Jordmortime over telefon?

Mada

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
MayDay2021
Fikk akkurat sms fra jordmor om at timen min på mandag blir over telefon, grunnet corona.
Ikke får hun målt BT, urinprøve eller målt magen. Ikke lytte etter hjertelyd eller noe. Ser ikke helt vitsen.
Spesielt med tanke på at sist svangerskap ble jeg sendt til føden etter hver eneste kontroll da jeg lå på grensen til svangerskapsforgiftning.

Hva synes dere? Noen andre kommuner som gjør det slik?

Herrefred, vel...nå bor jeg og du i samme kommune da, men med din historikk med svangerskapsforgiftning ville jeg i alle fall ringt fastlegen og bedt om å få komme innom laben og ta prøvene der?

Ikkje slik hos oss, pga nesten ingen corona tilfeller. Kan du ha timen på tlf som avtalt, og uttrykke bekymring med jordmor når du prater med ho på telefonen kanskje? Hvis du og/eller ho syns du bør komme inn, har dei kanskje unntak slik at du får den oppfølginga du trenger. :) Håper det ordner seg!

Fikk akkurat sms fra jordmor om at timen min på mandag blir over telefon, grunnet corona.
Ikke får hun målt BT, urinprøve eller målt magen. Ikke lytte etter hjertelyd eller noe. Ser ikke helt vitsen.
Spesielt med tanke på at sist svangerskap ble jeg sendt til føden etter hver eneste kontroll da jeg lå på grensen til svangerskapsforgiftning.

Hva synes dere? Noen andre kommuner som gjør det slik?
Da e jo galskap, bt, urin og hb e jo viktige prøver som skal følges opp. Lite vits med jm om ein ikkje får møtes personlig.
Eg hate å snakke i telefon så for min del hadde det vært nytteløst, hadde neppe klart å åpna meg i telefonen te tross for at det e samme jordmor som har fulgt meg opp 2 ganger før...

Herrefred, vel...nå bor jeg og du i samme kommune da, men med din historikk med svangerskapsforgiftning ville jeg i alle fall ringt fastlegen og bedt om å få komme innom laben og ta prøvene der?
Ja jeg synes det var rart, hun kjenner meg jo fra sist, samtidig som jeg skjønner at man er føre var nå som ting tar seg opp. Og så kan jeg jo i værste fall ta disse målingene selv, men da tror jeg man blir litt mer små paranoid :hilarious:

Ja jeg synes det var rart, hun kjenner meg jo fra sist, samtidig som jeg skjønner at man er føre var nå som ting tar seg opp. Og så kan jeg jo i værste fall ta disse målingene selv, men da tror jeg man blir litt mer små paranoid :hilarious:
Jeg synes i alle fall ikke tilbud om time per telefon er i nærheten av bra nok, både p.g.a målingene men osså for at om noen sliter med noe i nære relasjoner eller psykisk selv så vil dem ikke ha sjangs å fange det opp da.

Ikkje slik hos oss, pga nesten ingen corona tilfeller. Kan du ha timen på tlf som avtalt, og uttrykke bekymring med jordmor når du prater med ho på telefonen kanskje? Hvis du og/eller ho syns du bør komme inn, har dei kanskje unntak slik at du får den oppfølginga du trenger. :) Håper det ordner seg!
Tusen takk, det var lurt, jeg skal ta det med henne :)
Føler ikke legen tar så god oppfølging så hadde gledet meg sånn til å møte min gamle jordmor igjen.

Rød kommune og fysiske kontroller - det tar jeg som en selvfølge. Hvordan skal man kunne få undersøkt den gravide og barnet over telefon?
Ring på nytt og si at det med din historikk er avgjørende å få sjekket mer enn Mn får gjort per telefon. Det er et krav t gravide og nyfødte ikke skal rammes - det er jo DERFOR vi andre ikke skal på byen, eller konsert og bruke munnbind. Her synes jeg kommunen din har vært i overkant overhysterisk, eller?

Da e jo galskap, bt, urin og hb e jo viktige prøver som skal følges opp. Lite vits med jm om ein ikkje får møtes personlig.
Eg hate å snakke i telefon så for min del hadde det vært nytteløst, hadde neppe klart å åpna meg i telefonen te tross for at det e samme jordmor som har fulgt meg opp 2 ganger før...
Samme her! Jeg hater å prate i telefon, og spesielt om slike ting, ser for meg det blir enormt overflatisk selvom jeg har samme som sist gang :confused:

Samtidig ser jeg at du har termin i mai?
Da er du kanskje så kort på vei at det er snakk om første svangerskapskontroll, der måler man jo ikke mage eller lytter til hjertelyden?
Så kanskje de tenker du allerede har vært hos lege og tatt blodprøvene - uansett synes jeg du kan ringe og be om fysisk kontroll. Eller om så er at din jordmor ønsker å ikke møte fysisk, be om å bytte jordmor.

Jeg synes i alle fall ikke tilbud om time per telefon er i nærheten av bra nok, både p.g.a målingene men osså for at om noen sliter med noe i nære relasjoner eller psykisk selv så vil dem ikke ha sjangs å fange det opp da.
Absolutt, og når vi må vente helt til uke 16 + med å i det hele tatt få time så er så synd at det blir slik. Stod i meldingen at vi på timen skulle avtale neste møte ut i fra behov, så kanskje de tar hensyn? Men det er jo mange som vil få dårligere tilbud.

Absolutt, og når vi må vente helt til uke 16 + med å i det hele tatt få time så er så synd at det blir slik. Stod i meldingen at vi på timen skulle avtale neste møte ut i fra behov, så kanskje de tar hensyn? Men det er jo mange som vil få dårligere tilbud.
Ja helt enig, sårbare gravide bør få den hjelpen de har krav på.
Jeg har ikke bestilt jordmor ennå da (13+4 i dag) men jeg har så mye timer på UNN at jeg ser ikke behovet før etter jul :)

Rød kommune og fysiske kontroller - det tar jeg som en selvfølge. Hvordan skal man kunne få undersøkt den gravide og barnet over telefon?
Ring på nytt og si at det med din historikk er avgjørende å få sjekket mer enn Mn får gjort per telefon. Det er et krav t gravide og nyfødte ikke skal rammes - det er jo DERFOR vi andre ikke skal på byen, eller konsert og bruke munnbind. Her synes jeg kommunen din har vært i overkant overhysterisk, eller?
Samtidig ser jeg at du har termin i mai?
Da er du kanskje så kort på vei at det er snakk om første svangerskapskontroll, der måler man jo ikke mage eller lytter til hjertelyden?
Så kanskje de tenker du allerede har vært hos lege og tatt blodprøvene - uansett synes jeg du kan ringe og be om fysisk kontroll. Eller om så er at din jordmor ønsker å ikke møte fysisk, be om å bytte jordmor.

Er 16 uker nå når kontrollen er, tok sist blodprøver i uke 6 om jeg husker rett, så får nesten bare ta kontakt med legen min for blodprøver, og evt måle blodtrykk og stix på jobb. Skal jo ikke bli hysterisk heller, men var så mye på føden og akuttmottaket sist at jeg håper det er engangstilfelle at det blir slik oppfølgning. Ja jeg trodde også at gravideomsorgen ikke skulle rammes, men så er det stor øking i smitte her. Men det kunne vært påbud om munnbind omså under undersøkelsen, man holder jo avstand både på venterom og inne på kontoret deres?

Ja helt enig, sårbare gravide bør få den hjelpen de har krav på.
Jeg har ikke bestilt jordmor ennå da (13+4 i dag) men jeg har så mye timer på UNN at jeg ser ikke behovet før etter jul :)
Så bra at du får tett oppfølging på UNN, det er jo bedre det:) Ikke lenge til OUL da så får se frem til det:joyful:

Så bra at du får tett oppfølging på UNN, det er jo bedre det:) Ikke lenge til OUL da så får se frem til det:joyful:
Ja det er flinke på UNN :)
Jeg har fått time en gang i desember, men husker ikke datoen i farten da jeg har to andre avtaler hos UNN eller fastlege før den timen :)

Oslo kommune gjorde det slik med meg her... men det var fordi jordmor var i karantene. Så skal i vei om ei uke igjen.

Håper dette ikke blir normalen for jordmoren din. Synes det er veldig rart å skulle ta kontrollen over telefon når det er viktig å passe på blodtrykk, spesielt for deg som har hatt historie rundt svangerskapsforgiftning. Jeg går kun til lege denne gang, men hadde jeg fått tilbud om telefonkonsultasjon så hadde jeg sagt nei takk, det er ikke godt nok. Mange klarer ikke å åpne seg på telefon, ting kan bli oversett og hvis det er historikk med mishandling så kan jo det være en person som passer på hva du sier på telefon. Dette vil jo ikke bli fanget opp.

Er 16 uker nå når kontrollen er, tok sist blodprøver i uke 6 om jeg husker rett, så får nesten bare ta kontakt med legen min for blodprøver, og evt måle blodtrykk og stix på jobb. Skal jo ikke bli hysterisk heller, men var så mye på føden og akuttmottaket sist at jeg håper det er engangstilfelle at det blir slik oppfølgning. Ja jeg trodde også at gravideomsorgen ikke skulle rammes, men så er det stor øking i smitte her. Men det kunne vært påbud om munnbind omså under undersøkelsen, man holder jo avstand både på venterom og inne på kontoret deres?

Ja, altså her er det typ en av de største økningene i landet, og der har alltid vært mye smitte her - men likevel får en alltid tilbud om fysisk kontroll. Noen jordmødre ønsker ikke å møte fysisk fordi de er i risikogruppe, og da har man kontroller i 2 deler - en del per telefon eller videosamtale og den andre delen er at man møter opp på helsestasjonen og får gjort alle de fysiske undersøkelsene hos en annen jordmor.

I uke 16 synes jeg definitivt du skulle fått tilbud om en fysisk kontroll, og som sagt så skal jo andre deler av samfunnet stenges ned og begrenses, for at viktige ting som feks svangerskapsomsorgen ikke skal rammes. Her står det eksplisitt på kommunens hjemmeside atsvangerskapsomsorgen ikke skal bli dårligere eller begrenset, annet enn at partner ikke får være mer for å begrense antallet mennesker inne på venterommene. Og det har altså vært sånn siden mars, selv om dette i mange omganger har vært rød kommune og en av kommunene med størst smitteøkning og flest innlagte.

Så jeg ville ringt igjen og hørt hva som er begrunnelsen, og samtidig forklart at du forstår at samfunnet strammer inn men at dette er nettopp for å kunne gi sårbare grupper, eks gravide, den oppfølgingen de skal ha. Kan jo være smitte blant de ansatte på helsestasjonen eller aktuell jordmor som er årsaken, og at du kn få en fysisk time om feks 2 uker. Men synes ikke man skal godta en kontroll over telefon som vil innebære å ikke få sjekket alt det fysiske - som jo også er viktig og en betryggelse du behøver etter komplikasjoner i forrige svangerskap.

Jeg hadde ringt og takket nei takk og gått til legen. Går for de skal påse jeg ikke trenger hjelp... sånn pjatt snakk er jeg ikke intr i og blir det over telefon

Det hørtes veldig spesielt ut! Til og med i mars/april under nedstigningen så sa de jo at det ikke skulle gå ut over gravide sin oppfølging eller vaksinasjon av barn. Ville absolutt sagt fra når hun ringer at det ikke er greit!

Back
Topp