Julegaver søsken

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Dere med 3 barn (eller mer). Julegaver til søsken. Gir hver enkelt barn hver sin julegave til søsken eller gir dem felles til søsken (2 søsken gir til 3je søsken). Her gir foreløpig søsken felles gave til hverandre - at de slår seg sammen til 3je.. mine er såpass små ennå at de ikke bryr seg om de får egen gave fra hver av søsknene:-)

Det anhenger helt av hva de får, enten fra mamma og pappa og søsken, eller fra søsken. Hver for seg har de ikke gitt

Det går liksom inn i den suppa av ting vi gir dem, og dersom der er noe der det passer å gi slik eller sånn. De eldste kunne fått ansvar for å fikse selv snart...

Synes det er litt voldsomt om alle barna skal kjøpe 2 gaver hver til søsken for å kun skrive fra kun den ene.
Mine barn er også små. Skriver på pakken fra alle. Mamma, pappa, Ada og Truls fks.
Mulig det endres når barna blir eldre og vil shoppe selv.

Det hart vært felles fra søsken til søsken, men nå har nr2 kjøpt gave til storebror så nå blir det nok fra hver enkelt

Vi har seks barn tilsammen og de gir felles gave til hverandre - vi har en tradisjon med at vi gjemmer de gavene rundt omkring i huset, så alle må lete etter en gave den dagen vi feirer jul (i vårt tilfelle enten julaften eller 4.juledag) Når alle har funnet en gave får de åpne sine gaver (y kan jo finne x sin, så de må da vente til alle har funnet). Barna synes dette er veldig stas!:)

Er det forventet at søsken gir gave? Det er ikke jeg vokst opp med :oops: Får se hva ungene sier når de eldre. Enn så lenge dropper vi det.

Synes det er fint at søsken tenker på hverandre og gir gave. Det blir vel uansett noe foreldrene betaler i barneårene, og om man gir sammen er det ikke like mange gaver heller. For meg er det naturlig at mitt barn får hjelp til å ordne en gave til sitt søsken og omvendt. Å lære omtanke og giverglede i jula er fint. Men har du barn som er 2 og 0 haster det jo ikke akkurat ;)

Har bare to barn. Og det er ikke jeg som ordner den delen faktisk. Svigermor tar med hver enkelt barnebarn og de handler til sine søsken fra seg. På hennes regning. Veldig koselig tradisjon hu har laga seg :) Så da ordner vi ikke mer enn det da.

Hu gjør det med alle sine barnebarn.

Synes det er fint at søsken tenker på hverandre og gir gave. Det blir vel uansett noe foreldrene betaler i barneårene, og om man gir sammen er det ikke like mange gaver heller. For meg er det naturlig at mitt barn får hjelp til å ordne en gave til sitt søsken og omvendt. Å lære omtanke og giverglede i jula er fint. Men har du barn som er 2 og 0 haster det jo ikke akkurat ;)
Får se når de blir eldre. Kan jo være han på to hadde syntes det var gøy å gi noe til lillesøster. Tanken falt meg bare ikke inn siden jeg og søsknene mine aldri kjøpte gaver før vi hadde våre egne penger å kjøpe gaver for. Foreldrene mine fikk hjemmelagde gaver.

Får se når de blir eldre. Kan jo være han på to hadde syntes det var gøy å gi noe til lillesøster. Tanken falt meg bare ikke inn siden jeg og søsknene mine aldri kjøpte gaver før vi hadde våre egne penger å kjøpe gaver for. Foreldrene mine fikk hjemmelagde gaver.

Ja, jeg har halvsøsken og der har det aldri blitt oppfordret til noe sånt. Og ingen av dem ordner gave til hverandre nå selv om det er voksne/slutten av tenårene. Bare jeg som kjøper en liten ting til dem, for det hjalp min mor (som da ikke er deres mor) meg med hele oppveksten. Og jeg synes det synes så tydelige på hele søskenflokkdynamikken at man aldri er blitt forventet eller hjulpet til å vise hverandre omtanke. Men nå er det noe som er gjennomgående ellers også, det er ikke sånt ar alt er feil bare fordi man ikke hjelper søsknene å gi hverandre gave. Men for meg blir det litt viktig for mine barn :)
Kan jo godt være eldste synes det er gøy at babyen har vært i butikken og fiksa gave helt selv :p

Søsken får ikke gave av hverandre her. De viser masse omtanke for hverandre i hverdagen og trenger ikke å gi gave til hverandre for å vise det.

Søsken får ikke gave av hverandre her. De viser masse omtanke for hverandre i hverdagen og trenger ikke å gi gave til hverandre for å vise det.

Nei, det prøvde jeg å si at var mulig. Men for min del synes jeg det virker så hyggelig med min venninne som gikk sammen med broren for å ordne gave til den andre søsteren og motsatt. De var jo en del større en dine da.
Tenker det er naturlig at man gir en liten ting til de man er i nærmeste familie med når man kommer opp i en viss alder.

Nei, det prøvde jeg å si at var mulig. Men for min del synes jeg det virker så hyggelig med min venninne som gikk sammen med broren for å ordne gave til den andre søsteren og motsatt. De var jo en del større en dine da.
Tenker det er naturlig at man gir en liten ting til de man er i nærmeste familie med når man kommer opp i en viss alder.
Enig, jeg synes forøvrig det var veldig koselug med det søskenene plukket ut til meg.

Når de blir ungdommer så stiller det seg litt annerledes ja også er det nok litt forskjell på familier ift betydningen av gaver til jul. I vår familie er ikke gaver en stor del av julefeiringen, fokuset er på tid med familien, og da blir det ikke naturlig for oss å gi søsken gaver

Ja, jeg har halvsøsken og der har det aldri blitt oppfordret til noe sånt. Og ingen av dem ordner gave til hverandre nå selv om det er voksne/slutten av tenårene. Bare jeg som kjøper en liten ting til dem, for det hjalp min mor (som da ikke er deres mor) meg med hele oppveksten. Og jeg synes det synes så tydelige på hele søskenflokkdynamikken at man aldri er blitt forventet eller hjulpet til å vise hverandre omtanke. Men nå er det noe som er gjennomgående ellers også, det er ikke sånt ar alt er feil bare fordi man ikke hjelper søsknene å gi hverandre gave. Men for meg blir det litt viktig for mine barn :)
Kan jo godt være eldste synes det er gøy at babyen har vært i butikken og fiksa gave helt selv :p
Kjipt når det er sånn. Jeg og søsknene mine har droppet gaver til hverandre de siste årene og gir hverandre i stedet kort og barnevakt. Blir annerledes når det er et bevisst valg vi har snakket om som handler om ulik økonomi og miljøvalg heller enn mangel på omtanke. Skjønner godt at du vil gjøre ditt for å lære barna å bry seg om hverandre.

Back
Topp