Julegavehysteri?

miss-piggy

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Regner med mange av dere har sett den pågående diskusjonen om han 4 barns faren som la ut et innlegg på Facebook siden til Elkjøp.

Hva synes dere om dette? Er dere enige? Må si meg enig i mye av det han sier, men skal Elkjøp henges ut fordi de reklamerer for det de har på tilbud? Skjønner jo at en laptop til 10.000 kr som reklameres ut som julegavetips kan være provoserende for mange, men er vi så lett påvirkelige at vi da velger å handle det til barna våre?

Jeg personlig ser lett bort fra dette men vil høre deres meninger :-)

Vell vi må jo alle ta valg hver dag hvor mye vi skal la reklame påvirke oss. Jeg har ikke sett Facebookinnlegget, men mener det er opp til foreldre å legge lista med ungene- hvor legger vi forventningene? En julegave til 10000 er uhørt i mine ører, men det er også lutefiskreklamen og mange andre reklamer. Preller lett av meg og det er heller ikke fra reklamen jeg får julegaveideene mine. Kan forstå at noen kan gi en slik i julegave hvis giver har råd og mottaker har behov. Opp til hver enkelt mener jeg, håper jeg klarer å praktisere måtehold mtp ønskelistene til ungene og forventningene :) Elkjøp må jo få lov å reklamere for sine tilbud, noe ER dyrt, blir ikke provosert.

Tror de fleste med vettet i behold ikke kjøper gaver til 10 000 pr barn ;)

Dette er vel opp til hver enkelt familie. Noen har råd til det og mange andre ikke. Det viktigste her er at ingen kjøper det selvom de ikke har råd til det, og det kan fort skje når ungdommen ser slike reklamer. Men samtidig er det vår jobb som foreldre å motstå presset om man ikke har råd.
Vi hadde aldri kunnet kjøpt en julegave til 10.000 til barna våre, men om vi hadde hatt råd til det så ser jeg ikke helt noe problem om de får en pc til 2000 eller 10000kr

Dette er vel opp til hver enkelt familie. Noen har råd til det og mange andre ikke. Det viktigste her er at ingen kjøper det selvom de ikke har råd til det, og det kan fort skje når ungdommen ser slike reklamer. Men samtidig er det vår jobb som foreldre å motstå presset om man ikke har råd.
Vi hadde aldri kunnet kjøpt en julegave til 10.000 til barna våre, men om vi hadde hatt råd til det så ser jeg ikke helt noe problem om de får en pc til 2000 eller 10000kr

Men hva er egentlig oddsen for at barna vil ha en slik økonomi når de blir selvstendige og klare seg selv? Det er utrolig mange ungdommer med inkassogjeld før fylte 20 år nettopp pga at de ikke har begreper om økonomi! De bare må ha den buksen, eller dersom iphonen blir ødelagt må de jo ha ny med en gang osv...VI kan i teorien kjøpe gaver til mange tusen kroner til poden, men som voksen ønsker ikke jeg å gi ham den oppfatningen av penger...

Vi har brukt mer penger enn noen gang på julegaver i år, og vi er oppe i 5000-6000 kroner til sammen. Da har vi to barn samt familie og venner. Begge barna våre har bursdag i desember, så det er også med i summen. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe så dyre gaver som den pcen til Elkjøp, men når vi trenger ny pc pleier vi å følge med i januar og august, for da er det best tilbud på det. Merkelig at en så dyr pc annonseres som julegave, de har da rimeligere gode pcer som kunne reklameres for i en slik sammenheng.

Vi kjøper etter lommeboka... Gir også bort hjemmelaga gaver. Syns ikke julen skal bli mer stress og økonomisk kaos enn nødvendig verken for oss eller andre... Fokuserer heller på å gi litt ekstra til de som ikke har så mye ❤️

Back
Topp