Jordmor

Hønemor1989

Blir kjent med forumet
Påskekyllingene 2020
Når gikk/ skal dere til jordmor første gangen? Hva gjøres der i motsetning til hos legen?
 
Jeg skal til jordmor når jeg er 12+0. Om jeg ikke trenger spesiell oppfølging, planlegger jeg å gå bare til jordmor. Det var det jeg gjorde sist, men da fikk jeg litt ekstra oppfølging på sykehuset fra ca halvveis i svangerskapet.
 
Skal til jordmor denne uken, vil da være 8+2.
Tenker å ta det meste av oppfølging hos jordmor, unntatt blodprøver, som vi må ta hos lege her.
Har hørt at jordmor setter av mer tid til oppfølging enn lege, så med mindre jeg trenger spesiell oppfølging, så regner jeg med at det blir jordmor de fleste timene :happy:
 
Jeg vurderer å kun gå til lege denne gangen. Men har gått mest til jordmor med mine fire andre. Er som de sier over at jordmor har mer tid, tar gjerne opp ulike temaer underveis o.l
 
Sist var jeg hos lege på 12 ukers kontrollen, siden det skal tas blodprøver. Så var jeg til jordmor etter oul 2 ganger. Tror det var 3 og 5 kontroll. Resten var hos lege.
 
Første sjekk hos jordmor neste uke. Da er jeg 7+1. Kommer til å ta oppfølgingen der, legen min er veldig flink! Men graviditet tror jeg ikke er hans "felt" :p så med mindre det er noe spesielt kommer jeg til å bruke jordmor :)
 
Fått time hos lege 10+3, får første jordmortime etter jeg har vært der, uke 14-16 tror jeg.
 
Skal til jormor uke 12+0 føler det betryggende å snakke med jordmor, tar opp tema som fødselen, amming, tar seg bedre tid til å kjenne på magen og finne hjertelyd o.l. skal gå både til jordmor og lege for jeg har slitt veldig med bekkenløsning de andre gangene på grunn av hypermobilitet. Har litt bekkenløsning allerede og kjenner det sakte blir verre.
 
Var på min første kontroll i går hos lege, så jeg vurderer å ta neste hos jordmor. Jeg synes ikke legen jeg har nå er så flink... Men får se om jordmor er bedre :)
 
Jeg tenker å kombinere lege og hs, tenker hs kanskje er mer åpen for evt hjemmefødsel, tandemamming og slik enn det legen kanskje er litt mer skeptisk til :p har første time hos hs uke 12.
 
Skal imorra, da er jeg 10+0❤️
 
Fått time 2.desember :laughing001 da er jeg i uke 24.
Frem til da blir jeg å gå til lege.
Veldig populær jordmor, derfor satt meg opp så tidlig :)
 
Fått time 2.desember :laughing001 da er jeg i uke 24.
Frem til da blir jeg å gå til lege.
Veldig populær jordmor, derfor satt meg opp så tidlig :)

Må du vente helt til 2 desember på time hos jordmor? Det var lenge :nailbiting:
 
Må du vente helt til 2 desember på time hos jordmor? Det var lenge :nailbiting:

Nei, jeg kunne få tidligere.
men jeg skal til lege nå for kontroll i uke 10 og 13, så er det jo OUL i uke 18-19, så er det ikke ny kontroll før uke 24.
Så for å sikre meg den jordmora jeg ønska, så sendte jeg inn så tidlig som jeg er nå. Men nå hadde hun litt ledig kapasitet så om det var ønske om tidligere kunne jeg ringe. Men sist jeg var gravid (som endte i SA), i sommer hadde hun 3 mnd ventetid (men ledig med andre jordmødre på dagen).
 
Nei, jeg kunne få tidligere.
men jeg skal til lege nå for kontroll i uke 10 og 13, så er det jo OUL i uke 18-19, så er det ikke ny kontroll før uke 24.
Så for å sikre meg den jordmora jeg ønska, så sendte jeg inn så tidlig som jeg er nå. Men nå hadde hun litt ledig kapasitet så om det var ønske om tidligere kunne jeg ringe. Men sist jeg var gravid (som endte i SA), i sommer hadde hun 3 mnd ventetid (men ledig med andre jordmødre på dagen).

Ahh da er jeg litt mer med, begynte litt å lure :hilarious:
Jeg var hos legen i dag, han sa jeg kunne gå til jordmor om fire uker, men om jeg ville så kunne jeg selvfølgelig alltid komme til han. Så om «rett» jordmor er der går jeg til hun, vist ikke blir det legen ;)
 
Jeg skal til jordmor rundt uke 12 :) allerede vært hos legen på første kontroll
 
Ahh da er jeg litt mer med, begynte litt å lure :hilarious:
Jeg var hos legen i dag, han sa jeg kunne gå til jordmor om fire uker, men om jeg ville så kunne jeg selvfølgelig alltid komme til han. Så om «rett» jordmor er der går jeg til hun, vist ikke blir det legen ;)

Så greitt :) Jeg må uansett til lege for sykmelding og blodprøver etc. så da bare drøyer jeg jordmor... føler det ikke er så mye å "gjøre" der nå så tidlig lell.
 
Skal til jordmor neste uke, da vil jeg være 7+6. Hadde samme frem til senaborten i våres. Så regner med vi bare tar opp tråden fra sist.
 
Kan jordmor henvise til tidlig ultralyd? :pompus:
 
Back
Topp