Julegavebudsjett !

hegenordseth

Flørter med forumet
Vi har i år valgt og lage et julegave-budsjett da vi begge har en ganske stor familie. At det blir mange julegaver som skal kjøpes er det ingen tvil om, noe lommeboken har fått merke de siste årene :) Så i år har vi bestemt oss for og være litt mer ''forsiktige'' da jeg har av vane og kjøpe det jeg mener er det beste til hver og en, noe som gjerne kan bli i det litt dyre laget. Så nå har jeg laget meg en liste med navn på alle jeg skal kjøpe til og med en beløpsgrense per pers som jeg håper på og overholde ! Men alt i alt så er det jo tanken som teller, er det ikke? :) Jeg har også lekt litt med tanken på og være litt kreativ og lage hjemmelagde julegodter slik som trøfler, konfekt osv, som jeg har lyst til og legge i sånne store fine ''syltetøy'' glass jeg så på öb i sverige. Pynte glasset med julesløyfe og litt ''julepynt'' og gi dette i gave til de litt mer voksne. Hva tror dere ?

Hvordan planlegger dere julegave-innkjøpene? Eller tar dere det bare på sparket?

I fjor gikk jeg og ei venninne sammen om å kjøpe en stor pakke "juledrops"-pakke på Panduro. Vi brukte da noen kvelder, og fikk lagd flere kilo med drops som vi ga bort i julegaver. I tillegg kjøpte jeg sånne "bilder" til å feste på kubbelys med julemotiver (på Panduro). Det ble ganske fine julegaver det. Og billig!! :)

Året før lagde jeg karameller. Kjempegodt!! :) Og veldig koselig å gi bort noe hjemmelaget. :) 

Mye godt, og mye fint man kan lage.

I år har jeg ikke orket sånne prosjekter, så jeg har kjøpt alt av gaver (er snart ferdig).. Vi har en del eldre par og noen enslige karer som vi syns vi må (og vil) gi en liten oppmerksomhet til, og i helga da vi var på tur med Color Magic, kjøpte vi mye konfekt - i fine innpakninger, som vi gir til de (er jo så billig på TaxFree). Lettvint, og helt greie gaver! ;)

Spørs om jeg ikke skal ta meg en tur på panduro da og se litt :) Takk for tipset! Hjemmelaget er alltid koselig og gjerne litt mer personlig også syntes jeg :D Også billig, billig liker vi ! hehe ..

Kan tenke meg det er godt og snart være ferdig også tenker jeg ;) spesielt i vår situasjon! I fjor jul handlet jeg inn alle julegavene 2 uker før jul ... HØYgravid med minste jenta :) Jeg tenker og håper på og gjøre meg ferdig til uka, så jeg kan ta resten av advent- og jule tiden med ro dette året! :)

Ja, det er veldig godt å være nesten ferdig! Kjenner at det hjelper meg å senke skuldrene betraktelig!!! Godt!

Og ja, Panduro har kjempemye fint!! De har et pakketilbud på polkagriser nå faktisk. :) Da får du med alt du trenger (bortsett fra sukker, og noe druesukker som må kjøpes ved siden av), i tillegg til kremmerhus med etiketter. Hadde egentlig planer om å kjøpe det i år. Men har ikke hatt ork pga formen min.. Så det får bli neste år.

Lykke til med gavene!!! :)

emiliesin skrev:
Jeg har nesten 50 pakker å kjøpe så jeg må lage liste og skrive ca sum :) er ikke så nøye om jeg kommer litt over men vil helst være akkurat på :D Jenta mi får fra mine+samboer tanter, venner av meg, venner av samboer osv og de må jo få pakke tilbake fra henne. 
Samboer og snuppa bruker jeg en del på, det samme gjelder foreldre og svigerforeldre :) 
også blir det alltid pakker fra meg og samboer + pakke fra snuppa som en egen fra henne.. så jo, det blir dyrt.. derfor bruker jeg to mnd på å handle de så jeg ikke bruker opp hele lønna mi på julegaver :D hehe.. 

Ganske greit med liste ja :) Barna finnes det ingen grenser på! heller ikke samboer :) mens sviger/foreldre søsken/svigerinner og svogere er de som får ''dyrere'' gaver her, deretter prøver vi og holde oss på et litt mindre beløp på de andre :) Men dårlige gaver blir det nok ikke uansett. :)

Vi gjør slik hvert år vi! Må det for å ha kontroll på utgiftene! :)
Her prøver vi å holde oss til 3000 kr! I fjor klarte vi 2000! :D

Vi lager vel og merke mange gaver da! Både faddere og oldeforeldre får hjemmelaget!
I fjor glassmalte vi store norgesglass som vi fylte med sandnøtter som vi hadde bakt med tøystykke over toppen og sløye rundt! Ble kjempefine og falt i smak!
Til fadderne perlet snuppa armbånd og la i selvmalte hjertebokser kjøpt på panduro!
Til onkel og tante ble det julekuler med glassmaling! (Vi har blitt enige med de at vi heller kjøper litt mer til ungene enn til hverandre! :)

I år blir det sviskemosglass som vi glassmaler med hvit maling for så å sette på fine motiver fra servietter med decopagelakk over og putter i ett telys! :) Også skal vi lage kremmerhus av sånne kakeunderlag man får kjøpt på butikken (hvite litt hullete som er fine å ha under kaker på fatet..).. De bretter vi i to så ruller snuppa de.. Så teiper vi sammen, klipper ut håndtak fra en bokside så blir det nostalgisk og fint! Limer på englebilde eller annet julemotiv og fyller med hjemmelagde fløtekarameller!

Hjemmelaget julegaver så koselig å lage og koselig å få! :))

Da har jeg funnet tidenes julegavekupp !

Jeg har da valgt og sette igang med de ''vanskligste'' julegavene, nemlig tenåringsjentene! Ifjor røyk jeg på mange tusen da jeg valgte og kjøpe sminkevesker med ulike sminker og parfymer i til hver og en - vel overdrevent ble det nok, men gavene ble gledelig tatt i mot ! :) hehe .. Men føler at vi i år må være mer sparsomme da vi skal kjøpe oss hus og hvor vi også da skal renovere en del av det. Såå, da blir det noe billigere i år. Så da har jeg sittet på nett og tittet litt, og har til min store forventning funnet julegaver til alle jentene til en pris på 284 NOK !!! og dette til en faktisk pris på 2226 NOK ;O. Det er 1942 kroner billigere enn hva det hadde blitt. Det kaller jeg et gledelig gullkupp ! Alle jentene får da gaver til en verdi av 299 kr hver, hvor jeg da bare betaler 40.50 kr per gave !

Oi.. Har et par tenåringsjenter selv som skulle hatt noen gaver... Får jeg spørre hva du har kjøpt?

Vel jeg tenkte med meg selv at de fleste jenter liker vesker ?? :) helt tilfeldig kikket jeg over nelly.com sin side. Hvor de hadde en ganske småkul veske i denimblå metallic -Mimosa Bag heter den. Egentlig koster den 279,- men da de har 95% avslag på den betalte jeg bare 15,- Dermed fikk jeg 7 vesker til prisen av 105,- Kjøpte også 7 stk Hawaiian Tropic Lip gloss med bærsmak til 25,- stk (49% avslag). Noen spør seg sikkert hvorfor så mange like gaver, men i vår familie kjøper vi bestandig ganske likt til alle de gjevnaldrende da det før har blitt sjalusier fordi noen har fått det og andre ikke. Så da blir det slik og det slår godt an hos oss :)

Oi, det var jo litt av ett kupp!! Vi lagde drops ett år til alle i julegave, men du verden det var mye arbeid og ble stress på slutten! De siste årene har vi kuttet ganske kraftig ned på hvem som får gaver og hvor dyre gaver vi kjøper. Så nå er det faktisk overkommelig :)

Har egentlig ikke budsjett, men prøver å holde oss innenfor rimelighetens grenser :p
Men er lett å gå over styr, for jeg elsker å gi gaver :)

Back
Topp