Jul

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
eneste eg klarer å tenke når eg tenker på jul er: huff og off og hjelpe meg x)
Med en ny baby skal vi ha huset fult med gjester fra både norge, island og england..
den 24 skal vi ha både norsk og Islandsk julefeiring, den 25 blir det Engelsk julefeiring og den 26 blir det navnefest for mini.. tror eg kommer til med å trenge noen ekstra timer i døgnet der!
Såå er det noen som har erfaring med engelsk jul, eg var med på å feire det i fjor men lagde ikke maten og sånt sjøl, så om noen har god kalkun fylling, eller trifle oppskrift eller generelt tips om typisk engelsk jule mat eller tradisjon så tar eg gjerne i mot tips :D
kanskje flere som kan hjelpe med denne: Norks jul med pinnekjøtt og julepølse, ka er det som serveres med dette? og risgrøt, kortid i jula blir den spist, eller er ikke det noe spesiel tid?
Kjenner eg stresser litt her x)

Pinnekjøtt med kålrotstappe og kokte poteter og fettet som er rent av pinnekjøttet mens det dampet :) Risgrøt og multekrem er jo en slager etter pinnekjøtt. Men vi pleier å rydde av bordet, ta en akevitt og vente en time før dessert serveres for man blir så veldig mett av pinnekjøtt. Har litt konfekt og julekaker på bordet.

Det andre kan jeg ikke hjelpe deg med :P

Pinnekjøtt med kålrotstappe og kokte poteter og fettet som er rent av pinnekjøttet mens det dampet :) Risgrøt og multekrem er jo en slager etter pinnekjøtt. Men vi pleier å rydde av bordet, ta en akevitt og vente en time før dessert serveres for man blir så veldig mett av pinnekjøtt. Har litt konfekt og julekaker på bordet.

Det andre kan jeg ikke hjelpe deg med :P
Serverer man fettet altså? Korleis er best å dampe kjøttet?

Serverer man fettet altså? Korleis er best å dampe kjøttet?

En pinnekjøttkjele. Legg bjørkepinner i bunnen i kryss oppover, jeg pleier å bruke to pakker. ha i en liter med vann, og legg pinnekjøttet oppå bjørkepinnene. De skal ikke være i kontakt med vannet :) Så skrur du på slik at vannet begynner å koke og skrur ned slik at det småkoker nedi der. Sjekk med jevne mellomrom at det er vann i pannen. Ellers begynner fettet å steke nederst i pannen og da blir det ikke bra :P . Etter 3 timer er det ferdig dampet :)Etterhvert som det damper kommer det til å renne fett ned i vannet under kjelen og det serverer man i en skål elns så man kan ha det over feks potetene eller noe.
Og ikke glem å vanne det ut i 15-20 timer, avhengig av hvor salt du liker det :)

En pinnekjøttkjele. Legg bjørkepinner i bunnen i kryss oppover, jeg pleier å bruke to pakker. ha i en liter med vann, og legg pinnekjøttet oppå bjørkepinnene. De skal ikke være i kontakt med vannet :) Så skrur du på slik at vannet begynner å koke og skrur ned slik at det småkoker nedi der. Sjekk med jevne mellomrom at det er vann i pannen. Ellers begynner fettet å steke nederst i pannen og da blir det ikke bra :P . Etter 3 timer er det ferdig dampet :)Etterhvert som det damper kommer det til å renne fett ned i vannet under kjelen og det serverer man i en skål elns så man kan ha det over feks potetene eller noe.
Og ikke glem å vanne det ut i 15-20 timer, avhengig av hvor salt du liker det :)
Takk for hjelpen :D
Tror eg skal prøve å lage det et par ganger før jul :)

Back
Topp