Julebakst

Ella81

Feel blessed
Baker folket her til jul da? :)
Hvilke sorter lager dere?

Her er det aldri så mye bakst, men mer julesnop som lages , men de vanlige er:
Lussekatter
Julebrød
pepperkaker og pepperkakehus
fløtekarameller
fox
lavkarbomarsipan
mandeløyne
rømmebrød
delfiakake

Dette er noe jeg gleder meg til :D

Lager ikke så mye, bare favorittene. Har en svigermor som er knall på å bake, så de andre sortene får jeg derfra :)

Det jeg lager er:
- Lussekatter. Favorittbollene mine!
- Tyske skiver
- Sjakkruter
- Kransekakestenger
- Brune pinner

:D

Jeg baker julekake, smultringer, kransekake, pepperkaker og lager marsipan. Og så har vi delfiakake.
Svigermor kommer med kromkaker, de andre tørre kakene lar vi være.

Jeg liker veldig godt å bake:)
Til jul lager jeg:
Fylte horn
Julebrød
Grove rundstykker
Krumkaker
Pepperkaker og hus
Brune pinner
Havrekjeks
Kransekakestenger
Oreokuler
Skal bake en eller to sorter til, må bare bestemme hva;)

Jeg baker:

Julemenn/kakemenn
Pepperkaker
Sara Bernard
Kransekake
Sjakkruter
Vaniljeboller

I år tror jeg at jeg skal prøve å lage drops og karameller også. Noen som har noen gode oppskrifter på det?

Pleier bake en del, men som regel blir det kasta etter jul, for ingen spiser det :p Men må ha litt i tilfelle besøk :) Skal ihverfall bake krumkaker, pepperkaker, julemenn, og så må jeg lete etter oppskrifter for diabertikere.
Tips til julekaker/konfekt uten sukker???

I fjor bakte vi for mye (første jul hjemme) men det blir en del bakst i år også ja, bare ikke helt besluttet hva

Åssen klarer folk å bake for mye?
Jeg baker flere ganger, og etter at jeg ble sammen med kjæresten så må svigermor bake nye porsjoner også :P

Litt dårlig på bake fronten, men noe blir det vell til jul ;) pleier å koke sukkertøy da :) det er en hitt her iallefall :)

Jeg har ikke vært i julekake-gamet så lenge. ;) Men i to år har jeg laget disse med svigermor og svigermormor:
Amerikanere
Konfektkake (en kjeks med sjokolade)
Peanøttkjeks
Vanlige pepperkaker
Julemanner

Kommer sikkert til å lage de samme i år pluss svenske julekaker og en sort til som ligner. (Husker ikke navnet) Og sjakkruter er fristende å prøve. ;)

Har alltid masse rester etter jul som blir fuglemat. (Amerikanere er så populære at de må jeg sikkert lage mer enn én gang) Hørte i fjor at det ikke var så bra for fuglene, så i år skal jeg lage desserter etter tips fra en vikar på jobb. Han legger pepperkakene i bunnen og lager noe fruktkompott som han har over. Settes så i kjøleskap for å stivne litt. Må nesten prøve det. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Last edited:

Lussekatter
Julebrød
fløtekarameller
fox
lavkarbomarsipan
mandeløyne
rømmebrød
delfiakake

Har du en spesiell oppskrift på fløtekaramellene?

Sent from my iPhone using BV Forum

Ååh som jeg gleder meg til jul og alt det gode!! :)

Her er det min kjære mormor som er bakermesteren! Jeg pleier å hjelpe til litt, men hun liker å gjøre det meste selv :D
Da blir det:
- Cola-kake (brune pinner)
- Smultringer
- Pepperkake
- Sara Bernard
- Kromkake
- Sjakkruter
- "Massarina" (trønder sjø)
- Julebrød
- Boller

Så brygger vi eget øl til jul! :) "pappa-brus" kaller vi dette, da det er min avdøde morfar sin oppskrift :rolleyes: :Heartblue

Hvert år har jeg lyst å bake og h ert år blir det bare pepperkaker og kakemenn :p

Men i år ska jeg bake kringle!

Lussekatter
Julebrød
fløtekarameller
fox
lavkarbomarsipan
mandeløyne
rømmebrød
delfiakake
Har du oppskrift på fox? ;)

Vi lager julebrød. Jeg er også oppvokst med hjemmebakt grovbrød med rosiner i. I år har jeg i det minste lyst å bake rundstykker.

Ingenting fast egentlig, vi tar det litt sånn år for år. Men julebrød og pepperkaker går igjen. Ja, og kokosmakroner :D Vi bruker og lage en del forskjellig å gi bort i julegaver også :)

Back
Topp