Jul og juletradisjoner!!

Hønemor <3

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Hei :)

Jeg har alltid elsket alt med jul. Jeg gleder meg som en liten unge til adventstiden begynner.. I år vil jula bli ekstra spesiell siden vi vil få et ekstra familiemedlem❤️❤️

- Hvordan og hvor feirer dere jul?

- Har dere noen spesielle tradisjoner? :)

- Har dere tenkt å lage noen nye tradisjoner nå som den lille kommer?

- Har dere begynt å handle inn julegaver enda?

Vi bytter på å feire jul hos svigers å hos mine foreldre:-)
Hos svigers: dagen starte me god julefrokost hjemme,så får storegullet åpne en gave. Ser så på julebarnetv, etterfulgt av risgrøt med mandel i ca 12-1 tiden, går i pysj frem til vi pynter oss i 3-4 tiden å kjører opp til svigers når vi er klar. Middag ca 17.30 som består av ribbe, medisterkaker, julepølser, sosisser å alt annet tilbehør :-P
Slapper godt av etter middagen, så er det dessert når det passer, kaffe å kaker blir satt frem når gavene skal åpnes. Gavene blir lest opp å pakket opp en å en, å alle følger spent med på hva som gjemmer seg under gavrpapiret :-)
Er ikke så mange der så vi er ferdige med alt i 22 tiden, å sitter etterpå å bare snakker å koser oss ;-)

Hos mine foreldre: dagen startet likt, men middagen blir litt senere...her består middagen av både ribbe med alt mulig tilbehør å pinnekjøtt med alt tilbehør til det :-)etter middag kommer nissen på besøk med gaver til alle barna!
Starter på gavene ett par timer etter middagen er plassert i magen, desserten finner vi frem etter ca halvparten av gavene er åpnet :-) bruker samme gode tid på gavene her, men er ikke ferdig før i 12 tiden da det er mange store å små som skal ha gaver :-)
Nytt av året blir at det blir fast 2.juledag hos mine foreldre da yngste tantejenta mi er født den dagen :-)
Vi vil endre litt på opplegget neste år, da har jeg ett stort ønske om å feire jul hjemme hos oss, å invitere hvertfall mine foreldre(å søsken) bort til oss :-)
Har kjøpt inn julegaven til storegullet(å meg å sambo) (billetter til disney on ice)....ellers har vi ikke kommet igang med det enda :-P får vente til engangsstønad kommer på konto :-P

Jeg har alltid elsket alt med jul. Jeg gleder meg som en liten unge til adventstiden begynner.. I år vil jula bli ekstra spesiell siden vi vil få et ekstra familiemedlem❤️❤️

Pleier å feire vær for oss fordi det pleier alltid bare å være meg , broren min og mamma , så synes det blir litt stusselig hvis bare de to skal feire jul :p og samboer har 7 søsken så hos han pleier det og være en del flere på julaften. Og for min del i år så frister det ikke akkurat å feire jul med svigers familien når det er fullt hus.. Pleier alltid å starte dagen med de gode gamle julefilmene som går på tv , så er det frokost , og fin tøyet kommer på i 4 tiden :) pleier å spise middag i 6 tiden , og pleier enten å ha pinnekjøtt eller kalkun , dessert pleier å være riskrem :) når vi var mindre hadde vi alltid risgrøt eller nissegrøt som vi kaller det på lille julaften . Har ikke noen veldig spesielle tradisjoner utenom at vi alltid satte ut grøt på julaften til hus nissen , og julestrømpe fikk vi på julaften når vi våknet :) har tenkt å fortsette med de tradisjonene vi har, og blir nok ikke så veldig mange nye når lille kommer. Julegaver har jeg ikke begynt å handle enda , mest fordi jeg håper at jeg får mulighet til å handle de fleste i desember , elsker alt som har med julen og gjøre , og får ikke helt ordentlig julestemning uten å gå å handle julegaver og julemusikken på senteret og butikkene for ikke å snakke om den fine stemningen i julegatene :)

Jeg og samboeren har faktisk ikke feiret jul sammen enda, han har reist til sin familie i en annen by og jeg har vært med min. Så i år blir første gang vi skal feire sammen, og jeg gleder meg. Om vi ikke er på føden på julaften blir det nok feiring hos mine foreldre, siden de bor i samme by som oss, og ikke langt fra sykehuset. Da er det pinnekjøtt til middag og riskrem med rød saus til dessert. Pakkene åpner vi når maten har fått sunket litt. Julekaker har vi så og si sluttet med å sette frem, for de blir ikke spist allikevel, pleier bare å ha litt sjokolade og marsipan. Jeg er veldig spent på hvordan jula blir i år, siden vi har termin 17 desember, kanskje sitter jeg utslitt og fødeklar på julaften og kanskje sitter jeg der som nybakt mor. Legger nok uansett opp til en rolig feiring. Søsknene mine har ikke egne familier enda, så de siste årene har det blitt ganske rolige feiringer uten barn.
Neste år har jeg lyst til å feire jul hjemme hos oss, og invitere samboeren sin familie, siden de blir "nedprioritert" i år, da de bor i en annen by, og jeg ikke vil legge noen planer fordi jeg mest sannsynlig føder i romjula. Gleder meg til å kunne begynne å lage egne tradisjoner med min egen lille familie neste år :)

Vi bytter også på å feire jul hos svigers og hos min mors familie.. :)
Men svigers bor i utlandet og vi feirer derfor oftere med min familie.

Hele desember måneden inneholder masse familie julekos hos oss..

Vi har juleverksted hvor vi lager julekort, lager karameller og baker kaker. Hører på julemusikk..

Vi har adventskaffe hos mormor hver søndag, hvor det blir servert masse gode julekaker kromkaker og sandnøtter er mine favoritter.. Nam nam...

Lille juleaften blir juletreet pyntet i heimen og all lilla adventspynt blir byttet ut med rød julepynt..
Vaniljetopper og mokka bønner blir lagt frem på stuebordet.
På kvelden ser vi på grevinnen og hovmesteren❤️

På selveste juleaften står vi opp tidlig. Vi pleier å dra til mormor tidlig på morgningen i pysjen.
Mamma deler ut julesokkene våre (søsters, gubbens og min).. Videre kræsjer vi foran tv'n og ser på alle NRK1 sine julefilmer❤️

Innimellom all tv tittingen lager mormor nissegrøten vår. Mandel blir slengt oppi grøten og vinneren får marsipangris..

På ettermiddagen ca. kl. 16.00 pynter vi oss. Kl. 17.00 spiser vi julemiddagen vår.. Nam.. Den består av juleribbe, julepølser, medisterkaker, surkål og poteter..
Etter å ha spist middag får vi multekrem til dessert.

Når maten har sunket og oppvasken er blitt tatt. Setter vi frem julekaker og riskrem. Så åpner vi pakker.. En og en av gangen.. Pleier gjerne å ta litt tid.. På kvelden/natten spiller vi brettspill hele familien :)

Blir spennende å se når lille babyen bestemmer seg for å komme ut til verden. Menstermin er 21.12 og oul termin er 29.12..

Vi feiret hjemme hos oss for første gang i fjor, og er i ferd med å skape egne tradisjoner. Veldig koselig det, og nå føles det enda mer riktig i og med at Lillegutt kommer:-) Barn har virkelig vært et savn i høytiden, og vi har hatt en del tøffe stunder de siste årene i forhold til det. Nå kan vi skape tradisjoner sammen som familie! :-)

Vi har jo hatt familie noen år, og faktisk rakk vi aldri julefeiring sammen før vi fikk barn. Selve feiringen er som regel sammen med svigers. Mine foreldre bor 150 mil unna, og vi bor i generasonsbolig med svigers.
Ungene våkner til strømpe(bukse) med godteri, klementin og noen ganger en liten gave, i 11 tiden drar vi til mannens onkel, der hele den siden av familien pleier samles. Svigerfar har sju søsken, så med barn og barnebarn blir det ganske fullt noen ganger. Onkelen bor i barndomshjemmet deres, en ganske liten leilighet i en bygård i Oslo. Etter en stund der går vi sammen på kirkegården og tenner lys og legger krans på graven til besteforeldrene til mannen. Så drar alle hver til sitt. For min del er det da hjem å sette igang med maten, mens ungene gjerne får hver sin ventegave. Ribbe og honningglasert skinke med masse deilig tilbehør står på menyen hos oss. Jeg er ikke så glad i ribbe, men for svigers er det eneste julematen som teller.. begynte derfor for noen år siden å lage skinke "til meg selv", men alle synes den er så god, så mesteparten av ribba ligger igjen når vi er ferdige, men skinka er det nesten tomt for. Lager alltid riskrem med mandel i til dessert, og hvert år er alle så mette at den blir stående til 1.dag. Spiser i femtiden, mens julen ringes inn og sølvguttene synger på tv. Ungene begynner gjerne å mase om pakkene mens vi spiser, men alle skal ha spist ferdig før vi setter oss i stua med gavene. Kaker og konfekt settes på bordet, og de voksne tar seg en (ja de får ikke mer enn den ene) liten likør, gjerne Mandarin Napoleon. Sønnen leser opp gavene, jentungen deler ut, og alle må vente til forrige gave er utdelt, oppakket og beundret før neste gave finnes frem. Vi får nok ikke noen nye tradisjoner med den lille, men hver av ungene får kjøpe en ny juletrepynt hvert år, gjerne litt fine og spesielle ting fra f.eks julehuset i Drøbak. Er morsomt å se hvordan de forandrer stil og smak opp igjennom årene. Eldstemann blir jo 18 før jul i år, hans første pynt kjøpte jeg til han, en rød porselensbil, fra han var året har han plukket ut selv, og når vi pynter treet pleier vi å ta de i rekkefølge, og se om vi husker noe fra de forskjellige årene. Det året ekornet er fra er da lillesøster ble født, det sorte korset fra da oldemor døde, den grønne nissen er fra det året han begynte i første klasse. Når han flytter for seg selv får han med seg sin pynt, og kan huske tilbake selv om han vil. Det var ikke ment som starten på noen tradisjon, men det ble det, og begge ungene er veldig opptatt av at de må få kjøpt sin pynt hvert år.

Vi pleier å feire selve julekvelden hver for oss, men vi reiser på hytta til hans foreldre i romjula/nyttår. :) Det blir det ikke i år.

I år kommer vi jo til å ha en liten baby så da blir det jul sammen hos mine foreldre. Han har fem søsken med partnere og jeg bare ett søsken, så blir litt roligere hos mamma og pappa! Gleder meg kjempe masse. (til pinnekjøtt og baby!)

Blir ikke så mye julegaver å handle heldigvis, er ikke så mye gavepress i familien og ikke så mange barn enda heller. Vi blir nummer to med barn, og første er født tidligere i år bare. :) Jeg kommer nok til å lage litt forskjellig krydder og strikke/hekle noe smårusk.

Åh, som jeg gleder meg til jul! :)

Før vi fikk barn, så feiret vi annet hvert år hos mine og hans foreldre og når første barn kom, så hadde vi et år hos hver av de før vi i fjor valgte å feire hjemme siden det var første jul i nytt hus. Det var sååååå koselig :) Hadde besøk av hans far og farmor på julekvelden. Hos hans familie er det ribbe på menyen, hos meg og mine er det både ribbe og pinnekjøtt. Vi går rundt treet etter middag til barnas store glede, og pakkene åpnes en for en og alle følger spent med :) Dessert og kaker serveres innimellom pakkene.

I år og i årene som kommer regner jeg med vi blir hjemme med forskjellige besteforeldre og oldeforeldre på besøk. Både mine og hans foreldre er skilt, så vi har mange å ta av ;)

Første juledag er det fast middag og samling hos svigers.

Vi feirer jul her hos oss. Gjort det de siste årene. Syns det er veldig koselig å stelle til jul. Jeg er oppvokst med kalkun på julaften, mannen ribbe. Flaks for oss er begge to mer glad i pinnekjøtt, så det er det vi har. Vi kjøper det på bondens marked fra en fast gård, noe som er blitt en del av vår tradisjon. Vi sløver på dagtid, og gjør klart til gjestene kommer på kvelden. Så er det middag og så er det gaveåpning, kaffe, dessert og småkaker. Julenissen kommer (det er far i huset, så han går årlig glipp av dette) og så er det stor stas med åpning av gaver. En for en. 1.juledag feires hos mine foreldre. Veldig hyggelig syns jeg. I år er termin på 2. Juledag, så spent på hva jeg får med meg. Gleder meg til desember og jul :)

Vi feirer hos min familie. Nå har jeg hatt julestemning siden jeg fant ut at jeg var gravid med termin i desember. Håper jula i år blir like fin som jeg har sett for meg at den skal bli <3

Blir å feire jul hos min mamma eller min pappa (de er skilt.) feirer jul med å gå i kirka først, så blir det middag og gaver helt til sist på kvelden. Har ikke noe fast mat, men håper på lammesteik og/eller ribbe :)
Når vi var mindre så vi på julemorgen sammen vi søsknene, men i år blir det uaktuelt :P blir vel mye julemusikk, god mat og kos med babyen i år, er det jeg gleder meg til hvertfall :)
Har ikke handlet noen julegaver!! Jeg "hater" å kjøpe gaver, liker ikke butikker og føler alltid jeg handler "feil" ting :( :/ så er avhengig av ønskelister!! Og ingen som har gitt meg sine lister enda.

Back
Topp