Jordmor time eller vente ?

Malala

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Hei , når burde en bestille time hos jordmor ?
Skal på første ul om 2 uker på sykehuset , har ikke tatt blodprøve eller vært hos legen .

Skal jeg vente først med ul og hva de sier på sykehuset eller kan en bestille time nå ? Er 5 uker på vei
Første gang her , ikke kjent med prosedyrene .

Da jeg fikk bekreftet svangerskapet hos fastlegen,sendte hun henvisning til jordmor. Du kan også kontakte helse stasjonen du tilhører og gi dem info,.. Så ordner de time..

Du kan bestille en time når du vil, helsepersonellet er der for deg. :)

Det mest vanlige, er jo å gå til legen i uke 9-12 også jordmor før UL i uke 18-20.
Du kan imidlertid gjøre det som passer deg.
Hvis du trenger å snakke med en jordmor, så gjør du det. :)

Urinprøver og blodprøver som skal dyrkes, må som regel taes på legekontoret.
Jordmoren har ofte bedre tid til å snakke, men legen kan gjøre alt som trengs på sitt kontor også.

Noen helsestasjoner har hjemmeside, og da er det gjerne informasjon om når de anbefaler første time.
Dette står på siden til min helsestasjon: "Første kontroll hos jordmor anbefales mellom svangerskapsuke 12-16."

Da jeg hadde første jordmortime var jeg 14+4.
Satt veldig pris på å komme til jordmor da. Var der i en time faktisk.

Jeg var hos fastlegen 9+6. Neste kontroll skulle jeg ta etter ordinær ultralyd. Nå i ettertid angrer jeg på at jeg ikke ventet til uke 12, fordi jeg fikk påvist MA i uke 11.

Jeg har første jordmortime i uke 24, vært til legen flere ganger i tillegg da. Tok kontakt i uke 7 med jordmor selv og ba om time. Er problem med at ikke alle får jordmor i Trondheim, eller var slik i fjor. Så tok ikke sjansen på det :)

Jeg fikk ikke komme til jordmor før etter uke 15, så tror det greieste er å kontakte de og høre når de vil ha deg inn. Ulik praksis på ulike steder :)

Varierer litt fra kommune til kommune. Her skal man ha første ordinære svangerskapskontroll i uke 12, og første time til jordmor i uke 16. Var bare å ringe og si hvor langt på vei jeg var, så fikk jeg tildelt time i "riktig uke".

Back
Topp