Jordmor vs lege?

Hadde første legetime i dag og føler det var en absolutt waste of time. Han vil og se meg neste torsdag til tross for at jeg sa jeg har jordmor time på mandag og jeg helst vil bare gå der.

15 min å gå til jordmor, 20 min å kjøre til fastlegen.

Han sa at neste ukes time er for å søke fødeplass og han trodde legen må gjøre det, men kan ikke jordmor bare gjøre det? Ser ikke helt poenget med å se begge to når jeg ikke har noe spesielt å prate med han om, blir mye tid borte fra jobb og. :arghh:

Hvordan har dere gjort det?

Det kan jordmor gjøre, avbestill timen hos legen :).

Jeg tar alt hos jordmor, utenom blodprøver
 
Jeg var hos fastlegen min forrige uke for første kontroll.. og ble ikke tatt i mot så godt som jeg håpte på, så jeg kommer ikke til å ville gå dit noe mer for kontroller.. Skal ringe helsestasjonen nå i dag, for å forhåpentligvis få en time ganske fort, fordi jeg sitter her med ganske mange spørsmål etter legetimen:confused:
 
Var til fastlegen på første kontroll forrige uke. Legen min anbefalte meg å kontakte jordmor og gå der på de fleste kontrollene siden jordmor er spesialist og har bedre tid enn legen. Fikk beskjed om at jeg måtte innom lege for blodprøver, ellers kunne resten gå via jordmor
 
Jordmor :) jeg skal til og med ta blodprøver der, så drar nok ikke til legen dette svangerskapet. Til tross for at jeg liker henne godt, men hun er travel.
 
Jeg har hittil bare hatt en time hos fastlegen. Eller to, da jeg måtte inn uken etter for å gjennomgå blodprøver og skrive ut helsekort. Har vikar, og han er helt forferdelig. Vi snakket om alle SA osv vi har hatt, og på slutten av timen sa han «husk, ikke spis sitrus - det gir hodepine. Og IKKE drikk kaffe. Ikke en eneste dråpe, for det kan føre til spontanabort - har hatt fleeeere pasienter som mistet pga kaffe».
Jeg ble helt paff, og mannen min klikket :laughing002
I tillegg rotet han med henvisninger og helsekortet ble printet ut med ødelagt printer, så det er et krøllete ark som ble revnet når han tok den ut…
Skal ALDRI til ham igjen. Kun jordmor fra nå av :smiley-bounce012
 
kontaktet jordmor først. Fikk høre av søsteren min at det var best å dra til jordmor, men å dra til lege i forbindelse med blodprøver og henvisning.
 
Tusen takk for svar :) fastlegen er hyggelig nok han, men veldig systematisk. Spurte ikke en gang hvordan jeg har det, til tross for at sist han så meg for 3 uker siden sendte han meg rett til sykehuset med jenta vår... Tenkte kanskje et lite hvordan går det med deg hadde vært på sin plass... Håper jeg får en hyggelig jordmor på mandag og kan kun bruke hun videre :happy:
 
Skal gå til jordmor for alt unntatt prøvene. Syns det er en mye hyggeligere opplevelse, med litt ordentlige samtaler og «oppmerksomhet» rundt graviditeten. Oppfølgingen av fastlege blir veldig klinisk, etter min erfarings
 
Hadde første legetime i dag og føler det var en absolutt waste of time. Han vil og se meg neste torsdag til tross for at jeg sa jeg har jordmor time på mandag og jeg helst vil bare gå der.

15 min å gå til jordmor, 20 min å kjøre til fastlegen.

Han sa at neste ukes time er for å søke fødeplass og han trodde legen må gjøre det, men kan ikke jordmor bare gjøre det? Ser ikke helt poenget med å se begge to når jeg ikke har noe spesielt å prate med han om, blir mye tid borte fra jobb og. :arghh:

Hvordan har dere gjort det?
Sa bare til fastlegen at jeg ville bruke jordmor til det meste, annet enn hvis det er noe man MÅ gjøre hos legen. Fordi jordmor har bedre tid og er spesialist. Fastlegen min syntes det var helt supert, så det var liksom ikke noe diskusjon.
 
Jeg har hatt tett oppfølging av fastlege fram til nå i dette svangerskapet på grunn av bruk av medisiner og må vel fortsette oppfølging av dette hos lege.. skal også på grunn av medisinbruk på ekstra kontroller på sykehuset i tillegg til de ordinære kontrollene.. Hadde en veldig god opplevelse med 100% oppfølging hos jordmor forrige svangerskap og ønsker jo egentlig å gå til jordmor denne gangen også. Er evig takknemlig for at vi har tilbudet og friheten til å velge begge deler, men føler kanskje at jeg tar opp tiden til veldig mange ressurser ved å velge jordmor i tillegg, når jeg alt er hos fastlegen annenhver uke. Også blir det jo mye å farte på kontroller overalt til en hver tid.
 
Her følges jeg opp av fastlegen, har i tilegg hyppige kontroller på sykehuset.
I tilegg til ekstra oppfølging pga slankeoperasjon. Føler jeg ser helsepersonell oftere enn kollegaene mine :p
 
Back
Topp