Jormødre og legers negative holdning til eggløsningstester

C+T=M&T

Andre møte med forumet
Er det andre som opplever at jordmødre eller leger liksom avfeier dine resultater fra eggløsningstester?

Jeg var hos lege for ikke lenge siden, egentlig i forbindelse med celleprøve, men snakket også om at jeg prøver å bli gravid.
Jeg fortalte at jeg har lang men relativt stabil syklus med eggløsning hver gang, typisk på dag 24-25 i syklus. Fortalte at jeg tok eggløsningstester. Legen, som for øvrig var en veldig hyggelig dame, fortalte umiddelbart at eggløsningstester er så usikre og forvirrende. Synes dette nesten føltes som avfeiende, at hun liksom ikke trodde på at jeg hadde kontroll på når jeg har eggløsning. Hun kunne jo heller spurt om jeg hadde andre symptomer som bekreftet det. Og jeg hadde jo ikke gitt uttrykk for at jeg synes at testene var forvirrende eller vanskelig å tolke. Jeg får hver gang mensen 14 dager etter positiv test, temperaturøkning 1-2 dager etter, og kjenner det også i kroppen, murring, pluss åpen livmortapp. Men dette fikk jeg ikke fortalt før etter at hun så gjerne ville fortelle at disse testene ikke er til hjelp. Følte liksom at jeg ikke ble tatt på alvor, som om hun ikke forventet at jeg hadde peiling på min egen syklus.

Ser også jordmødre svare på forum på nett, hvor det nesten bare blir helt avfeid at noen har hatt eggløsning når de har fått positiv test. Synes bare det er en litt merkelig holdning. Det er jo greit å informere om at testene kan være forvirrende om noen gir uttrykk for at de ikke stemmer i forhold til mensen eller antatt syklus, men det er jo ikke sånn at disse testene utelukkende er feil.

Hva er deres erfaring? Min erfaring over flere år (ikke sammenhengende) er at de alltid har vist når jeg har hatt eggløsning (bekreftet ved mens etter 14 dager, eller graviditet) og at de aldri har vært positive uten eggløsning. Så er de egentlig så forvirrende og usikre? Jeg har brukt sånne billige strips. De måler jo østrogennivået, og de kan gi svakt utslag uten eggløsning, kanskje det er det som skaper forvirring for noen? Men når de slår ut for fullt fordi østrogennivået er virkelig høyt, er det andre grunner til det enn eggløsning? Kanskje hormonforstyrrelser?

Anyway, jeg bare har vanskelig for å tro annet enn at disse testene for det meste vil gi riktig resultat, med noen unntak og synes derfor det blir litt feil når enkelte leger/jormødre gir inntrykk av at de nesten alltid er feil.

Som Maddieh sier betyr en positiv EL-test at kroppen prøver å slippe et egg, uten at det nødvendigvis skjer. Mange finner det også forvirrende at teststrek må være like sterk eller sterkere enn kontrollstrek for at testen skal være positiv.

Det sagt, jeg syntes EL-testing var greit, men jeg kombinerte med temping, og var aldri i tvil på når EL var, selv de gangene jeg missa LH-toppen.

Ja, men jeg har tenkt at det er da man får en litt svakere strek enn kontrollstreken, når kroppen prøver på eggløsning, men ikke får det til, men kanskje det kan gi like sterk utslag som når man faktisk får eggløsning, ikke vet jeg.

Er det noen som har erfart å få positivt utslag, med sterk strek, uten å ha hatt eggløsning (ingen mens eller graviditet i rimelig tid etter utslag)?

Ja, men jeg har tenkt at det er da man får en litt svakere strek enn kontrollstreken, når kroppen prøver på eggløsning, men ikke får det til, men kanskje det kan gi like sterk utslag som når man faktisk får eggløsning, ikke vet jeg.

Er det noen som har erfart å få positivt utslag, med sterk strek, uten å ha hatt eggløsning (ingen mens eller graviditet i rimelig tid etter utslag)?

Flere ganger. Positiv EL-test, men ingen eggløsning bekreftet av andre tegn (slim, livmorhals, temperatur). Mens kan man få også ved manglende eggløsning, for slimhinnen i livmor bygger seg jo opp, og løsner til slutt uavhengig av eggløsning. Syklusen blir gjerne noe lengre, men ikke dobbelt så lang.

En sånn bitteliten kommentar. Vanlig eggløsningstester måler lh og ikke østrogen. Clearblue dobbelthormon måler også østrogen

En sånn bitteliten kommentar. Vanlig eggløsningstester måler lh og ikke østrogen. Clearblue dobbelthormon måler også østrogen

Viktig poeng. Det er når østrogennivået er høyt nok at eggløsning skjer, og det er vel derfor det ble sagt at EL-tester er forvirrende. Jeg synes de var et kjempefint hjelpemiddel i _tillegg til_ temping, men ville ikke stolt på de alene.

Viktig poeng. Det er når østrogennivået er høyt nok at eggløsning skjer, og det er vel derfor det ble sagt at EL-tester er forvirrende. Jeg synes de var et kjempefint hjelpemiddel i _tillegg til_ temping, men ville ikke stolt på de alene.

Mine stemte alltid.. til og med billigtestene fra eBay, men de med dobbelthormon slo sjelden ut på meg fordi jeg ikke hadde "høye nok" nivåer :p Så jeg brukte bare de som målte lh, og det stemte med smertemønster og mens etterpå.

Samtidig er det jo ikke slik at de ikke tror på EL-tester i det hele tatt :-) Når jeg skal få innsett av fryst egg må jeg ta EL-test for å sjekke at jeg setter inn etter EL. De foretrakk at jeg testet og ikke bare tempet.

Flere ganger. Positiv EL-test, men ingen eggløsning bekreftet av andre tegn (slim, livmorhals, temperatur). Mens kan man få også ved manglende eggløsning, for slimhinnen i livmor bygger seg jo opp, og løsner til slutt uavhengig av eggløsning. Syklusen blir gjerne noe lengre, men ikke dobbelt så lang.
Ok.
Har lest at man ikke får ordentlig mens uten eggløsning fordi slimhinnene bygger seg opp når de får beskjed fra økt progesteron, som kommer etter eggløsning, men at man kan få en liten blødning likevel. Men sikkert ikke så lett å merke forskjell.

Jeg temper I tillegg til EL tester, tar sjelden feil av EL da. Det har hendt at jeg har bommet 1-2 dager da, men lenge siden.

Tror aldri jeg har nevnt at jeg testet etter el for lege eller jordmor, men har sagt at jeg vet når el har vært da...

Jeg føler også el-tester har et dårlig rykte blant fagfolk! Hvis man bla ser på dr online forumet, så svarer gynekolog Mette til alle at el-tester er bare bortkasta penger :p Min gynekolog anbefalte meg også å slutte med det pga unødvendig stress og penger, men for meg som har hatt svært uregelmessige sykluser så har testingen ført til mindre stress (syns jeg da).
Hvis man klarer å tolke svaret man får, så syns jeg ikke det er jo galt i å supplere med el-tester i tillegg til å følge med på andre symptomer :) Det er jo viktig å være klar over at positiv el-test ikke er en garanti for eggløsning, da den kun måler stigning av LH i urinen. Men det er ihvertfall et signal på at kroppen prøver å slippe et egg. Og så lenge man er klar over dette, syns jeg det kan være en ressurs i prøvetiden. Så får fagfolk si hva de vil :P

Ok.
Har lest at man ikke får ordentlig mens uten eggløsning fordi slimhinnene bygger seg opp når de får beskjed fra økt progesteron, som kommer etter eggløsning, men at man kan få en liten blødning likevel. Men sikkert ikke så lett å merke forskjell.

Slimhinnene er allerede gode og tykke ved eggløsning, de skal jo være klare til å ta imot et befruktet egg. Jeg har ikke merket noen stor forskjell på mens med og mens uten eggløsning i forkant. Det har vært stort sett likt både i mengde og varighet.

Min gyn anbefalte meg å teste etter el :p sånn at ikke el plutselig kom mellom ultralydene og jeg gikk glipp av å sette ovitrelle :p

Last edited:

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp