Jordmor vs lege?

Gurisss

Elsker forumet
Augustbarna2024
Tusen spørsmål som melder seg som førstegangsmor!
Siden det er valgfritt hvor man går, hva velger dere og hvorfor?
Og når tok dere kontakt for første time?
 
Jeg er utrolig glad i min fastlege, så jeg går annenhver gang til han og til JM. Han bruker god tid og vi har en fantastisk relasjon. De siste årene har han også fått seg UL apparat og er kurset i dette, så han gir litt sneak peaks på kontroll:Heartpink
 
Med nr 1 gikk jeg annen hver gang til lege og jordmor. Men legen min hadde ikke så stor peiling og jordmoren min var bare SÅ herlig, så med nr 2 gikk jeg kun til jordmor. Kommer til å gjøre det samme nå selv om jeg har byttet lege. Jeg er så glad i jordmoren min, har gledet meg til å se henne igjen helt siden vi startet prøvingen :hilarious:

Jeg føler meg bedre sett, hørt, og ivaretatt hos jordmor. ❤️
 
Førstegangsgravid jeg også, var hos fastlege idag og tok blodprøver, blodtrykk og urinprøve. Jordmor er den jeg kommer til å dra til resten av kontrollene mine.❤️ Vi har så mange vikarier i omløp på legekontoret her, så greit å ha bare 1 person å forholde seg til for det meste.
 
Jeg tok kontakt med en gang jeg fant ut sikkett at jeg var gravid. Da jeg var 3+4 eller noe, nå er jeg 6+3 :happy:
 
Tenker jeg ringer jordmor/helsestasjonen over helga og ber om time over nyttår :Heartred
Jeg kjenner jeg blir litt stressa av at det er så mye nytt og så mange ting jeg ikke vet :laughing002
 
Eller er det egentlig tidsnok å kontakte hm over nyttår? :) Jeg er jo bare 6+3 når vi kommer til 2. januar. Da er iallefall kjemisk utelukka.
 
Eller er det egentlig tidsnok å kontakte hm over nyttår? :) Jeg er jo bare 6+3 når vi kommer til 2. januar. Da er iallefall kjemisk utelukka.
Tror ikke du har behov for å ta kontakt før 6+3, sånn egentlig. Jeg skal til legen første gang 7+5, men det er også ganske tidlig
 
Blir nok jordmor på meg. Er min første også, er 5+3 og ringer til helsestasjonen enten imorgen eller neste uke Er veldig spent!
 
Eller er det egentlig tidsnok å kontakte hm over nyttår? :) Jeg er jo bare 6+3 når vi kommer til 2. januar. Da er iallefall kjemisk utelukka.
Jeg ringte når jeg var 4+2, tenkte det var like greit å bare få en time i januar så slipper jeg å tenke noe mer på det.

Nå som vi har ei lita ei fra før var det greit å kunne velge akkurat den dagen og tidspunktet det passer best for oss. Hun i resepsjonen reagerte ikke på at det var tidlig så går ut ifra jeg ikke er alene om å like å ha ting på plass :joyful:

Har dere med mannen forresten? Skal til jordmor og gikk kun til jordmor sist og mannen var med da, men det var i utlandet så usikker på hva som er vanlig her? :bookworm:
 
Jeg ringte når jeg var 4+2, tenkte det var like greit å bare få en time i januar så slipper jeg å tenke noe mer på det.

Nå som vi har ei lita ei fra før var det greit å kunne velge akkurat den dagen og tidspunktet det passer best for oss. Hun i resepsjonen reagerte ikke på at det var tidlig så går ut ifra jeg ikke er alene om å like å ha ting på plass :joyful:

Har dere med mannen forresten? Skal til jordmor og gikk kun til jordmor sist og mannen var med da, men det var i utlandet så usikker på hva som er vanlig her? :bookworm:
Jeg hadde mannen med kun 1 gang, og det var fordi han måtte signere noen papirer. (Nr 1)

Men så er ikke mannen min sånn suuuper interessert i graviditeten heller. Hvis mannen din ønsker å bli med, så er det ingenting i veien med det :)
 
Jeg ringte når jeg var 4+2, tenkte det var like greit å bare få en time i januar så slipper jeg å tenke noe mer på det.

Nå som vi har ei lita ei fra før var det greit å kunne velge akkurat den dagen og tidspunktet det passer best for oss. Hun i resepsjonen reagerte ikke på at det var tidlig så går ut ifra jeg ikke er alene om å like å ha ting på plass :joyful:

Har dere med mannen forresten? Skal til jordmor og gikk kun til jordmor sist og mannen var med da, men det var i utlandet så usikker på hva som er vanlig her? :bookworm:
Han var med på en kontroll til jordmor, med første barnet. Ikke på de to andre svangerskapene. Han har bare vært med på ultralydene (de fleste) :joyful:
 
Jeg liker fastlegen min godt, men syns det er fint at jordmor er spesialist og har masse tid til kun ting som har med graviditeten å gjøre. Så jeg kommer nok til å ha de fleste avtaler der, og bruke fastlegen til andre ting.
 
Jeg fant ut jeg kan kontakte helsestasjonen direkte her og få oppfølging av jordmor, så jeg kommer nok til å benytte meg av det.

Fastlegen min er grei, men veldig travel og jeg vil gjerne ha noen gode samtaler med en som er ekspert på graviditet. Er førstegangsgravid, så mye spørsmål.
 
Jordmor er veldig fint når man har mulighet ☺️ også er det ulike temaet hver gang og ting man skal gjennom, f.eks amming, fødsel etc. Mannen må være med på en time her og det er den hvor det snakkes om fødsel. Utover det syntes jeg det er totalt bortkastet å ha han med. Timen er for meg ikke for han.
 
Hadde første legetime i dag og føler det var en absolutt waste of time. Han vil og se meg neste torsdag til tross for at jeg sa jeg har jordmor time på mandag og jeg helst vil bare gå der.

15 min å gå til jordmor, 20 min å kjøre til fastlegen.

Han sa at neste ukes time er for å søke fødeplass og han trodde legen må gjøre det, men kan ikke jordmor bare gjøre det? Ser ikke helt poenget med å se begge to når jeg ikke har noe spesielt å prate med han om, blir mye tid borte fra jobb og. :arghh:

Hvordan har dere gjort det?
 
Back
Topp