Jordmor vs. lege

Elewyn

Gift med forumet
Juli13-jentene
VIP
Jeg har fått intrykk av at de fleste foretrekker timer hos jordmor fremfor lege, fordi jordmor tar seg mere tid til å prate, og timene der blir mindre kliniske og mer koselige.

Jeg hadde første time hos jordmor i går, og må si jeg nesten ble litt skuffa. Joda, jordmor hadde allverdens tid hun, og hun pratet masse, i tre kvarter faktisk. Desverre så begynte jeg å kjede meg skikkelig ca. halvveis i timen.... Jeg klarer bare en så stor dose med snakk om ruging, livmor, mirakler, rosa skyer og ballonger....

Er det andre som synes det kan bli litt vel koselig hos jordmor og som kanskje foretrekker legens kjappe, medisinske metode isteden, eller er jeg rar? [:D]

Jeg synes det er mye bedre å gå til jordmor, jeg har alle mine kontroller hos henne, for hun har mye bedre tid, og det er alltid en del jeg lurer på.

Men hun snakker ikke om masse ting, vi tar kun opp det som jeg vil snakke om, og gjør undersøkelsen ( veiing, BT, urinprøve...)

Men det kan jo være at det var fordi det var din første gang hos jordmor i går at hun informerte og snakket mye, min også gjorde det første gangen.

Jeg bytter på¨lege og jordmor hver 14 dag og syns det er veldig ålreit begge deler. Hos legen som da er privat gyn. får jeg UL og alt det medisinske og hos jordmor får jeg dønn ærlige svar på det generell rundt fødsel,svangerskapet osv. Jordmoren min er det få som liker, men jeg trives med den rett frem og korte måten hun er på. Hun gidder ikke legge noe mellom med lytter gjerne til hva jeg sier og om tankene mine er helt på viddene er hun flink til å få meg til å tenke fornuft igjen.

Hun jeg var hos igår var visstnok bare vikar for hun som venligvis er der, så neste gang vil det være en annen jordmor. Håper den andre jordmora er litt mindre "klissete" enn denne jordmoren ihvertfall [:)]

Ja gi det en sjangse til, så ser du da hva du velger å gjøre.
Det er jo ikke noe i veien for at du kan gå bare til legen din , om du ønsker det[:)]

Jeg er heldig med legen, han tar seg tid og er hyggelig, ikke i 45 minutter, selvsagt, men akkurat passe. Føler meg ikke som noe "kasus" eller en post på ei liste i en etat.

Men jordmor har jeg bare fått vært hos en gang, og da snakket hun mest om at jordmorordningen her skulle endres, og at hun ikke skulle følge opp meg allikevel, så det var en skuffelse. Hadde jo hørt mye kos om jordmor-kontakt fra før. Kanskje det endres når man får vært på svangerskapskurs, og kommer i kontakt med noen andre..

Bra lege er iallefall fint.

Jeg har valgt å gå kun til lege. Gjorde det sist også. Eller, jeg hadde en time hos jordmor litt utpå, men synes det ble mye mas. Synes det er mye bedre å ha ti koselige minutter hos legen jeg, enn så mye "mas" hos jordmor. Det var rett og slett ikke alt jeg ville vite, som hun mente vi måtte prate ihjel omtrent.
Men er jo veldig forskjell på jordmødre og.
Var hos ei forrige uke, jeg bestilte time for å prate om fødselen, begynner å få litt angst. Men hun hadde ikke journalen min, så da må jeg til ei anna jordmor litt senere. Skal nok ta den timen jeg får til å få lufte litt det jeg ikke vil skal skje under fødselen, men ellers holder jeg meg til legen tenker jeg.

har valgt å få alle mine kontroller til jordmor[:)]
hun er mye bedre å snakke med,å tar seg god tid til å forklare[:)]

Har kun vært til lege jeg.. men har hatt samme legen siden jeg var født da, så han kjenner meg og familien godt! Han tar seg god til å snakker om alt mulig, til å me ting som kanskje e av mindre betydning for et svangerskap... å han e MANN!! Men han e iallefall kosli.... så lenge en får svar på ting en lurer på og føler seg trygg... tror jeg lege er like bra som jordmor! Damer har de me å skravle litt mye av å til... hihihihi [:D][:D][:D]

Da jeg gikk gravid med mine barn gikk jeg kun til lege. Var hos jordmor kun en gang, og der setter jeg aldri mine bein igjen! Nå er det veldig få som liker hun jordmora som jeg var hos da, og i Grimstad er det kun en jordmor. Derfor har jeg kun gått til lege, men syntest at det er like greit

Jeg har de fleste konroller hos legen min jeg, hun har aldri dårlig tid til meg[:)] Er hos jordmor (har bytta jordmor, den nye er myyyyye bedre[:)]), og hos jordmor får jeg litt mer info om selve svangerskapet liksom, litt mer "faglig" hos legen hvis jeg kan si det sånn.... Jordmor kjentepå magen min og kunne fortelle hvordan babyen lå - DET var moro[:D] Sånne ting gjør ikke legen.... Men nå er det sånn og at jeg må til legen en gang i mnd pga sykemeldinga mi, og da blir det litt mye hvis jeg skal gå like mye til jordmor. Men på slutten vil jeg nok gå mye til jordmor....
Smak og behag det der, jeg har en kjempegrei lege, og det er helt naturlig og gå dit[:)]

Jeg var flest ganger hos jordmor. Ikke det at jeg ikke likte legen, hun hadde ul apparat og jeg fikk det hver gang jeg var der. Syntes uansett at jordmor var best, hadde bedre tid til å prate. Det var jordmor som sendte meg til sykehuset pga mistanke om svangerskapsforgiftning. Hun hadde også vakter på sykehuset, så dagen etter fødselen kom hun inn på rommet og gratulerte meg. Rett og slett en super dame! Men uansett det er greit å kunne velge selv!

Back
Topp