Så "godt" at vi er i samme situasjon! Det var et lurt tips..!!! Siden fødsel har lillegutt fått gaver/penger for minst 10000 på 5 mnd. Vi har kanskje fått for 500 av min mor. Nå har Svigers begynt på julegaver og vi fikk vite at de har kjøpt en Kjempestilig ting som jeg vet koster et par tusen. (De sa det for at vI ikke skulle kjøpe dobbelt opp grunnet kampanje) Det var en duppeditt fra svigerfar og jeg vet at svigermor også komme til å handle litt ekstra..
Nå er han så liten men jeg vil ikke ha en unge som får alt han peker på pluss litt til. Veldig glad for å ha en ressurssterk svigerfamilie, men jeg og mannen er ikke akkurat pengelens vi heller. Synes det til tider blir litt mye.. Og jeg vil ikke at deres gavehaug skal overskygge alt det fine som min familie har klart å lage/ spare til
Må bare legge igjen en kommentar her, for jeg har det ikke helt sånn nå, men er oppvokst med en slik familie.
Jeg kan forstå at moren din synes dette er "flaut". Hun vil nok veldig gjerne kjøpe det samme som farmor, og det er vondt når man ser den store forskjellen og man ikke får gjort noe med det.
De er alle voksne mennesker og jeg synes ikke dine svigerforeldre skal legge lokk på seg, fordi de er så heldige og er bedre stilt enn din mor. Jeg tenker at det er kjempe viktig med dialog rundt dette!!
Min mormor har alltid vært alene og mine besteforeldre har alltid vært sammen og har/har hatt veeeldig god økonomi. Dette har medført at jeg har fått bil, store pengesummer og eksklusive gaver titt og ofte av mine besteforeldre, men ikke av mormor.
Min næreste og kjæreste her i livet er allikevel mormor. Hun lager kakao når jeg er syk, hun hjelper meg med ting bare hennes generasjon kan, hun lytter og stiller opp til alle døgnets tider. Jeg har et veldig godt forhold til alle mine besteforeldre, men pengene har ikke hatt noen form for betydning for vårt forhold, og det er nok fordi mormor alltid har erkjent sin økonomiske situasjon, og aldri følt seg "mindre" fordi hun har hatt mindre og rutte med..
Jeg håper virkelig det ordner seg! tenk på alt dine barn kan få av materielle ting fra sine besteforeldre og tenk for en glede det er for dem å gi bort, se at pengene går til noen som setter pris på de. tenk alt din mor kan lære barnebarna sine, all kjærligheten hun har å gi. Barn er enkle sjeler - de veier ikke kjærlighet i gull og sedler