Julebordsesong

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Ja, for hele forrige uke har jeg gjort det meste for å si at jeg skal drikke på julebordet og ta taxi hjem. Det blir en litt kostbar taxitur, men ett julebord i året har jeg råd til..

Og søndag fikk jeg positiv test.

Jeg er den eneste i selskapet som gjør det jeg gjør, men jeg er på ingen måte klar for å si ifra allerede. Grunnet noe selskapsdelinger og slikt nå begynte jeg i dette selskapet i august.. Det vil jo uansett aldri passe for meg å bli borte, men jeg ønsker å holde litt til på hemmeligheten, i alle fall til etter 12 uker.

Så, det er vel flere enn meg i julebordsutfordringer. Hva gjør dere? Vi har leid et restaurantlokale, så jeg tenker høre med dem om vi bestiller drikke ved baren, i så fall kan jeg jo ordne meg selv, men bestille drikke ved bordet, da må jeg tenke ut en plan for å ikke avsløre meg..

Kom gjerne med tips, her kan vi hjelpe hverandre! :) Jeg samler tipsene her øverst :D


  • antibiotikakur (men er det egentlig noen som tror på dette lenger?)
  • fylle alkoholfri drikke på beholder med vin
  • bruke mørk eplesaft (f eks Ringi) istedet for rødvin (pass på evt skum)
  • skylde på ulike grunner for at man må være kjørbar (leste ett tips for en som skulle på overnatting med jobben, unnskyldte med at hundepasseren var veldig usikker og hunden var syk, så hun måtte være tilgjengelig til å reise hjem raskt)
  • si at partner er på jobbreise og at man kun har barnevakt/hundevakt/kattevakt el frem til et visst tidspunkt og må være hjemme
  • si man hadde heftig migrene dagen før og dermed ikke orker risikere å forverre det
  • må være tilgjengelig til å rykke ut for andre (fødende venninne så man må passe barn eller lignende)
  • bare si at man ikke har lyst på
 
Last edited:
Hva med klassikeren "uff, jeg må dessverre gå på en antibiotikakur hvor jeg ikke får lov å drikke alkohol!! hvor teit ække det??! jaja, bare 1 uke så er jeg ferdig. også sånn en uflaks midt i julebordet!"? :p
 
Ja, for hele forrige uke har jeg gjort det meste for å si at jeg skal drikke på julebordet og ta taxi hjem. Det blir en litt kostbar taxitur, men ett julebord i året har jeg råd til..

Og søndag fikk jeg positiv test.

Jeg er den eneste i selskapet som gjør det jeg gjør, men jeg er på ingen måte klar for å si ifra allerede. Grunnet noe selskapsdelinger og slikt nå begynte jeg i dette selskapet i august.. Det vil jo uansett aldri passe for meg å bli borte, men jeg ønsker å holde litt til på hemmeligheten, i alle fall til etter 12 uker.

Så, det er vel flere enn meg i julebordsutfordringer. Hva gjør dere? Vi har leid et restaurantlokale, så jeg tenker høre med dem om vi bestiller drikke ved baren, i så fall kan jeg jo ordne meg selv, men bestille drikke ved bordet, da må jeg tenke ut en plan for å ikke avsløre meg..

Kom gjerne med tips, her kan vi hjelpe hverandre! :)


Jo, har tenkt på den også.

Hadde vi organisert dette selv, kunne jeg bare fylt opp alkoholfri vin på en annen vinflaske, men litt annerledes her,
 
Ville brukt alt annet enn den dårlige antibiotika-unnskyldningen. Ingen som tror på den. Ville heller brukt syk hund/familiemedlem, så må være tilgjengelig i tilfelle.
 
Syk hund er jo egentlig ganske lurt. Vurderer å si at mannen er på jobbreise og jeg har barnevakt bare til 23-24 Tiden og siden jeg skal tidlig opp så kan jeg ikke drikke
 
Det kommer jo litt an på hvor godt di rundt deg på julebordet kjenner deg.

På julebordet til mannen min sist jeg var gravid sa jeg at jeg i det siste hadde opplevd heftig migrene dagen derpå pluss at jeg hadde blitt dårlig av alkohol, så jeg ville heller kose meg uten det.
Overraskende mange har dette problemet, og spesielt voksne folk godtok det helt uten å tenke mer over det[emoji28]

På jobben min hadde jeg alkoholfri vin i vinflaske.

Man kan jo også si at man er parat for å «rykke ut» å hjelpe en venn i nød, feks en venninne som kanskje må føde og da må du dra og passe barna/kjøre henne på sykehus etc [emoji4]
 
Evt bare si at jeg har ikke lyst på alkohol i dag.
Egentlig er det så teit at man må ha unnskyldninger om man ikke drikker..
 
Evt bare si at jeg har ikke lyst på alkohol i dag.
Egentlig er det så teit at man må ha unnskyldninger om man ikke drikker..

Uff ja, jeg er helt enig! Slik er det dessverre, det er en viss forventning om at man drikker med mindre man har en så utrolig god grunn, liksom.
 
Uff ja, jeg er helt enig! Slik er det dessverre, det er en viss forventning om at man drikker med mindre man har en så utrolig god grunn, liksom.
Det kommer nok veldig på personen. Vi har flere på jobben som ofte ikke drikker og det er greit. Mens med andre så ville jeg reagert om de plutselig ikke drakk
 
Det kommer nok veldig på personen. Vi har flere på jobben som ofte ikke drikker og det er greit. Mens med andre så ville jeg reagert om de plutselig ikke drakk

Det er sant, det er veldig personavhengig og litt av hvordan man kjenner sine kolleger.
 
Antibiotikakur ville jeg ikke skyldt på! Da kan man nesten like gjerne si at man er gravid...
 
Jeg tror jeg går for barnevakt og tidlig hjem. Leid lokame langt unna. Vil ikke late som jeg drikker for så å bruke mye penger på felles taxi hjem. Da kjører jeg heller bil i år og er edru.
 
Jeg bare sier at jeg ikke drikker i kveld, ingen som forventer at jeg skal noe som helst heldigvis.

Antibiotika kan man trygt drikke på, det er bare myter. Dog tror mange på det :p Finnes antibiotika som har antabus-effekt da, da blir det ubehagelig, så det fungerer nok :p

Vil tro en beskjed om at du må være kjørbar for grunn X kanskje er enklest å holde seg til. Eller sykdom.
 
Julebord på jobben havnet "dessverre" på jobbhelgen min, så den slipper jeg unna. Har en annen middag der jeg kommer til å skylde på at jeg må kjøre senere på kvelden. Et siste julebord jeg faktisk tror jeg kommer til å avlyse men det er mest fordi jeg har lyst til å reise bort den helgen, men hadde jeg dratt på det ville jeg brukt unnskyldning om at jeg må kjøre eller være tilgjengelig for kjøring
 
Back
Topp