Jordmor spørsmål!

Tinkiwinky1990

Elsker forumet
Jeg er 10+0 i dag. Når kontakter man jordmor? Jeg har en del spørsmål og lurer på om jeg burde ta kontakt. Legen min sa jeg burde få vite skjønnet først. Er dette nødvendig? Jeg får ikke vite det før oul 2 september - lenge å vente!
Hva gjør jordmoren? Dette er våres første barn så vi har rett og slett ikke peiling :-) håper noen kan besvare spørsmålene mine :-D

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis det er ting du lurer på så skal du ta kontakt!
Det obligatoriske er lege ved 12 uker fordi det ikke er alle helsestasjoner som kan ta blodprøver, deretter kan man velge om man vil ta kontrollene hos lege eller jordmor. Mange velger å ta annenhver gang. Neste kontroll er oul mellom uke 18-20, neste kontroll er ved uke 24-25, så er det hver fjerde uke etter det. På slutten er det hver andre uke.
På kontrollene skal du alltid ha med urinprøve. Der sjekker dem om du har ting som ikke skal være der. De måler blodtrykk, blodsukker, blodprosent, veier deg og fra uke 24 måler de symfysen og hører hjertelyden til lille. Det er alltid anledning å spørre om hva som helst på disse timene. Min jordmor kan jeg ringe til og om hun er opptatt ringer hun alltid tilbake og har alltid god tid på telefon. Kanskje du kan prøve det?

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 02.01.2015♡

Legen min er veldig spesiel, virker ikke som at han har peiling på gravide kvinner generelt :-) men da hører jeg på dere og tar kontakt når jeg er tilbake i Norge igjen(på ferie nå)
Takk for hjelpen damer :-D

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var hos jordmor i går og hun tok blodprøvene mine. Det er valgfritt om an ønsker å ta første kontroll hos fastlegen eller hos jordmor. Desverre er det ikke alle helsestasjoner som har like mye kapasitet og utstyr.

Ingen grunn til å vite kjønnet, de aller fleste får vite dette etter at de har vært hos jordmoren:)

Jeg har alt vert hos lege og tatt prøver o.l, tidlig UL og time hos jordmor, og eg er bare 10+3 :) Jeg tar heller en ttur for masse, enn å gå og være usikker på hvortid jeg skal inn .. :) så bare ring og bestill time ;)

Jeg var hos jordmor når jeg var 11 uker, følte det var en mye bedre kontroll enn hos legen .. Jordmor har tid til DEG og DINE spørsmål, og om hvordan DU har det ..enn hos lege som bare nesten kikker på klokka for å rekke neste pasient .. Ville ringt jordmor imorgen jeg å sagt hvor langt du var på vei å når ho har en ledig time:)

<3 venter en vinterbebi <3

Mellom uke 8-12 bruker man å ha første kontrolltime :)

---------------------------------------
♡ Vi venter nummer 3 ♡
☆Januar 2015☆

Er bare å ringe og høre med jordmor. Noen plasser kan du komme der tidlig i svangerskapet mens andre plasser gjerne vil vente til etter oul (pga lite kapasitet hos jordmor feks. ).

Min lege har permisjon og jeg har ikke lyst til å gå til vikarlegen, så jeg går bare til jordmor. Var dere i uke 6 og skal tilbake i morgen. Er da 11 uker. Her er det få gravide for tiden, så hun har goood tid:)

I min kommune er det en plan for svangerskapakontrollene og veksler mellom lege og jm. Var til 2. Kontroll hos jm i uke 13 ( litt tidlig pga ferie). Jeg ville bare ringt hvis jeg lurte på noe, det er jo derfor hun er der :) hun i min kommune er tilgjengelig ved behov også utenfor de ordinære kontrollene...

Hos jm får du info, kan stille spm og hører hjertelyd og måler magen mm. Trenger jo ikke vite kjønn for det :)

Her hvor jeg bor har man time hos lege og jordmor annenhver gang. Første kontroll hos lege er i uke 8-12 og deretter er det kontroll hos jordmor i uke 16, før OUL i uke 19 :)

<3 Termin 25.01.15

Back
Topp