Jordmor vs lege

Muffe:)

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Jeg har tenkt mye på det med å gå både til JM og lege,eller bare legen min. Jeg har et veldig godt forhold t legen min og tenkte først å bare gå t han for å ikke ha så mange å forholde meg t!og får ekstra oppfølging av han:) men så tenker jeg at d kanskje er lurt å gå t JM?Hva gjøe JM og lege ulikt?Hva gjør dere?Tenkte kanskje at d kan være greit å ha en dame å snakke m om fødslen å sånn.Aner ingenting om dette:p

Ville gått til jordmor også:-) dette er jo deres spesialitet, og jeg vil tro de er mer drevne på det enn de fleste fastleger. Jeg liker best å gå til jordmor iallfall, enda legen er ålreit han også altså:)

Ja d er sant:) hvordan går jeg frem for å få time hos JM?er d gjennom legen eller må man bestille time selv?:)

Jeg tenker at jeg nå kun skal gå til jordmor så langt alt er fint og bra! Var der idag, og det var en kjempe koselig dame! Iforhold til legen min som bare er sur og gretten! :/ så da spurte jeg om det var greit, og det var ingen problem! :) så tror det er veldig opp til deg selv hva du vil :) men jeg følte at det var mye mer tid til meg hos jordmor og at jeg fikk mye mer oppmerksomhet og ting ble fortalt å det var rom for å stille alle slags spørsmål :) noe jeg ikke fikk hos min lege var inne der i Max 4 min på første svangerskapskontrollen! Mens nå fikk jeg en hel time :) men trives du hos legen din, så går du der :)

Jeg opplever at jordmødrene tar seg bedre tid og de jeg har hatt har i alle fall vært veldig hyggelige! Ingen som sier at du må til jordmor, men vil anbefale deg å ta en time og se om det er noe for deg :)
Legen min er også veldig hyggelig altså, men der er det ofte ventetid på å komme inn og man er der bare i et kvarters tid. Jordmor kan også strippe hvis man ønsker det og går over termin og mase på sykehuset for deg i fht overtidskontroller og sånne ting :)

Du bare ringer helsestasjonen nærmest deg for å få time hos jordmor.

D merker jeg også hos legen at d er veldig liten tid..tusen takk for svar:) tenket jeg tar en tlf og ser om d er noe for meg:)

Jeg går til lege nå for det er han som kan hjelpe meg.:) senere i svangerskapet når baby i magen er større vil jeg også gå til jm fordi da kan hun hjelpe meg mer.:) måle og lytte og prate.:)

Jeg tok en tlf t helsestasjonen her men hun var sykmeldt ut mnd..så prøver igjen når hun er tilbake:)

Mot slutten av svangerskapet er også kontrollene mer fødselsforberedende og da tror jeg jordmor er bedre enn fastlege.

Jeg går bare til jm, gjorde det de andre gangene å :)
Var selvfølgelig hos legen når jeg var veldig dårlig og hadde behov for sykemelding.

Måtte jo til legen for å få tatt nødvendige blodprøver, og ga beskjed til legen at jeg ville bare gå til jordmor heretter. Ikke fordi det er noe i veien med henne, jeg føler meg bare litt sykere på legekontoret enn hos jordmor. Og det er jeg jo ikke. :)

Forrige gang var jeg hos jordmor én gang, ellers bare hos legen. Likte mye bedre å gå til han :) Mulig jeg skal prøve en time hos jordmor nå også, i håp om at det er en annen jeg havner hos denne gangen. Er det hun samme så blir det bare legen denne gangen også ;)

Jordmoren min samarbeider med legen siden de jobber på samme kontor. Hun har vært sykemeldt en stund, så når jeg er hos Legen min har han aldri nok tid til meg og jeg ender opp med å føle meg stresset. Dessuten henviser legen min meg alltid til gyn på sykehuset eller ringer dit for han ikke er dreven selv. Foretrekker definitivt kontroller hos jordmora.

Jeg gikk kun til lege i sist svangerskap, å tenker at jeg gjør det i dette svangerskapet også :)

Jeg gikk til både lege og jm. sist og tenker gjøre det samme denne gangen.
Begge damer og veldig greie. Ser både fordelen med lege og jm.
Nå har jeg mest sannsynlig uvi, da trenger jeg lege.
Fikk henvising til fysio av lege.
Og har et bekken som bare blir verre og verre...da er lege greit i forhold til sm.
Jordmor har generelt mer peil på svangerskapet og spesielt grei når fødsel nærmer seg mer tenker jeg.

Vil gå til jordmor selv, men var visstnok lang ventetid og mye pågang hos de to jordmødrene Drammen har.....

Jeg har en veldig grei lege som jeg kan spørre om alt mulig, og han spør mye og sjekker hjertelig og blodtrykk og alt mulig.... Har gått til han i alle 3 svangerskapene... Pluss han har vært fastlegen min siden jeg var mindre.. Han setter meg opp på dobeltimer, og tar seg god tid til spørsmål... Og er det noe så sender han henvendelser med en gang, og er flink og purre på trege svar osv :) føler meg trygg å gå til han... Han er også barnelege på helsestasjonen... Kunne ikke tenke meg å gå til jordmor...
Men hadde jeg hatt en lege som ikke tok seg tid, og bare tok noen blodprøver og det var det, så hadde jeg gått til jordmor...

Jeg har valgt å gå til jordmor, men lurer på om jeg må Gjøre noe flaut hos hun? Som Gu og sånt. For typen er I slekt med jordmor og vi kjenner hun fra Før av.

Back
Topp