Jordmor

Da jeg ringte helsestasjonen jeg tilhører, så fikk jeg beskjed om at de vanligvis satt opp time hos jordmor ca 3 uker etter ul på sykehuset. Jeg har UL på riksen i ca uke 19, og derfor ikke fått time hos jordmor før i uke 22. Synes egentlig det var litt sent... hvor bor dere andre som har fått tidlig time hos jordmor?

Jeg bor i Ringerike. Er visst vanlig her å gå til jordmor et par ganger før oul :) Ihvertfall om man er førstegangs som jeg er da :)

Da jeg ringte helsestasjonen jeg tilhører, så fikk jeg beskjed om at de vanligvis satt opp time hos jordmor ca 3 uker etter ul på sykehuset. Jeg har UL på riksen i ca uke 19, og derfor ikke fått time hos jordmor før i uke 22. Synes egentlig det var litt sent... hvor bor dere andre som har fått tidlig time hos jordmor?
tror det er litt standard hvis du ikke har noen spesiell grunn til å komme før. Fikk ikke komme før da i mitt forrige svangerskap, syns det var utrolig sent. Men får komme før nå pga ekstra oppfølging.

Her i kommunen kan alle få time tidlig i svangerskapet hvis en har lyst. Retningslinjene generelt er vel at man skal til lege på første kontroll en gang før uke 12, oul i uke 18 og videre kontroll i uke 24,28,32osv, de siste kontrollene kan man velge om man vil til lege eller jordmor eller gjerne annen hver gang - det var det jeg fikk fortalt av legen iallefall.

Bor i Kristiansand og på helsestasjonene her er det vanlig med første jm time ca i uke 15-16 for så å ha neste 4 uker etter ul(uke19). Har hatt forskjellige jm i alle tre svangerskapene men det har vært likt uansett:)

Jeg hører til Lillehammer, og her er det vanlig med tidlig jordmortime for de som er førstegangsfødende eller har spesielle behov (frivillig selvfølgelig).

Du kan selv velge om du vill ha kontrollene dine til legen din eller til jordmor, det er ingen regler så vidt jeg vet om som sier at du skal til jordmor. Jeg valgte å bare ta kontakt med jordmor da jeg har hørt mange gode opplevelser med å gå til jordmor framfor legen. :book1

Her i kommunen kan alle få time tidlig i svangerskapet hvis en har lyst. Retningslinjene generelt er vel at man skal til lege på første kontroll en gang før uke 12, oul i uke 18 og videre kontroll i uke 24,28,32osv, de siste kontrollene kan man velge om man vil til lege eller jordmor eller gjerne annen hver gang - det var det jeg fikk fortalt av legen iallefall.

Det var det jeg fikk høre også. Men fikk ikke komme til jordmor før i uke 24 alikevel sist..

har jordmor de samme rettigheter som lege ved f.eks sykemelding? Hvis man har svangerskapsrelaterte plager? eller må man gå til lege for dette, og hvis man ønsker , til jordmor ved kontroller?

har jordmor de samme rettigheter som lege ved f.eks sykemelding? Hvis man har svangerskapsrelaterte plager? eller må man gå til lege for dette, og hvis man ønsker , til jordmor ved kontroller?
Jordmor kan ikke skrive sykemelding vet jeg hvertfall.

Det varierer veldig fra kommune til kommune og sikkert også fra hs til hs, da jeg skulle ha første bodde jeg i Trondheim, der kan det tidvis være veldig vanskelig å få JM, jeg fikk første time i uke 24, den ble senere avlyst (jeg bodde egentlig i danmark så da ble det lege istedenfor) etter enda en avlysning kom jeg til slutt til JM i uke 32. jeg hadde en super lege så gikk uansett helt fint.
Nå (og forrige gang) bor jeg i en annen kommune og her er det valig med JM-time i uke 16.

Back
Topp