Julefeiring

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Hei.

Jeg lurer på hvordan dere gjør det med julefeiring i forhold til besteforeldre?

Vi har ikke hatt noen fast tradisjon i forhold til det, og gjort forskjellig fra år til år. Jeg synes det er blitt så vanskelig i forhold til forventninger og det å skulle skuffe noen.
Jeg er fra en stor familie, og samboer fra en liten. Vi feiret med svigerfamilien i fjor. I år har vi egentlig invitert mine foreldre, pluss noen flere til oss. Vi har ikke avtalt noe med svigers, hvis vi ble hjemme ville vi ha invitert de også til oss.
De har likevel fortalt barna at vi skal feire der. også sa de til oss i en bisetning at i år kunne vi spise hos de i år. (de spiste julemiddag hos oss i fjor). Jeg svarte bare da at vi ikke visste enda, da vi har invitert min familie hit.
Nå viser det seg at enda flere i familien skal feire hos foreldrene mine, så da blir vi heller alle å være der. (større hus).
Nå synes jeg det ble vanskeligere å skulle si dette til svigers. Da det virker som de har en helt klar forventning om at vi skal feire sammen med de.. Sansynligvis også litt min feil, for når yngste var baby, var jeg så sliten etter en diger julefeiring med storfamilien, at jeg sa at vi nok ble å kun feire hjemme heretter. Nå er selvfølgelig det helt glemt fra min side, og jeg er klar for stor feiring igjen Jeg føler dette er tema hvert år, så hvordan løser dere andre dette.
 
I mange år reiste vi annet hvert år til svigers og mine foreldre. Først som par, så med en unge og så med to.

Så flyttet vi sånn at vi bor nært mine foreldre og har de siste årene feiret hjemme. De som vil er velkommen.

Mine foreldre kom annethvert år i starten, de andre årene var de hos min bror, men de siste årene har de feiret hjemme alene. Svigermor er her noen år, andre år er det bare oss, som etterhvert er blitt fem. Det blir det i år.

I deres tilfelle er det litt mer komplisert. Er det mulig at svigers kan bli med til dine foreldre under forklaringen "skulle vært hos dere, men feiringen ble flyttet"? Eller er det noen andre de kan feire sammen med, så de ikke blir alene om de ikke ønsker det?
 
Mannen min har ikke lyst til å feire julaften med faren sin, så vi feirer enten alene eller med mamma/stefar og noen ganger lillesøster mi. De har vært hos oss én gang og vi har vært hos dem de andre årene.
Nå har vi kun feiret jul alene 2 ganger (av 11, siden vi ble sammen), og den ene gangen lå jeg alene på sykehuset med minstemor.
I år reiser mamma og stefaren min til storesøsteren min. Det har ikke vi råd til så vi blir hjemme selv om vi også ble invitert dit. Lillesøsteren min har ikke lyst, så hun kommer og feirer hos oss istedet :)
Gleder meg kjempemye :Heartred

Jeg tenker dere bare må si det som det er, at dere feiret med de i fjor og at det er din side sin tur i år. Kanskje det er plass til dem også, hvis de ikke har noen andre å feire med?
 
Her har vi 3 sett besteforeldre til barna, de har vi til nå rullert litt på alt etter som hvem som er hjemme osv. I år har vi ikke orket å stresse med noe som helst, så vi har invitert hjem til oss. Mamma, samboeren hennes og mine besteforeldre kommer. Da slipper vi å ha ett tonn med gaver å ta med hjem, ungene kan åpne lekene sine med en gang osv. Ser for meg at det blir en avslappa og fin juleaften. Blir å reise til svigermor og samboeren neste år, ser ikke for meg at de kommer til å reise til oss. Vi prøver å ha litt lik fordeling siden alle ønsker å feire med ungene
 
Her er det annethvert år med svigers og mine foreldre :) Hatt det sånn i snart 20 år :)
Håper dere finner en løsning som passer for alle :)
 
Det er helt innafor å si at dere feire annethvert år med hver familie. Det gjør vi :) men ja, bedre å si klart nei eller ja, for selv for mange voksne så er svaret «kanskje» eller «vi får se» det samme som JA akkurat som med barn :p
 
Back
Topp