Jul og pengebruk

Frøken firkløver

Forumet er livet
Julen er blitt et utstillingsvindu for de velstandige i overklassen - om å gjøre å kjøpe og å få de flotteste, dyreste gavene med riktig merke og pris. Og for Guds skyld - ikke glem å gi med byttelappen på det du legger under treet!

Hva tenker DU om jul og julefeiring? Hva er jula for deg, hva liker du og hva liker du ikke?

Jeg liker å kjøpe noe som jeg vet personen har lyst på, og setter alltid en maks-grense per person. Noen få ganger jeg overskrider den, men som oftest holder jeg meg under..
Syns ikke det er verdien på gaven som teller, men tanken.... Og det mener jeg helt oppriktig..

Syns ofte at mange "tar helt av" med gavene, men har man råd..

Jeg savner den jula som var før da vi var små.....Kos atter kos.

Nå når jeg er blitt "voksen" syns jeg det er mye stress og mye mas.

Min vennegjeng er blitt enig i år at vi ikke skal kjøpe julegaver til hverandre, men heller lage et julebord[:)] Syns det er en flott idee jeg[:)]

Er veldig glad for at noen kom på den ideen, nesten alle r gifte og har "alt" så kjøper man jo bare vin til hverandre.

Gleder meg til julebordet[:)][:)] god mat og god drikke[;)]

vi kjøper det vi har lyst til å gi bort.. det kan ofte bli dyrt[&:] men det er hvis vi kommer over noe kjempe fint som vi vet vedkommende liker men det er mer til bursdag... men uansett er det viktig for oss at det er noe ordentlig.

vi legger vekt på barna, men de som ikke har barn får jo også gave da..[;)]

jula skal være for barna og familen skal samles og kose seg.. siden vi ikke har så familie som virker lager vi en liten jul hjemme med svigers og fruen.. de kommer fra finnmark vært år.. vi har bestemt at vi skal feire jul hjemme sånn at det ikke blir mas med å reise langt.. kan hende vi tar turen til finnmark når A blir større[;)]

Jeg er VELDIG opptatt av at julen ikke skal handle om gavene, men om familiekos!!! Jeg virkelig liker å kjøpe julegaver, men vi kjøper kun til tante/onkel-barn og foreldre (og barna våre selvfølgelig!)

Vi har blakket oss en gang for mye på julegaver, så jeg handler nå og da på tilbud, men alltid noe jeg vet de enten trenger eller ønsker! [;)]

Vi lever i en ekstremt materialistisk verden, og derfor prøver jeg å tviholde på de gode gamle juletradisjonene, samt kose oss glugg ihjel bare oss 4[;)]

GLADE JUL[:D][:D]

Jeg gleder meg som en unge til julen. Kose oss med familie, bake julekaker, se julefilmer, lage snømenn.. Tiden går liksom ikke fort nok nå frem mot desember.

Og angående gaver så gir jeg til de nermeste som Felix er med.(samme alder) Har ikke penger til å gi gaver til alt og alle.

3 mnder til juleaften idag[:D]

Jeg ELSKER jul! Det beste med julen er alle forberedelsene [:)] Er så koselig å bake med ungene, lage litt julagaver og julepynt, pynte til jul, tenne stearinlys, lage julekalender osv. For oss er julen mye tradisjoner, der det viktigste er å være sammen med familien, spise god mat og kose oss. Julegavene jeg kjøper er godt gjennomtenkt, og skal passe til personen som får den. Vi gir ikke dyre gaver. Til ungene har vi en maxgrense på 1000 kr pr barn, samme har jeg og sambo til hverandre. Ungene har til nå gjerne fått noe de trenger (nyttige ting som dyne, tripp-trapp, ryggsekk, ullklær osv) Nå som de er større er det hyggelig at de får litt leker også [:)] 

Min oppfattelse av jul (og pengebruk) er preget av stress og mas som Maik1 sier. Men vi har heller aldri fått vår egen tradisjon. Som barnløse har vi måttet velge mellom familie og ferie med tilhørende dårlig samvittighet. Stress med å sende pakker hjem hvis ikke vi skal hjem. Kostbart å sende pakker hvis ikke man vil at de forsvinner - gambling hvis ikke. Men som regel syns jeg selve julegavekjøpet er gøy fordi alle får noe som ikke fås i island[:D]. Det har kjennetegnet våre gaver gjennom mange år. Og når du har en valutaforskjell på masse så vil gave som jeg syns er billig virke svindyr der hjemme også[:)].

I år har vi bestemt oss for å være her. Og jeg har dårlig samvittighet ovenfor svigers, og så vet jeg at pappa blir misfornøyd med å måtte legge vovven vår igjen i Island for å feire jul med oss her ute...

Blir nok aldri kvitt den dårlige samvittighetne siden jeg ikke har noen planer om å flytte hjem til island (som hadde jo vært den enkleste løsningen)... så jeg bør heller prøve å jobbe med samvittighetsbiten[8D]

Jeg skal ikke skrive et like langt innlegg som dere andre. Her pleier jeg bare å kjøpe til de vi skal feire jul med, og da tenker jeg på hele jula, ikke bare julaften. Kan hende at dette forandre seg etterhvert, når jeg blir mer "voksen", men enn så lenge gjør jeg det enkelt.

Synest det er så mange gode tanker å lese her - nesten så jeg kommer i julestemning mens jeg leser.

Jeg er selv veldig glad i julen og tradisjonene med å bruke tid sammen med familie og venner. Og best av alt liker jeg vel faktisk talt ventetiden før jul, adventstiden. Den er det beste med hele høytiden, å vente og forberede seg på det som kommer. Sommerfuglene i magen på ungene er heller ikke å forakte. Det er barna som utgjør hele jula for min del egentlig.

Men jeg liker altså ikke kjøpepresset. Jeg liker ikke at julegatene er blinkende neonskilt og utallige lokketilbud. Jeg liker ikke at ungene får så mange gaver at de ikke orker å pakke opp alt på en kveld, i alle fall ikke med glede. Jeg liker det ikke når de får så mye at de til slutt ikke greier å være takknemlige - de blir gjerne overveldet og rett og slett leie av hele greia. Alle kjøper til alle, og de voksne er ikke "bedre" enn barna i ønsker om mest mulig. Jeg liker ikke når verdien på det som er gitt vurderes i kroner og ører, i stedet for i velmenende omtanke. Og det finnes mange av de som gjør nettopp det. Dessverre. Jeg kjenner flere.. Tror vi her inne må være kremen av kremen, med et ideologisk forhold til jul og julefeiring? [8D] [:D] (...ideologisk i mine øyne da, selvsagt...)

Og til syvende og sist, men kanskje viktigst av alt, jeg liker ikke at folk blakker seg i julen, for å leve opp til det kommersielle kravet fra gave-mottakere og butikker. Det forventes at man skal legge igjen penger i butikken, og det forventes at det ligger noe hvis verdi kan måles i kroner og ører under juletreet. Det er vemmelig å tenke på at mange mennesker rundt juletider, som skal være en gledelig høytid, føler seg ekstra fattige og utenfor det pengemessig rike fellesskapet..

Derfor vil jeg at den juletradisjonen som jeg oppdrar mine barn i, skal ha fokus på omtanke og nærhet og "gaver" som kan måles i affeksjon først og fremst. For mer enn noe annet er det tilhørighet, kjærlighet og trygghet som gjør livene våre rike, ikke døde ting under et tre [:)] Klisje? Kanskje. Oppriktig? Ja! [:)]

Er redd det ikke blir jul i år........er så blakk[:'(] utsett jula et år[8D]

Enig med deg Mammamø!! Syns adventstiden er den mest spennende!!![;)]

Syns det er koselig å bake sammen, pynte, synge julesanger, åpne adventskalender, tenne lys osv..
Så vi skal få unna dåpen før advent!!! Da kan vi kooose oss frem til jul!![:)]

Her blir det en svært sparsom jul i år med nytt rekkehus, oppussing, jeg som student og kun engandsstønad til babyen kommer[&:] Legger heller pengene i lottokupongen[;)]

ORIGINAL: Medusa_83

Her blir det en svært sparsom jul i år med nytt rekkehus, oppussing, jeg som student og kun engandsstønad til babyen kommer[&:] Legger heller pengene i lottokupongen[;)]

Hvorfor ikke lån og stipend? [8|] Så lenge du er student så har du jo rett på det!?

jeg ELSKER jula!

må si at kunne jeg ha valgt, ville jeg ha bare en pakke under treet. Føler at de ikke betyr noe for stemninga som er i jula. For disse små er det noe annet, men meg som voksen!

elsker juleforbredelsene, bakee, lage adventskalender, osv...

ikke få meg til å tenke på jul enda da, d er jo masse skoleting som skal være ferdig til da... blæææ!

Back
Topp