Jordmor vs fastlege

Jeg tok første kontroll hos min nye fastlege (min forrige gikk av med pensjon).
Men etter dette, har jeg bare blitt usikker og i tvil om alt han sier. Jeg hadde vondt i ryggen, noe som han bagatelliserte, ga meg under tvil henvisning til fysio og bad meg knaske paracet og IBUX. Etterpå fant jeg ved en tilfeldighet ut at IBUX skal man jo IKKE ta som gravid! Dette burde han vite.
I tillegg var det dårlig forklaring og oppfølging etter blodprøvene mine, og før de engang var tatt, sa han at jeg MÅTTE ta folsyre og jerntilskudd gjennom hele svangerskapet. Han hadde jo ikke engang sett prøvene mine om jeg manglet jern i blodet?...

Så jeg kommer til å ta resten av kontrollene mine hos jordmor. Er bare litt vanskelig nå fram mot første time som ikke er før 27.september, hvem jeg kan stille spørsmålene mine til...
 
Jeg tok første kontroll hos min nye fastlege (min forrige gikk av med pensjon).
Men etter dette, har jeg bare blitt usikker og i tvil om alt han sier. Jeg hadde vondt i ryggen, noe som han bagatelliserte, ga meg under tvil henvisning til fysio og bad meg knaske paracet og IBUX. Etterpå fant jeg ved en tilfeldighet ut at IBUX skal man jo IKKE ta som gravid! Dette burde han vite.
I tillegg var det dårlig forklaring og oppfølging etter blodprøvene mine, og før de engang var tatt, sa han at jeg MÅTTE ta folsyre og jerntilskudd gjennom hele svangerskapet. Han hadde jo ikke engang sett prøvene mine om jeg manglet jern i blodet?...

Så jeg kommer til å ta resten av kontrollene mine hos jordmor. Er bare litt vanskelig nå fram mot første time som ikke er før 27.september, hvem jeg kan stille spørsmålene mine til...
Høres ut som en uspiselig lege. Min lege var på ingen måte det, men jeg fikk også beskjed om at begynne med jern (viste seg etterpå at blodprosenten var bra) da det skal produseres mye blod i kroppen fremover. Men ellers deler jeg din frustrasjon rundt hvem man skal snakke med før neste kontroll hos jordmor. Selv om min fastlege var ok, så føles det feil å løpe ned dørene der med spørsmål så lenge det ikke er noe medisinsk...
 
Høres ut som en uspiselig lege. Min lege var på ingen måte det, men jeg fikk også beskjed om at begynne med jern (viste seg etterpå at blodprosenten var bra) da det skal produseres mye blod i kroppen fremover. Men ellers deler jeg din frustrasjon rundt hvem man skal snakke med før neste kontroll hos jordmor. Selv om min fastlege var ok, så føles det feil å løpe ned dørene der med spørsmål så lenge det ikke er noe medisinsk...

Ja, og ihvertfall når jeg ikke vet om jeg kan stole på det han sier til meg...
Føler liksom jeg må google meg til alt han har sagt, for sikkerhets skyld, og sånn skal det jo ikke være.
Jeg kan jo sikkert ringe jordmor for spørsmål, selv om jeg ikke har vært der ennå. Tror jeg satser på det hvis det er noe jeg virkelig er i tvil om.
 
Jeg tok første kontroll hos min nye fastlege (min forrige gikk av med pensjon).
Men etter dette, har jeg bare blitt usikker og i tvil om alt han sier. Jeg hadde vondt i ryggen, noe som han bagatelliserte, ga meg under tvil henvisning til fysio og bad meg knaske paracet og IBUX. Etterpå fant jeg ved en tilfeldighet ut at IBUX skal man jo IKKE ta som gravid! Dette burde han vite.
I tillegg var det dårlig forklaring og oppfølging etter blodprøvene mine, og før de engang var tatt, sa han at jeg MÅTTE ta folsyre og jerntilskudd gjennom hele svangerskapet. Han hadde jo ikke engang sett prøvene mine om jeg manglet jern i blodet?...

Så jeg kommer til å ta resten av kontrollene mine hos jordmor. Er bare litt vanskelig nå fram mot første time som ikke er før 27.september, hvem jeg kan stille spørsmålene mine til...

Jeg fikk kontroll både hos jordmor og legen som «første kontroll» i forrige svangerskap. Jeg ringte jordmor og sa jeg hadde bestemt meg for å gå til jordmor i steden og da fikk jeg time bare en uke eller to etter jeg hadde vært hos legen.da jeg ringte jordmor denne gangen (en annen helsestasjon) for å bestille neste svangerskapskontroll så nevnte hun fortsatt på at jeg kunne få time nå selv om jeg nettopp hadde vært hos legen. Så virker som de er vant til at folk ikke er fornøyd med legen. hør med jordmor om du kan få time før. Det er dessverre forskjeller i kommuner på hvor god kapasitet de har, men verdt et forsøk.
 
Jeg skal gå til jordmor. Gjorde det sist også. Synes legen min er veldig flink altså, men han kan jo litt om alt mens jordmor kan "bare" en hel masse om svangerskap :p her også er det vanlig med en time i uke 12, også neste i uke 24. Men husker fra sist at jeg synes brått det ble timer hele tiden på slutten.
 
Jeg følges opp av både jordmor og lege. Jordmor er her jeg bor bare en gang i måneden, så jeg skal inn til henne hver gang hun er her, hvis det er noen spørsmål jeg har i tiden imellom så har jeg både telefonnummer og e-posten hennes, så jeg kan spørre om ting. Hvis det er noe medisinsk eller slikt, så er det legen jeg skal snakke om, jordmor kommer også til å si ifra hvis hun ønsker jeg skal til legen for å sjekke noe eller følge opp noe hun bekymrer seg for, og da får jeg gjerne legetime på dagen :p
Var hos lege allerede i uke 5-6 pga blødninger, fikk tatt hcg og ble henvist til tul, også jordmor i uke 10, skal til henne igjen i uke 14, så oul (har ikke fått dato enda), men rundt samme tid skal jeg inn til jordmor igjen...
Tror dette er mest fordi hun er her så sjelden, det er et lite sted og ikke så stor pågang hos henne. Jeg er overvektig så kommer til å få mye oppfølging i forhold til dette slik hun la det frem for meg. Flere ultralyder for å se på vekst hos fosteret osv...
Er egentlig veldig fornøyd med den ordningen, ikke blir det så lenge mellom hver kontroll nå i begynnelsen heller :)
 
Jeg var hos legen i dag (9+0), og hun gjorde ingenting da de anså det som unødvendig siden jeg ikke var 12 uker. Blodprøver som sendes inn til sykehuset blir ikke sjekket engang så fikk time om tre uker. Veldig hyggelig dame, har nettopp byttet, men det var litt sløvt syns jeg. Kommer nok ikke til å sende forespørsel til oul før etter uke 12 heller. Er ikke det litt rart?

Var på helsestasjon med gutten på 10 mnd forrig uke og sa jeg ville gå til jordmor, men det var nok ikke mulig pga overbelastning i byen! Velkommen til helsenorge :p Skal ringe igjen og høre med dem
 
Jeg var hos legen i dag (9+0), og hun gjorde ingenting da de anså det som unødvendig siden jeg ikke var 12 uker. Blodprøver som sendes inn til sykehuset blir ikke sjekket engang så fikk time om tre uker. Veldig hyggelig dame, har nettopp byttet, men det var litt sløvt syns jeg. Kommer nok ikke til å sende forespørsel til oul før etter uke 12 heller. Er ikke det litt rart?

Var på helsestasjon med gutten på 10 mnd forrig uke og sa jeg ville gå til jordmor, men det var nok ikke mulig pga overbelastning i byen! Velkommen til helsenorge :p Skal ringe igjen og høre med dem

Mener du har krav på å få gå til jordmor. Men noen steder har de regel om at det er jordmor først etter en viss uke. Tror det er etter OUL en gang. Legen min sa at de hadde fått kjeft fra sykehuset pga de tidligere hadde tatt blodprøver og sendt inn søknader for tidlig så kan være din har fått samme beskjed.
 
Jeg var hos legen i dag (9+0), og hun gjorde ingenting da de anså det som unødvendig siden jeg ikke var 12 uker. Blodprøver som sendes inn til sykehuset blir ikke sjekket engang så fikk time om tre uker. Veldig hyggelig dame, har nettopp byttet, men det var litt sløvt syns jeg. Kommer nok ikke til å sende forespørsel til oul før etter uke 12 heller. Er ikke det litt rart?

Legen min sa akkurat det samme, han ville ikke gjøre noe før uke 12 (fylle ut kort, sende henvisning, ta blodprøver etc). Men de var veldig hjelpsomme med HCG tester :) Jeg fikk ta flere (på tross av god stigning) fordi jeg fortsatte med småblødninger. Etter ukesvis med blødninger kan jeg jo skjønne at legen kanskje trodde at jeg ikke kom til å holde til uke 12...
 
Gikk bare til jordmor da jeg ventet førstemann, nå blir jeg nok å gå til både jordmor og fastlege.
 
Jeg var hos legen i dag (9+0), og hun gjorde ingenting da de anså det som unødvendig siden jeg ikke var 12 uker. Blodprøver som sendes inn til sykehuset blir ikke sjekket engang så fikk time om tre uker. Veldig hyggelig dame, har nettopp byttet, men det var litt sløvt syns jeg. Kommer nok ikke til å sende forespørsel til oul før etter uke 12 heller. Er ikke det litt rart?

Var på helsestasjon med gutten på 10 mnd forrig uke og sa jeg ville gå til jordmor, men det var nok ikke mulig pga overbelastning i byen! Velkommen til helsenorge :p Skal ringe igjen og høre med dem

Det med blodprøvene tror jeg er for at ikke alt de tester for dykker opp før etter 12 uker. Det står nemlig noe sånt på mitt blodprøvesvar :)
 
Jeg skal ha mitt andre barn og føler ikke at jeg har samme behov for jordmor som sist. Sist gikk jeg til privat jordmor. Kostet litt, men var helt fantastisk. Går nok til lege bare enn så lenge :)
 
Skal bestille time til jordmor i uke 16-17. Kommer nok til å bare gå til jordmor, med mindre jeg får noen plager som medfører at jeg trenger legebesøk. Gjorde det sist også, og det funket bra. Min erfaring tilsier at jordmødre har veldig god kunnskap om det svangerskapsrelaterte, Så får man heller bruke lege om man er syk.
 
Jeg har gått til begge, men oftere til legen. Mest pga jeg ikke har noe sansen for min jordmor, får ikke noe ut av det, og har bedre forhold med legen og får mer utbytte av dette.
 
Det med blodprøvene tror jeg er for at ikke alt de tester for dykker opp før etter 12 uker. Det står nemlig noe sånt på mitt blodprøvesvar :)

Ok, ja det kan jo være en mulighet:) Kan ikke huske jeg tok blodprøve i uke 12 sist gang!
 
Ok, ja det kan jo være en mulighet:) Kan ikke huske jeg tok blodprøve i uke 12 sist gang!
Hm.. Jeg tok blodprøver når jeg var 9 uker ca. Og det var jordmor på sykehuset som videresendte meg til labben. Skjønner ikke at hun sender meg for å ta blodprøver om jeg må gjøre det igjen noen uker senere?!
 
Forrige gang gikk jeg kun til jordmor, foruten en og annen gang. Nå er jordmor kun tilgjengelig en dag i uken så er satt opp hos turnuslege. Hørt blandet erfaring om det tidligere (her hvor jeg bor) så håper på å komme til jordmor fra tid til annen.
 
Hm.. Jeg tok blodprøver når jeg var 9 uker ca. Og det var jordmor på sykehuset som videresendte meg til labben. Skjønner ikke at hun sender meg for å ta blodprøver om jeg må gjøre det igjen noen uker senere?!

Jeg skal jaggu meg høre når jeg er der om noen uker! Kommer tilbake med info :D
 
Går til samme jordmor som sist, hun er kjempe koselig så jeg går ikke til legen :) Får ekstra oppfølging denne gangen pga vekstavvik sist og er fint med noen som kjenner meg fra forige gang da :)
 
Back
Topp