Jordmor vs fastlege

FørsteForsøket

Flørter med forumet
Marsboerne2017
Har dere tenkt å gå til kontroller hos jordmor, fastlege eller begge? Og hvor ofte er dere på kontroll?

Jeg var på første kontroll hos fastlege i forrige uke, da jeg var 11 uker. Hun sa jeg også skulle bestille time hos jordmor, men da jeg snakket med helsestasjonen i går, fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde vært hos fastlege, så fikk jeg ikke komme dit før i uke 24 og at fastlegen skal ha bestilt ultralyden rundt uke 18 og at det var neste kontroll. Bor i Oslo og tilhører Grünerløkka helsestasjon. Fikk beskjed om at hvis det var noe medisinsk, så skulle det uansett tas med fastlege.

Så hvem skal man egentlig snakke med hvis man har litt ulike spørsmål om graviditeten da? Er første svangerskap og det er jo alltid nye ting man lurer på...
 
Jeg skal gå til begge er planen.

Har vært hos fastlegen (var forrige tirsdag, da var jeg 11+6) og skal til jordmor den 14 sept, da er jeg ca 16 uker på veg.

Her i byen er oppfølgningen sånn så ser at jeg har fått sniki inn en jordmorkontroll før OUL. Skal i allefall til legen igjen rundt uke 26 for da skal jeg ta glukosebelastning *grøss*.

  1. uke 8-10 Lege, første svangerskapskontroll
  2. uke 18-19 Ultralyd
  3. uke 24-25 Lege eller jordmor
  4. uke 28-29 Lege
  5. uke 32-33 Lege eller jordmor
  6. uke 36-37 Lege eller jordmor
  7. uke 38-39 Lege eller jordmor
  8. uke 40-41 Lege
 
Går nok bare til lege og gyn.. Har såpass mange timer der siden det er risiko..
 
Denne gangen har jeg tett oppfølging pga høyrisiko svangerskap. Skal forholde meg til jordmor og lege på sykehuset her jeg bor.
 
Har dere tenkt å gå til kontroller hos jordmor, fastlege eller begge? Og hvor ofte er dere på kontroll?

Jeg var på første kontroll hos fastlege i forrige uke, da jeg var 11 uker. Hun sa jeg også skulle bestille time hos jordmor, men da jeg snakket med helsestasjonen i går, fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde vært hos fastlege, så fikk jeg ikke komme dit før i uke 24 og at fastlegen skal ha bestilt ultralyden rundt uke 18 og at det var neste kontroll. Bor i Oslo og tilhører Grünerløkka helsestasjon. Fikk beskjed om at hvis det var noe medisinsk, så skulle det uansett tas med fastlege.

Så hvem skal man egentlig snakke med hvis man har litt ulike spørsmål om graviditeten da? Er første svangerskap og det er jo alltid nye ting man lurer på...

Ja, sånn opplevde jeg det og på førstemann. Man skal liksom ikke ha så mange spørsmål :-(.

Ellers opplever de på føden at gravide som har gått til jordmor fremfor lege, er mer forberedt på fødselen.

Gikk kun til jordmor sist, men syns hun virker litt uinteressert, så blir begge denne gangen. Har vært på første (uke 12) neste er oul, og deretter til jordmor for første gang ca uke 22.
 
Jeg gikk utelukkende til jordmor sist, var da kun innom fastlegen en eneste gang etter uke 26 for å få bekreftelse på svangerskap som jeg kunne sende til NAV...

Sognet da til Frogner helsestasjon i Oslo og tok alt av blodprøver osv hos jordmor, så hadde aldri behov for å gå til fastlegen. Syns det var veldig greit - for meg er legen en jeg går til når jeg er syk/trenger medisinsk behandling eller oppfølging av et eller annet slag, mens jeg føler jordmor har mer kompetanse og tid til meg som en vanlig frisk gravid.

Satser på å bare gå til jordmor denne gangen også (var hos henne på første kontroll 8+0 og skal tilbake til henne for å ta blodprøver 12+6), men om det dukker opp noe medisinsk i løpet av svangerskapet tar jeg selvfølgelig en tur til fastlegen altså, har ikke legeskrekk :)
 
I vår kommune har vi lege i uke 8-12 så jordmor uke 16 så oul 17-19 så jordmor uke 24-så lege uke 28 så jordmor i uke 32 og 36 så lege uke 38 så jordmor uke 40
 
Ja, sånn opplevde jeg det og på førstemann. Man skal liksom ikke ha så mange spørsmål :-(.

Ellers opplever de på føden at gravide som har gått til jordmor fremfor lege, er mer forberedt på fødselen.

Gikk kun til jordmor sist, men syns hun virker litt uinteressert, så blir begge denne gangen. Har vært på første (uke 12) neste er oul, og deretter til jordmor for første gang ca uke 22.
Ser den, og er litt sånn jeg har tenkt også - en er flink på allmennmedisin og den andre på graviditet. Får bare håpe jordmor gir et bedre inntrykk når jeg endelig får møte han/henne enn hun sekretæren jeg snakket med på helsestasjonen...
 
Jeg skal gå til begge er planen.

Har vært hos fastlegen (var forrige tirsdag, da var jeg 11+6) og skal til jordmor den 14 sept, da er jeg ca 16 uker på veg.

Her i byen er oppfølgningen sånn så ser at jeg har fått sniki inn en jordmorkontroll før OUL. Skal i allefall til legen igjen rundt uke 26 for da skal jeg ta glukosebelastning *grøss*.

  1. uke 8-10 Lege, første svangerskapskontroll
  2. uke 18-19 Ultralyd
  3. uke 24-25 Lege eller jordmor
  4. uke 28-29 Lege
  5. uke 32-33 Lege eller jordmor
  6. uke 36-37 Lege eller jordmor
  7. uke 38-39 Lege eller jordmor
  8. uke 40-41 Lege
Hvordan fikk du beskjed om glukosebelastningstesten og på hva er årsaken til at du må ta den? Har hørt rykter om den, men det er også alt...
 
I vår kommune har vi lege i uke 8-12 så jordmor uke 16 så oul 17-19 så jordmor uke 24-så lege uke 28 så jordmor i uke 32 og 36 så lege uke 38 så jordmor uke 40
Virker som det er ulike praksiser i ulike kommuner - og at enkelte steder er det flere kontroller enn det som er et minimum/at man kan komme nesten når man vil til jordmor
 
Hvordan fikk du beskjed om glukosebelastningstesten og på hva er årsaken til at du må ta den? Har hørt rykter om den, men det er også alt...
Jeg ble henvist av jordmor i uke 8 til å ta glukosebelastning, og skal ta den på nytt i uke 28. Man tar den fastende om morgenen, hvor de måler blodsukkeret ditt på tom mage, og så får man fem minutter på seg til å drikke noe søtt kliss. Deretter sitter man og venter i to timer før de måler blodsukkeret på nytt.

Dette er noe man gjør for å sjekke om du har eller holder på å utvikle svangerskapsdiabetes. Poenget med å ta den to ganger slik jeg måtte gjøre, er dels å sjekke om du er i faresonen i utgangspunktet, og dels å ha en referanseverdi å sjekke mot når du tar den på nytt. Men mange tar den bare en gang mot slutten av andre trimester, så praksis varierer nok litt rundt om i landet.

Jeg ble henvist utelukkende basert på alder (er 35 - jordmor sa hun henviste alle fra 35 og oppover uavhengig av bmi osv), men om du er overvektig eller har diabetes i familien, er det også vanlig å ta glukosebelastning tror jeg.
 
I vår kommune har vi lege i uke 8-12 så jordmor uke 16 så oul 17-19 så jordmor uke 24-så lege uke 28 så jordmor i uke 32 og 36 så lege uke 38 så jordmor uke 40
Slik er det i min kommune også :) Var til første kontroll hos lege i uke 8 og skal til jordmor 14.09. Da er jeg 16-17 uker på vei. Tror det er mest en time som skal dreie seg om livsstil/kosthold, men håper hun lytter etter hjertelyd også :)Synes det er lenge mellom første kontroll og oul for de som ikke har dette tilbudet. Særlig førstegangs som lurer på alt mulig.
 
Jeg var til lege i uke 8 ca. Fikk klar beskjed om at det beste var å gå til begge. Han sa at han og jordmor hadde god kommunikasjon, så da ville jeg bli best ivaretatt. Han sa jeg skulle bestille time hos jordmor siden hun har mer info på lager når det gjelder graviditet og kan svare mer utfyllende på spørsmål, men han ville allikevel være med å følge meg opp siden han er legen min og veldig glad på mine vegne. Så i uke tolv skal jeg både til jordmor og på ultralyd :)
 
Virker som det er ulike praksiser i ulike kommuner - og at enkelte steder er det flere kontroller enn det som er et minimum/at man kan komme nesten når man vil til jordmor

Det er til og med ulik praksis i samme kommune mellom ulike bydeler. Helsestasjon jeg tilhører nå er mye travlere enn den jeg tilhørte før. Så da har de ikke kapasitet til mer enn det vi har krav på. Den gamle hadde nok bedre kapasitet og der virket det som jeg mer eller mindre kunne bestille time etter eget behov.
 
Hvordan fikk du beskjed om glukosebelastningstesten og på hva er årsaken til at du må ta den? Har hørt rykter om den, men det er også alt...


Legen sa jeg skulle ta den da jeg var på 1svangerskapskontroll. Var forberedt på at jeg må ta det pga jeg er overvektig.
Har tatt det 3 ganger før.
 
J går til begge. Skal på første jordmor time nå på fredag, da er j 10 uker, så skal j til legen om 2 uker. D er litt fordi legen følger opp sykmelding å...
 
Kommer til å bruke mest jordmor, veldig fornøyd med henne!! :)
 
Jeg hadde valgt jordmor men det er fordi jeg har en crappy fastlege :p Får oppfølging på sykehuset så blir hverken JM eller fastlege denne gangen :)
 
Jeg skal gå bare til jordmor, av erfaring vet jeg at det er det mye hyggeligere :)
 
Jeg ville gå kun til jordmor(har sprøyteskrekk og litt legeskrekk) og det var helt greit.. Var der på mandag på første kontroll, lå i 2 timer i fullstendig panikk roping og gråting, siden jeg skulle ta blodprøve.. Når timen egentlig var over, bestemte jeg meg og lot henne få ta.. Hun bommet 2 ganger og ga opp... :S Så nå må jeg på ny, gå å grue meg frem til dette.. Men sånn ellers var jordmor fantastisk og har fulgt meg opp med å prøve å finne beste løsning på dette tåpelige problemet mitt.

Så jeg anbefaler å gå til lege/sykehuset for å ta den prøven, om du har angst for dette.. ;)
 
Back
Topp