Jordmor vs fastlege

Rugrat

Glad i forumet
Hva er fordelene ved å gå til jordmor, i forhold til fastlege gjennom svangerskapet?
Jeg er kronisk syk, og føler fastlegen min kjenner min historie og min kropp så godt, at jeg føler det er ufattelig trygt å gå til henne på kontroller gjennom svangerskapet. "Må" man til jordmor, gjør hun noe mer/annet enn fastlegen kan gjøre? Jeg vet jeg kan kombinere de to, men kan jeg overlate alt av oppfølging til legen?

Takk for svar <3

Jordmor gjør stort sett det samme. Fordelen med jordmor her er mindre venting og bedre tid, så mest praktisk egentlig. Ikke vært fordi legen min er så travel og det aldri skjer at en kommer inn til time når en skal her, så hadde det vært det samme for meg hvem jeg hadde gått til. :)

Forrige gang var jeg hos begge deler, men denne gangen velger jeg nok bare fastlegen :)

Jordmor har bedre tid til deg imens en legetime ikke gir rom for det. Det betyr ikke at legen er mindre engasjert ift jm.

Med nr1 gikk jeg kun til fastlegen. Hun jobber i tillegg som idrettslege, er lektor ved Samfunnsmedisinsk institutt ved NTNU. Hun sitter også i referansegruppe for barns helse i Legeforeningen, NFA. Hun er skribent, blogger og forfatter. Driver Lykkelig som liten sammen med ektemann sin. Og har fem barn selv. Ei meget rustet lege jeg følte "tok seg tid"selv om kontrollene var korte.

Med nr2 kombinerte jeg. Gikk til jm på slutten da jeg hadde endel å spørre om når det nærmet seg fødsel. Ift amming m.m

Denne gangen tror jeg det blir en kombo, starter hos legen med første kontroll neste uke. Vil da være 9+0.

Hva er fordelene ved å gå til jordmor, i forhold til fastlege gjennom svangerskapet?
Jeg er kronisk syk, og føler fastlegen min kjenner min historie og min kropp så godt, at jeg føler det er ufattelig trygt å gå til henne på kontroller gjennom svangerskapet. "Må" man til jordmor, gjør hun noe mer/annet enn fastlegen kan gjøre? Jeg vet jeg kan kombinere de to, men kan jeg overlate alt av oppfølging til legen?

Takk for svar <3

Jeg er også kronisk syk og føler meg «tryggere» med oppfølging av dette hos fastlegen. Så jeg kommer nok til å kombinere, men med hovedvekt av oppfølging fra fastlege. :) Kanskje litt med jordmor når det nærmer seg fødsel.

Jeg velger kun fastlegen denne gangen:) han kjenner historiene mine:)

Hatt første kontroll hos lege, men vil nok fortsette med kontroller hos jordmor videre :)

Starter hos fastlege i uke 12, så ser jeg det litt an. Ringer nok jordmor etter den timen.

Her er fastlegen veldig opptatt og alltid forsinkelser. Så jeg kommer bare til å bruke jordmor denne gangen tror jeg. Hun har god tid så føler meg godt ivaretatt :)

Du kan fint velge å bare gå til fastlegen hvis du er trygg på henne og tenker at det er best mtp oppfølging rundt sykdom i tillegg :happy: Jeg velger nok stort sett å gå til jordmor, bortsett fra den ene kontrollen der jeg skal ta glukosebelastningstest, for må gjøre det hos fastlegen. Personlig stoler jeg mer på jordmor når det kommer til spesialisert kunnskap rundt graviditet og fødsel, i tillegg til at det er godt å gå til noen som har god tid til deg og ikke snakker så veldig 'medisinsk' (syns leger ofte har sånt symptomfokus og lite på det helhetlige). Vet at både jordmødre og leger er forskjellige, så flott at man kan velge det man selv syns er best :happy:

Jeg brukte begge sist og var fornøyd med det. Nå er min fantastiske fastlege på permisjon, så det spørs på hvordan vikarlege er om jeg drar dit så ofte. Men det fantastiske med å bruke jordmor er
- de har bedre tid til deg
- de kan mye mer om svangerskap og tiden etter enn fastlegen
- de kan mer om fødsel og amming
- de kan mer om angsten rundt fødsel/dødfødsel osv

Jeg har hatt 2 kontroller hos fastlege og opplever også at det blir mye fokus på symptomer og at hun skal finne ut om noe er «galt».
Kjenner at jeg har behov for å ha noen å prate med og spørre om ting jeg lurer på og bekymrer meg for.. blir timer hos jordmor mot slutten av svangerskapet tenker jeg!

Jeg går til begge. Jordmor er flinkest på graviditet og slikt mens legen har jeg for psyken. Og i tilfelle hvis jeg skulle trenge sykemelding at han har vert med hele vegen

Kommer til å bruke jordmor. Kun lege hvis nødvendig. Har vært hos jordmor en gang, og likte henne veldig godt :happy:

I Norge gikk jeg nesten bare til jordmor. Prøvde å gå til fastlegen en gang på kontroll men merka at han ikke hadde helt peiling. Tok likevel blodprøver og fikk SM hos fastlegen. Her i Belgia skal jeg gå til gynekolog og uansett hadde det vært uaktuelt med vanlig oppfølging hos jordmor eller fastlege da det er risiko svangerskap og må ha oppfølging av KS arret og for blødersykdommen.

Første svangerskapstimen blir tirsdag neste uke hos jordmor. Gleder meg :-)

Ser «alle» skriver at jordmor har bedre tid, men jeg har aldri følt på noe tidspress hos legen. Har kun gått til fastlegen gjennom mine første to svangerskap og han er kjempefin. Har mange barn selv og veldig empatisk. De jordmødrene jeg har møtt har vært irriterende besserwissere, som mener at de vet bedre enn meg uansett hva det handler om. Jeg har aldri skjønt hvorfor de er sånn, da de i sin jobb burde vite at alle kvinnekropper er ulike. Eneste unntaket er på selve fødestua. Der er de helt magiske. På barsel = annoying. Nei, holder meg unna dem denne gangen også:D

Jeg har også en lege jeg opplever at har god tid til meg, og som ser meg. Har ikke vært hos henne i forbindelse med svangerskap enda, heller ikke jordmor, så veldig spent på hvordan opplevelsen blir da :)

Jeg tror jeg kommer til å velge å bruke både fastlege og jordmor. Har et veldig godt forhold til legen min, og hun kjenner så godt til meg at det kjennes trygt ut å gå til henne :) Men skal nok oppsøke jordmor også, så får jeg se hva jeg føler meg mest komfortabel med.

Kanskje denne artikkelen kan vere grei å lese? :)
"– Kombinasjonen lege-jordmor er best
Hun mener en kombinasjon av jordmor og lege er bra for gravide. Samtidig opplever hun at dagens ordning der legene er de som først er i kontakt med den gravide, gjør at mange kommer sent til jordmor. Milling sier til avisen at jordmortilbudet bør styrkes slik at alle gravide kan starte hos jordmor allerede i uke 7-12."

Back
Topp