Jordmor

I Norge sjekker de bare for trisomi 21 (Down syndrom), trisomi 18 og trisomi 13. Mener det er slik at alle får tilbud, men at det kun er gratis for dem som er 35 +.
Slik jeg også har forstått det, men er det en vanlig blodprøve som tas med en gang hos legen eller må man henvises et sted o ha en egen time for det typ? Spørsmål fra ny i denne siden av babyverden.

Slik jeg også har forstått det, men er det en vanlig blodprøve som tas med en gang hos legen eller må man henvises et sted o ha en egen time for det typ? Spørsmål fra ny i denne siden av babyverden.
Nei, tror det enten må gå gjennom det offentlige helsevesenet eller gjennom privat klinikk. Men om det tas sammen med TUL eller ikke vet jeg ikke. Akkurat det med henvisning skal jeg ikke mene mye om, ikke gjort det selv :happy:

Jeg tok nipt privat sist og det er en helt vanlig blodprøve, vil tro man tar den på sykehuset i forbindelse med TUL der:) Den kan tas tidligst uke 10 mener jeg det er.

Jeg sliter med å få bestilt TUL i romjula da det virker som at alle private klinikker her i området er stengt. Skulle gjerne hatt en sjekk i romjula ved uke 6-7. Men, jeg har legetime kommende uke. Hva kan jeg be han sjekke? HCG såklart. Noe mer? Jeg er på det tidspunktet 4+4

Jeg hadde nettopp første time hos fastlege 5+0, og fikk skrevet ut helsekort og henvisning til TUL. Fikk beskjed om å kontakte jordmor i tillegg, men de tilbydde ikke time før i uke 16 Føler ikke jeg måtte ventet så lenge de to første svangerskapene. Neste time blir da i starten av mars

Er dette vanlig praksis, andre som også må vente til uke 16?

Jeg hadde nettopp første time hos fastlege 5+0, og fikk skrevet ut helsekort og henvisning til TUL. Fikk beskjed om å kontakte jordmor i tillegg, men de tilbydde ikke time før i uke 16 Føler ikke jeg måtte ventet så lenge de to første svangerskapene. Neste time blir da i starten av mars

Har ikke måttet det i tidligere svangerskap, har dog ikke bestilt noe time til JM enda, men har ikke vært praktisert her tidligere

Jeg hadde min første jordmor-time i uke 9 i forrige graviditet. Men jeg husker at det sto at første jordmor-time er vanligvis uke 16-17 i kommunens informasjonsark jeg fikk fra jordmoren i etterkant. Så jeg lurte egentlig på hvorfor jeg kunne få jordmor-time så tidlig :bookworm: Jeg bor i Østlandet

Fastlegen min har ikke satt opp offentlig TUL og jordmortime enda denne gangen, selv om jeg er 7+4 - 8+0 nå. Jeg tror det er mtp SA i uke 10 i forrige svangerskap.
Har booket legetime 5.januar, der jeg skal spørre om offentlig TUL og jormortime.

Jeg hadde min første jordmor-time i uke 9 i forrige graviditet. Men jeg husker at det sto at første jordmor-time er vanligvis uke 16-17 i kommunens informasjonsark jeg fikk fra jordmoren i etterkant. Så jeg lurte egentlig på hvorfor jeg kunne få jordmor-time så tidlig :bookworm: Jeg bor i Østlandet

Fastlegen min har ikke satt opp offentlig TUL og jordmortime enda denne gangen, selv om jeg er 7+4 - 8+0 nå. Jeg tror det er mtp SA i uke 10 i forrige svangerskap.
Har booket legetime 5.januar, der jeg skal spørre om offentlig TUL og jormortime.
Rart når ting blir gjort så ulikt
Jeg er veldig "kontrollfreak" og ønsker å vite hvordan ting ser ut ofte. Men får smøre meg med tålmodighet når det kommer til jordmortime.

Har fått ny legetime i uke 11, og bestilt privat ultralyd neste uke (6+0). I tillegg er jo offentlig tidlig ultralyd i uke 11-13, så får trøste meg med det

Skal til fastlegen 19.01, da er jeg 8+6.
får jeg og tatt de første blodprøvene og sånt.

Tenker å bare gå til fastlegen denne gangen, den viktigste kontrollen blir å være på sykehuset og jeg skal bli fulgt tett opp der

Back
Topp