Julebord

Takk for mange gode tips :)

Kommende storebror sover dårlig på nettene nå pga hoste, så han blir unnskyldningen min :)

Da får jeg kjøre hjem og, veldig greit siden vi bor et stykke i fra hverandre.

Det er visst slutt på å fraråde det, og det har visst alle fått med seg dessverre :p

Sikker på at du ikke blander det med penicillin? Vet noen brukte det som unnskyldning at de gikk på penicillin, men det er ikke farlig å blande. Tror det er værre med antibiotika.

Sikker på at du ikke blander det med penicillin? Vet noen brukte det som unnskyldning at de gikk på penicillin, men det er ikke farlig å blande. Tror det er værre med antibiotika.
Nå er penicillin en type antibiotika da.
Det er bare én type AB som ikke skal brukes med alkohol, og den er vel til spesifikke infeksjoner (så.. man får den vel ikke såå ofte)..

Akkurat dette er vel allmennkunnskap :) Men google er ofte god å ha ja :) Særlig i graviditet.
Tjæ. Skal ikke ta for gitt at alle vet. Noen må google spesifikt for å finne slik info, siden ikke alle går på AB "hele tiden", og det er heller ikke noe man lærer på skolen. (Alkohol og AB var i alle fall ikke noe tema i naturfagen i 8. Klasse her).

Tjæ. Skal ikke ta for gitt at alle vet. Noen må google spesifikt for å finne slik info, siden ikke alle går på AB "hele tiden", og det er heller ikke noe man lærer på skolen. (Alkohol og AB var i alle fall ikke noe tema i naturfagen i 8. Klasse her).

:p Kommentaren om allmennkunnskap gjaldt ikke alkohol, det gjaldt penicillin/antibiotika. 8.klasse? Hva? :p Hehe, er det referansepunktet. Skjønner jeg er urgammel :p

:p Kommentaren om allmennkunnskap gjaldt ikke alkohol, det gjaldt penicillin/antibiotika. 8.klasse? Hva? [emoji14] Hehe, er det referansepunktet. Skjønner jeg er urgammel :p
Har sikkert lett gått noen et hus forbi det og [emoji14]
Hører noen (veldig mange) snakker om "penicillin" som om det var en egen type legemiddel. Altså, type som i.. p-piller og antibiotika. Et generelt navn på en gruppe medikamenter. [emoji14]
Skjer mulig spesielt i den eldre generasjonen da..

Poenget er bare at man ikke skal ta for gitt at alle vet, selv om man kanskje selv anså det som allmennkunnskap [emoji14] Har "brent" meg der noen ganger.

Har sikkert lett gått noen et hus forbi det og [emoji14]
Hører noen (veldig mange) snakker om "penicillin" som om det var en egen type legemiddel. Altså, type som i.. p-piller og antibiotika. Et generelt navn på en gruppe medikamenter. [emoji14]
Skjer mulig spesielt i den eldre generasjonen da..

Poenget er bare at man ikke skal ta for gitt at alle vet, selv om man kanskje selv anså det som allmennkunnskap [emoji14] Har "brent" meg der noen ganger.

Sikkert fordi det er en mye brukt type som heter apocillin at det blir brukt sånn. Ligner jo litt på ordet penicillin. Får rette det til *allmennkunnskap i min generasjon*. Sånn, problem solved :)

Grunnen til at mange eldre ikke vil drikke alkohol når de bruker antibiotika er fordi "før i tiden" (50-60 tallet) så var antibiotikadosen veldig lav, når man drikker alkohol tisser man mer, og antibiotikaen blir skilt ut i urinen, siden dosene var lave så kunne man skille ut mer antibiotika enn man fikk brukt slik at virkningen ikke hadde like stor effekt.
Sant skal sies at selv om dosene er større og dette ikke er et reelt problem i dag, så burde man fortsatt ikke drikke alkohol når man går på antibiotika fordi alkohol svekker immunforsvaret, og om man er syk og går på antibiotika så trenger man all immunforsvaret man har.

Det er en type antibiotika man IKKE skal blande med alkohol, og den heter metronidazol. Om man blander denne typen og alkohol kan man rett og slett bli skikkelig dårlig på grunn av antabuseffekten.

Sikkert fordi det er en mye brukt type som heter apocillin at det blir brukt sånn. Ligner jo litt på ordet penicillin. Får rette det til *allmennkunnskap i min generasjon*. Sånn, problem solved :)
Haha, ja. Vi bruker nesten bare det på tannklinikken.. Men jeg ler litt inni meg hver gang noen sier "skal jeg få en eller annen penicillin-kur da?". Kommer gjerne fra den eldre generasjonen, men har vel hørt det fra de på 40-50 også.. Det ER ikke penicillin du får. Og i alle fall ikke "en eller annen" penicillin..

jeg var på to julebord forje helg, og på det siste ble jeg sittende og pimpe biola fordi jeg fikk skikkelig halsbrann. Folk spurte hva i alle dager, og jeg sa bare det at jeg gikk på medisiner som gjor meg litt uvell osv :-) så spurte de ikke mer :joyful:

Jeg skal på julebord med jentegjengen ikveld og skal fortelle at jeg er gravid! Er såå spent :D To av de vet det da :)

Jeg skal på julebord med jentegjengen ikveld og skal fortelle at jeg er gravid! Er såå spent :D To av de vet det da :)

Så spennende!!
Det er jo veldig gøy å fortelle det :happy:
Selv dropper jeg et julebord i dag fordi jeg ikke er klar for å dele med de jeg skal med enda....

Så spennende!!
Det er jo veldig gøy å fortelle det :happy:
Selv dropper jeg et julebord i dag fordi jeg ikke er klar for å dele med de jeg skal med enda....
Ja! 3 av de er gravide også :D Vi hadde julebord på jobb for 2 uker siden, det droppa jeg :p

Back
Topp