Jormødrene på nrk1!

Måtte begynne å se på det nå jeg også! :)

Ang epidural.... Men det blir jo også forklart at dersom man velger epidural så blir fødselen automatisk en risikofødsel, så jeg oppfattet det ikke slik at hun så ned på noen, men syntes det var synd at flere som kanskje ikke hadde trengt epidural velger det og dermed får en risikofødsel.

Måtte begynne å se på det nå jeg også! :)

Ang epidural.... Men det blir jo også forklart at dersom man velger epidural så blir fødselen automatisk en risikofødsel, så jeg oppfattet det ikke slik at hun så ned på noen, men syntes det var synd at flere som kanskje ikke hadde trengt epidural velger det og dermed får en risikofødsel.

Jeg oppfatter det også slik. Jeg hadde epidural sist fordi fødselen var igangsatt, og da det først starta etter et heftig modningstablettkjør kom riene i ett. Ble anbefalt epidural fordi slike fødsler ofte blir tøffe. Jeg kommer til å prøve alt for å unngå epidural neste gang (og i første omgang igangsetting), for det medfører en del begrensinger og gir forhøyet risiko for komplikasjoner og behov for drypp. Det virker ikke som så mange er klar over det, men heller tenker at epidural automatisk gjør fødselen lettere. Så jeg synes det er bra at jordmødrene er ærlige på det, men det er selvsagt mange måter å formidle det på som ikke er så heldige...

Sånn ellers, den serien er så fin! Har lyst til å se den på nytt nå.

Jeg oppfatter det også slik. Jeg hadde epidural sist fordi fødselen var igangsatt, og da det først starta etter et heftig modningstablettkjør kom riene i ett. Ble anbefalt epidural fordi slike fødsler ofte blir tøffe. Jeg kommer til å prøve alt for å unngå epidural neste gang (og i første omgang igangsetting), for det medfører en del begrensinger og gir forhøyet risiko for komplikasjoner og behov for drypp. Det virker ikke som så mange er klar over det, men heller tenker at epidural automatisk gjør fødselen lettere. Så jeg synes det er bra at jordmødrene er ærlige på det, men det er selvsagt mange måter å formidle det på som ikke er så heldige...

Sånn ellers, den serien er så fin! Har lyst til å se den på nytt nå.

Ja, det er klart at man bør formidle det på en god måte, noe som sikkert ikke alltid er lett når den fødende er i stor smerte og bare vil ha epidural. Jeg hadde en jordmor under første fødsel som holdt igjen i forhold til epidural, noe jeg er glad for i etterkant, men som jeg ikke syntes noe særlig om der og da.

Men det ble en avsporing, se serien, den er kjempefin, men kjenner jeg har litt problemer med å innse at jeg skal føde igjen....

Dere har nok rett i det, men kjenner at jeg som førstegangsfødende er veldig nervøs og redd for fødselen. Tenker nok automatisk at epidural er en trygghet å kunne få pga det. Er nok som de sier at folk flest ikke orker så store smerter lenger, men det føles ikke så mye tryggere for meg forde. :p Har mange i familien som har hatt veldig lange vonde fødsler så det bidrar nok også til min redsel...

Apropos...fødeavdelingen startet jo opp før jul...men har ikke fortsatt igjen...
Var det bare noen få episoder...eller? o.O

Dere har nok rett i det, men kjenner at jeg som førstegangsfødende er veldig nervøs og redd for fødselen. Tenker nok automatisk at epidural er en trygghet å kunne få pga det. Er nok som de sier at folk flest ikke orker så store smerter lenger, men det føles ikke så mye tryggere for meg forde. :p Har mange i familien som har hatt veldig lange vonde fødsler så det bidrar nok også til min redsel...
Og har man en lang og vond fødsel er det jo akkurat da man bør ta epidural, tror de mener mer når man gjerne ber om det litt for tidlig eller har bestemt seg på forhånd

Jeg hadde bestemt meg for å unngå epidural sist, men...etter å ha vært i fødsel i fem dager...uten at riene var "effektive" (av merkelig grunn trakk åpningen seg til og med tilbake til 1cm...etter å ha vært oppe i nesten 3cm ~ da ballongen kom ut), nektet de å øke styrken på dryppet før jeg takket ja til epidural.
Hadde det vært opp til még, kunne de likesågreit satt på "full drypp" fra start...i stedet for den langdryge "torturen".
Eller, bare latt være...
Jo, ja, de vil jo at det skal "modnes forsiktig"...mén...smerte takler jeg tålelig bra, og ville hatt mer krefter og overskudd til å takle fødselen om det ble med "full effekt" fra børjan.
Endte i stedet med panikkangst og forskjellig ~ etter å ha taklet de foregående dagene med rier temmelig bra og med sinnsro.

Back
Topp