikke fylt året og skjønner ikke noe, og hun får så mye ellers. Vi prioriteter andre. Bruker ca 500-1000 på mannen, øvrig familie varierer. Ikke nøye på at det skal være lik sum på alle, det blir ut fra hva de ønsker seg og hva vi har råd til.

Mannen; varierer. Ikke noe fast sum.
Foreldre og svigerforeldre: 400kr
Besteforeldre: 300kr
Søsken og svigerinner: 400kr
Tante- og onkelbarn 500kr

Synes gaver har gått helt over styr, så det er nok jeg som presser summene ned :p

Back
Topp