Synest det er så mange gode tanker å lese her - nesten så jeg kommer i julestemning mens jeg leser.
Jeg er selv veldig glad i julen og tradisjonene med å bruke tid sammen med familie og venner. Og best av alt liker jeg vel faktisk talt ventetiden før jul, adventstiden. Den er det beste med hele høytiden, å vente og forberede seg på det som kommer. Sommerfuglene i magen på ungene er heller ikke å forakte. Det er barna som utgjør hele jula for min del egentlig.
Men jeg liker altså ikke kjøpepresset. Jeg liker ikke at julegatene er blinkende neonskilt og utallige lokketilbud. Jeg liker ikke at ungene får så mange gaver at de ikke orker å pakke opp alt på en kveld, i alle fall ikke med glede. Jeg liker det ikke når de får så mye at de til slutt ikke greier å være takknemlige - de blir gjerne overveldet og rett og slett leie av hele greia. Alle kjøper til alle, og de voksne er ikke "bedre" enn barna i ønsker om mest mulig. Jeg liker ikke når verdien på det som er gitt vurderes i kroner og ører, i stedet for i velmenende omtanke. Og det finnes mange av de som gjør nettopp det. Dessverre. Jeg kjenner flere.. Tror vi her inne må være kremen av kremen, med et ideologisk forhold til jul og julefeiring? [8D] [:D] (...ideologisk i mine øyne da, selvsagt...)
Og til syvende og sist, men kanskje viktigst av alt, jeg liker ikke at folk blakker seg i julen, for å leve opp til det kommersielle kravet fra gave-mottakere og butikker. Det forventes at man skal legge igjen penger i butikken, og det forventes at det ligger noe hvis verdi kan måles i kroner og ører under juletreet. Det er vemmelig å tenke på at mange mennesker rundt juletider, som skal være en gledelig høytid, føler seg ekstra fattige og utenfor det pengemessig rike fellesskapet..
Derfor vil jeg at den juletradisjonen som jeg oppdrar mine barn i, skal ha fokus på omtanke og nærhet og "gaver" som kan måles i affeksjon først og fremst. For mer enn noe annet er det tilhørighet, kjærlighet og trygghet som gjør livene våre rike, ikke døde ting under et tre [:)] Klisje? Kanskje. Oppriktig? Ja! [:)]