Juice

Siljemor_82

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Har hørt av så mange at det er fy og gi juice til barna. Så Leon får bare vann, men nå er han veldig forkjølet og er vanskelig å få han til å spise eller drikke vann. Bleiene er mye tørrere enn vanlig. Er det da så farlig å gi han litt eplejuice? Uten sukker så klart.... Skjønner egentlig ikke hvorfor juice uten sukker er så mye verre enn å gi frukt. Så fint hvis noen kan forklare meg[;)]

Gi juice du. Me  prøvde detnår Embrik var sjuk, men han likar jo ingenting so det gikk ikkje. Kan blande litt vatn i kansje so blir den ikkje so sterk.

Jeg ga han litt lerums eplejuice istad. Den er uten konserveringsmidler og sukker, så regner med det er en ok juice[;)] Og han drakk nesten 200 ml, dumme meg som hadde fylt opp hele flaska for han nekta og slippe før han hadde tømt hele[8|] Men da fikk han ihvertfall i seg litt væske da[;)] Han sovna momentant etterpå, så han trengte nok bare litt væske[:D]

Eg har gitt han utblanda eplejus mange ganger, når han ikkje drikk vatn. Det er Meierienes og ikkje tilsatt sukker. Eg har ikkje gitt appelsinjus, for sitrusfrukt er ganske sterkt for magen. Eg trur dei som berre gjev vatn gjer det fordi dei ikkje vil venna ungen til andre ting, det er jo annanleis når alternativet er uttørking.

Eg har forsåvidt gitt han blåbærsaft (med lite tilsatt sukker) og, når han har hatt laus avføring. Han har greitt drukke vatn igjen seinare, så eg ser ikkje på det som eit stort problem.

Helsesøster sa me kunne gi juce og tynn saft då han drakk lite når han var sjuk. Men helst ikkje den safta uten sukker sa ho.
Han likar berre vatn og mm, so me fekk det ikkje i han.
Me lurte i han ein blanding av eplejuce og farris med sprøyte, men det var ikkje populært.

Når det er vanskelig å få i barna væske når de er syke og trenger det som mest så mener jeg at det ikke er noe farlig.. Er nok ikke farlig uansett, men ikke det sunneste.. Men var vel ei her inne på forumet (sorry, husker ikke hvem) men ga et råd om å koke f.eks mango/eple e.l.. eller alt kanskje, i vann og så bruke vannet som drikke  (avkjøl først da)...

Markus får juice blanda med vann avogtil[;)]
Sambo ville også gi Markus cola sist han var syk, noe med at han trengte litt sukker, men jeg nekta[8D]

Er ikke noe problem å gi litt juice nei, gjerne blandet med litt vann. Her på helsestasjonen sier de at det er lurt faktisk, men jeg har gitt bare vann siden han gjerne drikker det, og jeg ikke vil at han skal slutte å like det. Det skjedde nemlig med min eldste. [:)]

Har gitt de eplejuice utblanda i vann både titt og ofte. Trodde ikke det var farlig, gir de jo eple[8|]  Det er jo ikke noen tilsetningsstoffer i juicen. Noen som vet hvorfor det er farlig?

Er nok ikke farlig uansett, men ikke det sunneste..
ORIGINAL: Ida82

Når det er vanskelig å få i barna væske når de er syke og trenger det som mest så mener jeg at det ikke er noe farlig.. Er nok ikke farlig uansett, men ikke det sunneste.. Men var vel ei her inne på forumet (sorry, husker ikke hvem) men ga et råd om å koke f.eks mango/eple e.l.. eller alt kanskje, i vann og så bruke vannet som drikke  (avkjøl først da)...

Men det er akkurat dette jeg lurer litt på. For er virkelig et glass juice så mye mer usunt enn å spise et eple? Hvorfor blir eplene så mye usunnere med en gang de er presset liksom[8|]

ORIGINAL: egirl

Juice og farris blandet sammen er en slager. Juice er ikke farlig, det er vel bare det at det er en del sukker i det som "skremmer" mange, men det er jo bare bra hvis ikke du får i han noe særlig. Har forresten hørt at vanlig melk inneholder like mye sukker som juice, dvs karbohydrater.

Ja det er jo så klart fruktsukker i juice, men det virker som om folk propper ungene fulle av frukt og det skal være så sunt. Men juice som faktisk består av akkurat den samme frukten er liksom usunt. Er bare det jeg ikke skjønner helt[8|] Skjønner jo at man ikke skal erstatte vann med juice, og jeg gir Leon nesten alltid bare vann. Men kan vel ikke være verre å gi de litt juice enn å gi de melk?

Det er stor forskjell på f. eks Meierienes eplejus (ikkje tilsatt sukker), og f.eks eplenektar (tilsatt diverse). Eg har som sagt gitt utan særleg dårleg samvit. Sannsynligvis er fersk frukt sunnare fordi vitaminer og slikt ikkje tåler lagring så godt (kremt, naturfagkunnskapen min er litt rusten). Men eg ser at Meierienes reklamerer med at dei kan vera ein av dei "fem om dagen" ein skal ha.

ORIGINAL: beibis

Det er stor forskjell på f. eks Meierienes eplejus (ikkje tilsatt sukker), og f.eks eplenektar (tilsatt diverse). Eg har som sagt gitt utan særleg dårleg samvit. Sannsynligvis er fersk frukt sunnare fordi vitaminer og slikt ikkje tåler lagring så godt (kremt, naturfagkunnskapen min er litt rusten). Men eg ser at Meierienes reklamerer med at dei kan vera ein av dei "fem om dagen" ein skal ha.

Det står bak på de fleste juicekartonger[;)] Ja eplenektar er ikke noe sunt i det hele tatt, da kunne man likevel drukket saft!

Juice kan bli litt sterkt te magen for d e så surt. Som dæm andran si bland me vann så går d bra[:D]

det kan jeg svare på:

Det er ikke noe "farligere" å gi juice til barna i forhold til frukt, men det går litt på det at de ikke skal venne seg til søt drikke.

frukt inneholder fruktsukker, noe som påvirker blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker. frukt og fruktjuice har også høyt syreinnhold, noe som kan skade tennene hvis det inntas ofte.

det er mye sunnere å gi barna grønnsaker enn frukt fordi grønnsaker ikke inneholder sukker og syrer, men man kan jo alikevel ikke sette frukt på samme lista som søtsaker, selvom energi-innholdet er på samme nivå som søtsaker. frukt inneholder jo masse viktige vitaminer og næringstoffer.

her gir vi stort sett frukt og fruktmos som dessert, og juice har hun fått smake noen få ganger, men da har vi blandet ut med litt vann, så det ikke blir så sterkt for magen.

ORIGINAL: flotte

det kan jeg svare på:

Det er ikke noe "farligere" å gi juice til barna i forhold til frukt, men det går litt på det at de ikke skal venne seg til søt drikke.

frukt inneholder fruktsukker, noe som påvirker blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker. frukt og fruktjuice har også høyt syreinnhold, noe som kan skade tennene hvis det inntas ofte.

det er mye sunnere å gi barna grønnsaker enn frukt fordi grønnsaker ikke inneholder sukker og syrer, men man kan jo alikevel ikke sette frukt på samme lista som søtsaker, selvom energi-innholdet er på samme nivå som søtsaker. frukt inneholder jo masse viktige vitaminer og næringstoffer.

her gir vi stort sett frukt og fruktmos som dessert, og juice har hun fått smake noen få ganger, men da har vi blandet ut med litt vann, så det ikke blir så sterkt for magen.

Takk Flotte, nå ble jeg litt klokere[;)] Vi gir mest grønnsaker her og kun frukt til dessert. Og Leon er like glad i vann selvom han nå har fått litt eplejuice ett par ganger[:D]

Back
Topp