Jordmorutdanning

ORIGINAL: Mammasinegull

ORIGINAL: ¤ Lykkerus ¤

Du må ha studiekompetanse for å komme inn på sjukepleien. [:)]
So 3år sjukepleie. 1år som sjukepleiarstudent, 2år på jordmorskule og 1 år i lære.

jaha? dette stemmer nok ikke
etter 3år på sykepleien er man ferdig utdannet, er ikke sykepleierstudent etterpå altså. Man må ha jobbet 1 år 100% som sykepleier for å kunne søke videreutdanning i jordmor. Jordmorutdanning er 2 år. og da er man ferdig utdannet jordmor. ikke 1år i lære etterpå.

Man er ikke jordmor med en gang man er ferdig med utdanningen. Man må også ha tatt i mot et visst antall barn først.

Ikke så lett å komme inn på sykepleien rett etter vgs kanskje, men man kan opparbeide seg poeng etter endt vgs utdannelse:

For å komme inn på sykepleien trenger man bare GENS: (generell studiekompetanse)

Så får man 2 poeng for hvert år i 5 år (syns jeg å huske) = 10 (mottar man uansett om man har vgs eller ikke)
Så kan man ta 3 poeng ved å studere ved universitet/høyskole (1 1/2 per 30 poeng) = 3

Jeg gikk bl.a ut med 4.3 i karaktersnitt, pluss ekstra poeng. Har gått noen år på uni og har nå et snitt på over 5. Snittet her er forholdsvis høyt (4.6-4.7) men ikke umulig.

For jm, må man her gå 3 år bachlor, 2 år praksis og så søke inn på jm som er et populær studie så man trenger gode karakterer i sykepleien.

ORIGINAL: Frk.Maja

IdaLolita
Junior medlem

Medlem siden: 17.11.2008
Jeg er fra: rundtom:-)
Status: pålogget

quote:
ORIGINAL: halt0

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: *Fernet*

er vel generelt høye karakterer på sykepleien også?er vel der det er vanskeligst å komme inn? Jeg tenker som så,så lenge interessen er der,så vil det gjenspeile seg på karakterene.En jordmor bør jo ha en god interesse i helsevesenet.

Ikke la deg skremme av høye karakterer-presset,chase your dreams!

Overhodet ikke høye karakterer på sykepleien nei.
De nærmeste høyskolene her har under 4 i snitt.

I Porsgrunn ligger det på 4.7

Snittet kommer litt ann på om du søker med førstegangs vittnemål. førstegangsvittnemål gjelder tilogmed det året du fyller 21. etter dette søker du i en annen gruppe og snittet er MYE høyere!![:)] Men og du har vært hjemme med barn så får du ekstra poeng, og du får også alderspoeng[:)]

Aldri skjønt noe av de poenga.
Førstegangs er jo mye lavere snitt. Men ordinærkvota er høyt snitt.

Okeeeeei, da kan jeg si farvell til den utdanninga hvertfall[:-][8D]

På universitetet i Agder måtte vi ha 44,9 da jeg søkte meg inn i 2010. Mens i Grimstad var den på 38,0 poeng, så det er veldig forskjellig!

ORIGINAL: Frk.Maja

IdaLolita
Junior medlem

Medlem siden: 17.11.2008
Jeg er fra: rundtom:-)
Status: pålogget

quote:

er vel generelt høye karakterer på sykepleien også?er vel der det er vanskeligst å komme inn? Jeg tenker som så,så lenge interessen er der,så vil det gjenspeile seg på karakterene.En jordmor bør jo ha en god interesse i helsevesenet.

I Porsgrunn ligger det på 4.7

Snittet kommer litt ann på om du søker med førstegangs vittnemål. førstegangsvittnemål gjelder tilogmed det året du fyller 21. etter dette søker du i en annen gruppe og snittet er MYE høyere!![:)] Men og du har vært hjemme med barn så får du ekstra poeng, og du får også alderspoeng[:)]

Aldri skjønt noe av de poenga.
Førstegangs er jo mye lavere snitt. Men ordinærkvota er høyt snitt.

Man får ikke poeng for å ha vært hjemme med barn.. [:)] http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Jeg har en venninde som var ferdig jordmor som 25åring! Så alt er mulig [:)]

Husk nå at man skal gjennom en 3 årig bachelor utdanning FØR man i det hele tatt kan tenke på å søke jordmorutdanningen.. Sykepleiefaget er allsidig med mange utfordringer og et fåtall av de som planlegger å bli jordmødre blir det.. I min klasse skulle 98% av jentene bli jordmødre, nå over 10 år etter er kanskje 5 av 35 faktisk blitt det....

i danmark trenger du ikke gå sykepleien først, kun tre-årig jordmorutdannelse:) det fikk iallefall jeg beskjed om!

ORIGINAL: **Bella**

ORIGINAL: *Starwish*

Er ganske høyt snitt de fleste steder for å komme inn på sykepleien. Sykepleierutdanning er 3 år. Så må du ha minimum 2 års erfaring som sykepleier for å begynne på videreutdanning generelt. Men på jordmorutdanningen krever de relevant praksis. Så det funker som regel dårlig å ha jobbet f.eks på sykehjem i to år og så søke jordmorutd. I tillegg kan jeg nevne at søkermassen er STOR og at det dermed blir høyt snitt for å komme inn. Det varierer jo selvsagt fra år til år, men snittet er HØYT.

Jordmorutdanningen er 2 år, men mye av dette er praksis. Varierer fra studiested til studiested hvordan det er lagt op.

Om man vil, får man til! [:)]

Hilsen sykepleier

signerer denne.

Søkte selv i år og poengrensen er veldig høy på jordmor nå. Du må faktisk ha toppkarakterer, relevant praksis og ha jobbet som sykepleier endel år for å komme inn. :) Veien er lang for å bli jordmor, men jeg skal bli det, om jeg så må søke hvert eneste år til jeg er 40. :)

Hvilken skole søkte du på? Vet du hva snittet var der?

Jeg har også et langsiktig mål om å bli jordmor en gang. Går 1. året på sykepleien nå og håper jeg skal klare å få et godt snitt, men er innstilt på å jobbe endel år før jeg kommer inn. Vet du om det er et tak på antall poeng man kan få for yrkespraksis?

ORIGINAL: Burger

So 3år sjukepleie. 1år som sjukepleiarstudent, 2år på jordmorskule og 1 år i lære.

etter 3år på sykepleien er man ferdig utdannet, er ikke sykepleierstudent etterpå altså. Man må ha jobbet 1 år 100% som sykepleier for å kunne søke videreutdanning i jordmor. Jordmorutdanning er 2 år. og da er man ferdig utdannet jordmor. ikke 1år i lære etterpå.

Man er ikke jordmor med en gang man er ferdig med utdanningen. Man må også ha tatt i mot et visst antall barn først.

Gjør man ikke dette iløpet av utdanningen da?

Det kommer jo helt ann på da [:)] Jeg husker ikke antallet, men tror ikke det er en selvfølge at man får gjort det innen man er ferdig med utdannelsen.

ORIGINAL: *Starwish*

Er ganske høyt snitt de fleste steder for å komme inn på sykepleien. Sykepleierutdanning er 3 år. Så må du ha minimum 2 års erfaring som sykepleier for å begynne på videreutdanning generelt. Men på jordmorutdanningen krever de relevant praksis. Så det funker som regel dårlig å ha jobbet f.eks på sykehjem i to år og så søke jordmorutd. I tillegg kan jeg nevne at søkermassen er STOR og at det dermed blir høyt snitt for å komme inn. Det varierer jo selvsagt fra år til år, men snittet er HØYT.

Man behøver ikke relevant praksis for å komme inn på jordmorstudie. Det kan hende det er lettere å komme inn men ikke noe krav til det!!

Jordmorutdanningen er 2 år, men mye av dette er praksis. Varierer fra studiested til studiested hvordan det er lagt op.

Om man vil, får man til! [:)]

Hilsen sykepleier

du må ha gode karakterer jo[:)]hvertfall for å komme inn i Bergen.....
ORIGINAL: Søta!

ORIGINAL: Durken

Og veldig gode karakterer for å komme inn....[:)]

Er du sikker på at det er sånn lenger?
Mener å ha hørt snakk om at det ikke er så høye krav som det en gang var.

ORIGINAL: Burger

Gjør man ikke dette iløpet av utdanningen da?

Det kommer jo helt ann på da [:)] Jeg husker ikke antallet, men tror ikke det er en selvfølge at man får gjort det innen man er ferdig med utdannelsen.

Jeg har søkt på jordmor fra høsten av, krysser fingrene for at jeg kommer inn[:)] Du skal ha tatt imot 100 fødsler selv på de to årene. Ellers får en ikke tatt eksamen og heller ikke fått autorisasjonen. Er ikke turnustid etter de to årene. Da er en ferdig utdannet.

ORIGINAL: lykkeligemeg

i danmark trenger du ikke gå sykepleien først, kun tre-årig jordmorutdannelse:) det fikk iallefall jeg beskjed om!

I Tyskland også [:)] Skulle kommet en egen jordmorskole i Norge også!

ORIGINAL: Wayne`s Wife XL

5 i Trondheim. Så jo, høye karakterer...
Men Namsos f.eks har 3. Levanger 4 ca.

Har kun hørt fra 3.4 og opp til 4 rundt i området her, og skjønte ikke at folk kunne mene det var høyt [8D]

Det er inn på etterutdanningen til jordmor det er vanskelig å komme inn. Samme med helsesøster!
Da må man ha bra karakterer fra sykepleieutdanningen.

ORIGINAL: Toggolino

ORIGINAL: lykkeligemeg

I Tyskland også [:)] Skulle kommet en egen jordmorskole i Norge også!

Jeg er ikke helt enig i det. Jeg jobbet i England som sykepleier og der har de også et opplegg der man kan ta direkte jordmorutdannelse uten å gå via sykepleien. Dette var veldig omdiskutert fordi jordmødrene hadde liten kunnskap og erfaring med annet enn svangerskap og fødsel, og det er jo slettes ikke alle gravide som er friske.. Det skjedde mye feil og mange akuttsituasjoner kunne vært avverget med mer kunnskap om sykdom generelt.. Der var det snakk om å gå tilbake til det gamle systemet med jordmorutdanning som en videreutdanning etter sykepleien - dette er riktignok noen år siden og jeg har ikke satt meg inn i hva som har skjedd nå...

Back
Topp