Jordmor

3blir4idesember

Forelsket i forumet
Julegavene 2019
Har dere vært på kontroll hos jordmor? Hva skjer på første kontrollen der? Vært hos legen og tatt alle prøvene der og tidlig ul, skal til jordmor i uke 17..

Kontroll hos jordmor er akkurat som kontroll hos lege. :) blodtrykk, urinprøve, måling av magen og lytting til hjertelyd. Einaste er at det gjerne er litt koseligare enn hos lege! ;)

Har ikke vært, da jeg har tett oppfølging på sykehuset, og rett og slett ikke rukket det mellom ul'ene:-) var til lege og tok prøver da i uke 13. planlegger en time om 3-4 uker, mellom ordinær ul imorgen, å ul i uke 24.

Har ikke vært, da jeg har tett oppfølging på sykehuset, og rett og slett ikke rukket det mellom ul'ene:-) var til lege og tok prøver da i uke 13. planlegger en time om 3-4 uker, mellom ordinær ul imorgen, å ul i uke 24.
Kan jeg spørre hvorfor du har så tett oppfølging med UL?

Har dere vært på kontroll hos jordmor? Hva skjer på første kontrollen der? Vært hos legen og tatt alle prøvene der og tidlig ul, skal til jordmor i uke 17..

Jeg hadde første kontroll hos jordmor... Var litt over 11 uker og jeg leverte urinprøve, hun målte blodtrykk og fylte ut helsekortet. Ellers pratet vi bare... Jeg fikk utdelt en del informasjonsmateriell og fikk mulighet for å stille alle spørsmål jeg hadde... Veldig okay :)

Var hos legen på 1.kontroll i uke 12. Har mildt sagt dårlig kjemi med henne, så vil helst til jordmor på neste kontroll i uke 24. Legen min satte opp time til meg hos seg da. Må tilbake på 3.kontroll hos henne i uke 28 for å ta glukosebelastningstest, men etter det vil jeg bare til jordmor helst.

Skal du ha 2.kontroll allerede i uke 17, eller er det sen 1.kontroll?

Var hos legen på 1.kontroll i uke 12. Har mildt sagt dårlig kjemi med henne, så vil helst til jordmor på neste kontroll i uke 24. Legen min satte opp time til meg hos seg da. Må tilbake på 3.kontroll hos henne i uke 28 for å ta glukosebelastningstest, men etter det vil jeg bare til jordmor helst.

Du kan vel gå hos jordmor og lege parallelt? Så kan legen ta seg av det medisinske og jordmor av det som har med svangerskap?

Legen min setter opp timer hver 4 uke uansett når jeg er hos henne. Hun følger ikke de vanlige kontrollene. Var hos henne nå i uke 11 og 15 og skal tilbake i uke 20 (ble lengre enn 4 uker siden jeg har sen OUL og hun satte opp timen par dager etter OUL). Hun sier at jeg fint kan gå til jordmor parallelt om jeg vil. Men nå flytter vi i januar og bytter bydel og siden jeg ikke vil bytte jordmor underveis så blir det bare lege. Jeg går til en privat jordmor innimellom da, mens for UL (vært 3 ganger og skal ha en time om 1 uke), men hun sjekker ting ellers også så har jo ikke mangel på oppfølging uansett enn så lenge. Mulig jeg begynner å gå til jordmor etter at vi flytter, men hun private tar bare 800 timen og jeg er veldig fornøyd med henne så mulig jeg bare bruker henne ut svangerskapet denne gangen.

Jeg hadde første time til jordmor i uke 16.

Blodtrykk, sjekk av urinprøve, veiing, måling av symfysen og høre etter hjertelyd er standard på slike kontroller. De to sistnevnte ble ikke sjekket på første kontroll hos meg. Hun spurte om hun skulle høre etter hjertelyden, men jeg takket nei. Kjenner bevegelse og legen fant hjertelyden kun et par uker før, så følte ikke behov for å "plage" babyen med det da.

Så pratet vi om bekymringer jeg har, kosthold, tidligere fødsel etc. Fint å snakke med jordmor om alt man måtte lure på. :)

Ellers synes jeg det er veldig greit å gå til jordmor og lege annen hver gang, siden de har hver sine spesialfelt. Legen om det medisinske og jordmor kan ofte mer om svangerskap, plager og bekymringer enn legen (iallfall enn min lege). Hvis man ikke har noen god kjemi med legen sin kan man gå kun til jordmor, og gå innom legekontoret for å ta blodprøver i de gitte ukene etc etterpå.

Du kan vel gå hos jordmor og lege parallelt? Så kan legen ta seg av det medisinske og jordmor av det som har med svangerskap?

Fikk beskjed om å gå annenhver kontroll til lege og jordmor hvis jeg ville til jordmor også. Erfaringsmessig blir jo kontrollene hos jordmor litt mer etter behov mot slutten, og sist da jeg gikk over termin gikk jeg vel to ganger i uka. Mulig det er stor pågang på jordmorkontroller her i kommunen, vet ikke.. Glad jeg kjøpte doppler denne gangen, fikk ikke høre hjertelyden før etter oul sist. På kontroll i uke 24. Selvom man har sjekket at alt er bra, er det noe spesielt med å høre hjertelyden. Har tenkt på å bestille noen kontroller hos privat fødselslege som holder til her, men det koster 1400kr pr time, så det får bli dersom det er noe spesielt.

Vil ihvertfall snakke med jordmor om faren for å ikke rekke sykehus og føde hjemme, siden jeg har hatt to styrtfødsler før.

Hvis du har dårlig kjemi med fastlege og heller vil gå til jordmor hadde jeg bare villet bestille time med en gang,,, ikke sikkert det er så viktig med akkurat de fastsatte ukene for kontroll... Hvis du ikke har vært der enda får du kanskje komme raskt og får ta en prat. Du kan helt sikkert ta alle kontrollene der selv om lege har satt deg opp for glukosebelastning... Jeg tok selv denne testen på legekontoret, men var ikke innom lege heller, var bare på laboratoriet... Skal tilbake for en slik test i uke 28 ca, men kommer da bare til å bestille en time for det og så gå til jordmor for kontroller ut over det :)

Jeg går bare til jordmor :)
Det er så mye koseligere. Hun har god tid, både til å snakke og til å høre etter hjertelyden osv.

Vært på første kontroll hos jordmor i dag:)

Jeg går alle kontrollene hos fastlegen og går til jordmor i tillegg. Syns det er mye koseligere hos jordmor, mer tid til å snakke om ting:)

Jeg går både til jordmor og til lege. Ikke annenhver gang, men dobbelt opp. Blir fulgt opp tett pga hyperemesis. Trives faktisk best hos legen, jeg :-) syns jordmora jeg forholder meg til er ei skikkelig skrulle... Haha.. Hun mener det nok godt, men når halve timen går med til å mase om hvor viktig det er at jeg drikker såkalt "SMUUUUTTI" (eller smoothie som jeg pleier å si :p), så blir jeg litt lei.. Også stirrer hun meg så intenst inn i øynene at jeg blir helt svett. Og jeg er egentlig en utadvendt og sosial person!

Jeg hadde første kontroll hos jordmor... Var litt over 11 uker og jeg leverte urinprøve, hun målte blodtrykk og fylte ut helsekortet. Ellers pratet vi bare... Jeg fikk utdelt en del informasjonsmateriell og fikk mulighet for å stille alle spørsmål jeg hadde... Veldig okay :)

Første kontroll hadde jeg hos legen i uke 12. Var hos jordmor uke 15. Gjorde det samme som du beskrev. Målte ikke magen eller hørte etter hjertelyd den gangen. Litt kjedelig sånn sett, men var helt greit. Blir litt mer på neste kontroll i uke 24 :)

Første kontroll hadde jeg hos legen i uke 12. Var hos jordmor uke 15. Gjorde det samme som du beskrev. Målte ikke magen eller hørte etter hjertelyd den gangen. Litt kjedelig sånn sett, men var helt greit. Blir litt mer på neste kontroll i uke 24 :)
Jeg var på kontroll god legen i uke 15 og hun sa det var for tidlig å måle magen og at vi tar det fra neste kontroll i uke 20.

Back
Topp