Jordmor vs fastlege

Såpeboble

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hva tenker folk, er det hovedsak jordmor dere skal gå til eller er det noen som velger å ta kontroller hos fastlege? o_O

Har ingen erfaringer med det! Hva ville dere som har vært gravide før anbefale? Jeg har første time hos legen på onsdag

Hva tenker folk, er det hovedsak jordmor dere skal gå til eller er det noen som velger å ta kontroller hos fastlege? o_O
Når jeg ble gravid for første gang, ringte jeg jordmor og gråt og forteltet jeg hadde testet positiv og sa rett ut «hva gjør jeg nå?» haha. Hun var så rolig og beroligende og sa først : «så artig og gratulere så masse, nå skal du høre» åsså fortalte ho masse. Æ fikk time til samtale allerede uke 5. Og gikk til faste timer etter det. Brukte ikke fastlegen. Eneste jeg dro til legen da jeg skulle ta glukosetest fordi jeg hadde litt høy bmi som kan føre til svangerskapsdiabetes. Blir nok å kontakte jordmor denne gangen også :-) har lettere angstplager og syns jordmødre er beroligende å snakke med. Leger har mer et tidsskjema å følge så blir mer stress.

Jeg gikk også mest til jordmor sist, var kun hos fastlege for de første blodprøvene og glukosebelastning pga nye regler på førstegangs over 25 år. Og sykmelding, men det var jo kun inn og ut døra.

Jeg anbefaler jordmor, som Mamsebams1 sier, de har mer tid til deg :happy: Jeg har sykdommer som gjør at sykehuset også fulgte meg opp nøye på slutten, men nå skal jeg prøve nytt sykehus. :wideyed:

De 2 første gangene gikk jeg annenhver gang til jordmor og fastlege.

Denne gangen tenker jeg å kun ta de nødvendige kontrollene hos fastlegen og resten hos jordmor. Mye koseligere hos jm :laughing002

Jeg gikk både til jordmor og lege, så hadde annenhver time hos hver av de fikk mest ut av jordmor, men var veldig glad for å ha jevnlig kontakt med fastlege da jeg trengte sykemelding for Hu kjente meg og så endringen i helsa mi. Ellers kjenner jeg en del som har måttet krangle seg til sykemelding

Jeg har gått dobbelt opp. Har hatt en del som måtte følges opp av lege. Og en del som jeg ville snakke med jordmor om. Har aldri fulgt noe stadar greier. Jeg har hatt så mye kynnere at jeg begynte å få forkortet livmorhals. Så brukte jordmor til å forberede meg på evt hjemmefødsel eller styrtfødsel. Snakket masse om når jeg skulle evt ringe etter ambulanse OL. Men legen har jo ikke peiling på fødsel så det var ikke poeng i å snakke om. Men jordmor hadde fri i sommeren så da fikk jeg ikke kontroll før fødsel. Blir vel det samme nå også.

Tar kontrollene hos jordmor, går kun til fastlegen om det trengs. Hadde verdens skjønneste jordmor på Sørlandet og nå har vi flyttet til Vestlandet. Hvis ikke vi klikker like bra som på Sørlandet kan det hende jeg tar de hos fastlegen.

Gikk annenhver gang forrige gang og regner med å gjøre det samme denne gangen. Jeg har veldig god kontakt med legen min (ikke samme lege som med førstemann) så jeg føler meg trygg og ivaretatt der.
Jordmoroppfølgingen med førstemann synes jeg ikke var noe spesielt.

Når skal ein ha sin første lege/jordmor time?
Eg var hos lege for noko anna forrige veka og opplyste om graviditeten, han tok vanlige blodprøver av meg. Men føle eg vil gå til jordmor for å snakka litt meir om graviditeten, litt kosligare det:)

Jeg har en fantastisk fastlege, så jeg vil gå mest mulig til henne.

Jeg vil nok gå mest til jordmor. Er første graviditet så da føler jeg det er tryggest. Men blir nok noe oppfølging hos lege også. :happy:

Vet ikke om jeg husker rett her, men var det ikke noen blodprøver man måtte ta hos legen?

Husker nesten ingenting fra forrige svangerskap :hilarious: men jeg tror jeg var mest hos jordmor, men måtte til legen innimellom også, av en eller annen grunn.

Vet ikke om jeg husker rett her, men var det ikke noen blodprøver man måtte ta hos legen?

Husker nesten ingenting fra forrige svangerskap :hilarious: men jeg tror jeg var mest hos jordmor, men måtte til legen innimellom også, av en eller annen grunn.

Noen tar blodprøver hos JM også, men jeg må til fastlegen for blodprøver :)

Jeg gikk til fastlege og jordmor annenhver gang sist, og det fungerte greit. Synes det er ok å ha god kontakt med legen, da hun skal følge meg og barna videre. Det er bedre tid hos jordmoren, og en annen type oppfølging, så likte godt den miksen.

Gikk til fastlege og jordmor annenhver gang i de to andre svangerskapene. Regner med jeg gjør det denne ganga også.
Liker legen min godt :)

synes jordmoren forrige gang var veldig vimsete så håper ikke det er hun samme nå :D

Blir mest kontroller hos jordmor og på sykehuset (grunnet tidligere dødfødsel) og har hatt to spontanaborter i år, så ringte jordmor idag og fikk time allerede i morgen, bare for å snakke litt om veien videre og oppfølging. Har nettopp fått positiv test da, så er veldig tidlig, men trenger noen å snakke med kjenner jeg

Jordmor. Hun har bedre tid, så kan legen ta seg av de syke. Hehe. Nei da, men jordmor fungerte greit her sist. I tillegg jobbet hu på føden og besøkte meg på barsel dagen etter jenta var født. Var veldig koselig. I tillegg får jeg mye oppfølging på sykehuset pga svangerskapsdiabetes

Har time hos jordmor i starten av det nye året:) For da får samboeren vært med også.
Har ellers opplyst legen på sykehus der jeg får oppfølging, men fastlegen har jeg ikke snakket med ennå.

Back
Topp