Jordmorstudent med på fødsel

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
Jeg hadde student under min første fødsel, og dette er noe jeg kun har positive erfaringer med. Hun var deltakende, hentet saft og gjorde enkle oppgaver, sånn at mannen min kunne stå og holde meg i hånden og massere rygg akkurat når jeg ville det. Det var rett og slett en ekstra, hjelpende hånd. :)
Dette kommer jeg selvfølgelig til å si ja til denne gangen også. Min fødsel var studenten sin første fødsel hun var med på, og det gjorde det ekstra fint. Mye lærdom for henne, og hun ble veldig rørt. :)
 
Hadde også student under første fødsel, og det var bare positivt. Vil gjerne ha det igjen, men denne gangen vil jeg i utgangspunktet ha mer tid alene med samboeren hvis det er mulig. Kunne derimot ikke tenkt meg en student jeg hadde kjennskap til, siden jeg nå skal føde på en liten plass der de fleste kjenner de fleste
 
Nei, minst mulig folk takk :p
 
Jeg kunne godt ha en student som var der mest for observasjon, men hadde ikke turt å la studenten gjøre så mye tror jeg. Mest fordi dette er min første, og ikke bare meg det er snakk om. Sånn ellers har jeg null problem med å være nålepute eller prøvekanin for studenter :)
 
Hvis man søker seg fødeplass til et universitetssykehus, så kan sykehuset faktisk insistere på å ha student tilstede... Absolutt lov å si helt ikke, men ikke garantert at man slipper allikevel.

Men i forhold til om hva en student skal gjøre og ikke så er det ganske mange "sykepleieroppgaver" som kan oppstå underveis i en fødsel og det er jo alle de som er jordmorstudenter, sykepleier i bunn. Også er disse jordmorstudentene under nøye oppsyn og får ikke gjøre noen ting uten jordmor sin godkjennelse og oppsyn. Det er omtrent bare et sett med ekstra hender og omsorg :) Men å bare observere en fødsel blir man ikke jordmor av, svangerskap- og fødselsomsorgen er fag hvor mye ligger i hendene, så man må "hands on", under veiledning :)
 
Det hadde ikke vært noe problem for min del.... Jeg hadde fødestua full av folk sist og synes det var helt greit
 
eg fødet 26 mai. var en student som tok seg av alt sammen. det var 1 annen jordmor der hele tiden og når pressriene begynte kom det en jordmor til inn. studenten hadde 2 uker igjen så va hun ferdig. men 1 ting skal sies. for en fantastisk dame! hun var utrolig flink. sitter igjen med bare gode minner fra fødselen. fødte på storken uten smertelindring.
 
Hvis man søker seg fødeplass til et universitetssykehus, så kan sykehuset faktisk insistere på å ha student tilstede... Absolutt lov å si helt ikke, men ikke garantert at man slipper allikevel.

Men i forhold til om hva en student skal gjøre og ikke så er det ganske mange "sykepleieroppgaver" som kan oppstå underveis i en fødsel og det er jo alle de som er jordmorstudenter, sykepleier i bunn. Også er disse jordmorstudentene under nøye oppsyn og får ikke gjøre noen ting uten jordmor sin godkjennelse og oppsyn. Det er omtrent bare et sett med ekstra hender og omsorg :) Men å bare observere en fødsel blir man ikke jordmor av, svangerskap- og fødselsomsorgen er fag hvor mye ligger i hendene, så man må "hands on", under veiledning :)


Skal jeg love deg at ikke hadde blitt aktuelt om det var min fødsel :hilarious::hilarious::hilarious: så kunne sykehuset bare ha insistert så mye de ville :p Aint happening :hilarious::hilarious:
 
Hvis man søker seg fødeplass til et universitetssykehus, så kan sykehuset faktisk insistere på å ha student tilstede... Absolutt lov å si helt ikke, men ikke garantert at man slipper allikevel.

Men i forhold til om hva en student skal gjøre og ikke så er det ganske mange "sykepleieroppgaver" som kan oppstå underveis i en fødsel og det er jo alle de som er jordmorstudenter, sykepleier i bunn. Også er disse jordmorstudentene under nøye oppsyn og får ikke gjøre noen ting uten jordmor sin godkjennelse og oppsyn. Det er omtrent bare et sett med ekstra hender og omsorg :) Men å bare observere en fødsel blir man ikke jordmor av, svangerskap- og fødselsomsorgen er fag hvor mye ligger i hendene, så man må "hands on", under veiledning :)
Helt enig! :) De lar jo ikke en jordmorstudent som nettopp har startet ta i mot et barn. De ferskeste får jo bare enkle oppgaver, og så får de mer ansvar etter hvor langt i løpet de ahr kommet. Og de har jo faktisk en treårig bachelor til grunn som sykepleier, så de har mye å bidra med. :) Jeg hadde så vondt at jeg gav langt f i om den studenten var med eller ikke, jeg ble mest irritert fordi de spurte og ikke bare slapp henne inn. :p
 
Helt enig! :) De lar jo ikke en jordmorstudent som nettopp har startet ta i mot et barn. De ferskeste får jo bare enkle oppgaver, og så får de mer ansvar etter hvor langt i løpet de ahr kommet. Og de har jo faktisk en treårig bachelor til grunn som sykepleier, så de har mye å bidra med. :) Jeg hadde så vondt at jeg gav langt f i om den studenten var med eller ikke, jeg ble mest irritert fordi de spurte og ikke bare slapp henne inn. :p

Knis!! :D Jeg blir også sånn i fødsel - snakk minst mulig til meg, la meg føde i fred :p :hilarious:
 
Jeg er sykepleier selv og har veldig gjerne med jordmorstudent på fødselen hvis det blir aktuelt. Jeg vet hvor utrolig viktig praksistrening er for å bli en god og trygg sykepleier, eller i dette tilfellet, en god og trygg jordmor[emoji6][emoji4]
 
Gjerne! Trenger mye omsorg i fødsel [emoji4]
 
Jeg var selv så heldig at jeg fikk hospitere på føden da jeg var sykepleierstudent, da jeg har et ønske om å ta videreutdanning som jordmor med tid og stund. Fikk være med på både vaginal fødsel og keisersnitt. Helt utrolig å få lov å overvære to så magiske øyeblikk :happy:

Jeg vet med meg selv og tidligere fødsler at jeg "slår av" hodet når ting blir intenst, så helt ærlig så kunne både kongen og paven vært der for min del, hadde sikkert ikke merka noe til dem :hilarious:
Så jordmorstudent hadde vært hjertelig velkommen :happy:
 
Skal jeg love deg at ikke hadde blitt aktuelt om det var min fødsel :hilarious::hilarious::hilarious: så kunne sykehuset bare ha insistert så mye de ville :p Aint happening :hilarious::hilarious:
Jeg hadde også nekta :angelic:

Jeg blir fryktelig stresset av nye mennesker.
Og når jeg i tilegg skal ha smerter så kunne jeg helst tenkt meg å vært helt alene!
Jordmor får pent holde seg i andre enden av rommet helt til det er behov for henne :rolleyes::rolleyes:
Kanskje jeg kan holde mannen litt i hånda, men der går grensen :p
 
Jeg hadde også nekta :angelic:

Jeg blir fryktelig stresset av nye mennesker.
Og når jeg i tilegg skal ha smerter så kunne jeg helst tenkt meg å vært helt alene!
Jordmor får pent holde seg i andre enden av rommet helt til det er behov for henne :rolleyes::rolleyes:
Kanskje jeg kan holde mannen litt i hånda, men der går grensen :p

Jeg er heller ikke så begeistret for mange personer rundt meg i slike intime øyeblikk. Jordmor er greit, men liker det ikke :oops:
 
Jeg hadde også nekta :angelic:

Jeg blir fryktelig stresset av nye mennesker.
Og når jeg i tilegg skal ha smerter så kunne jeg helst tenkt meg å vært helt alene!
Jordmor får pent holde seg i andre enden av rommet helt til det er behov for henne :rolleyes::rolleyes:
Kanskje jeg kan holde mannen litt i hånda, men der går grensen :p

Så snodig hvor forskjellige vi er :)
Mister du fokus når det er for mange rundt deg? Jeg fikk panikk hver gang jordmor forsvant ut av rommet, men skulle gjerne klart å slappe av alene.
 
Så snodig hvor forskjellige vi er :)
Mister du fokus når det er for mange rundt deg? Jeg fikk panikk hver gang jordmor forsvant ut av rommet, men skulle gjerne klart å slappe av alene.
Hehe ja, det er interessant egentlig :)

Ja, det forstyrrer. Takler veldig dårlig sånn "dulling"
Jeg tenker på det som et instinkt. Sånn som dyr gjør. Gjemmer seg unna når de er syke/har smerter :rolleyes:
 
Back
Topp