Jordmor og legekontroll

Frk.vimsa

Blir kjent med forumet
Når drar dere til jordmor og lege første gang? Skal dere gå kun til den ene, eller tar dere annenhver gang?

Jeg har time hos lege i uke 12. Vurderer bestille jordmor time før det, men er det for tidlig i feks uke 8 ?
 
Jeg hadde hos lege i uke 8 pga kronisk sykdom og medisiner,uke 12 blir det faktisk både lege og jordmor, tenker deretter å ta litt her og litt der. Synes egentlig det kanskje kan være greit med litt mindre prat hos legen, men kommer jo veldig an på jordmor. Fikk ikke helt tonen med hun jeg hadde i forrige svangerskap.

Kontakt helsestasjon der du bor og hør hva de tenker? Er ikke alltid de har tid til å prioritere det så tidlig som uke 8.
 
Var til jordmor på første kontroll denne uka, i uke 10! Kommer til å gå kun til hu, og bare ta nødvendige prøver hos legen! Gjorde det sist også, og det passet meg best!
 
var i dag hos lege, uke 10. så skal jeg til lege i uke 13 (pga oppfølging mtp sykemelding).
Har jordmortime i uke 24 og legetime i uke 26-27 (pga jul/nyttår).
 
Legen i uke 13, for blodprøver. Deretter tenker jeg hovedsakelig å gå til jordmor fordi det er enklere mtp reisevei og jobb. De har tilbud om jordmorkontroller for ansatte via bedriftshelsetjenesten på jobben, så det er klart det enkleste ift fravær. Første kontroll (utenom blodprøvekontrollen og OUL) vel i uke 24, er det ikke? 4 uker etter OUL?
 
Lege i uke 12/13 først, jordmor uke 16, så oul, så annenhver mellom lege og jordmor. Syns det var helt ypperlig å gjør det sånn :)
 
Skal til jordmor når jeg er 11+0. Har tenkt å kun gå til jordmor, har ikke behov for legekontroller, med mindre det skulle være behov for sykemelding.
 
Jeg skal til lege ca i uke 12, men vet ikke helt hva jeg skal videre. Har ikke behov for å gå så mye til legen, så tenker kanskje det er like greit å gå mest til jordmor framover, eller annenhver gang til hver av dem.

Jeg har også vært på tidlig ultralyd privat, og skal på enda en tidlig ultralyd ca i uke 12. Er så kjekt å sjekke at ting ser greit ut.
 
Kommunen har satt opp et forslag til oss gravide om å bytte på, at den og den uka jordmor og de andre ukene til lege med blodprøver osv :) Jordmoren i kommunen er kronisk syk og vet aldri når hun blir sykmeldt. Så blir mest lege :)
 
Har vært hos legen en gang, men det var så tidlig at han ikke kunne se noe på ultralyden. Fikk positiv test der da, så fikk jeg ny time om noen uker. :)
 
Blir jordmor når jeg er 9+1. Litt tidlig, men tror jeg blir henvist til sykehus for duo-test. Så må komme igang med kontrollene litt tidlig denne gang. Sist gikk jeg til første kontroll i uke 13. Går bare til jordmor.
 
første kontroll hos jordmor uke 8+4 her :) usikker på hva jeg gjør etter det, men likte henne veldig godt ved forrige svangerskap, som dessverre endte i MA.
 
Går bare til kontroller på sykehuset nå. Foreløpig 3 ganger i uken. Håper det blir litt sjeldnere etter hvert...
 
Har ikke ringt jordmor enda men har vært hos legen to ganger svangerskapsrelatert og har time til blodprøvene i uke 12. Så bestiller jeg nok neste kontroll til jordmor. Kommer til å gå annenhver ca :)
 
Har ikke ringt jordmor enda men har vært hos legen to ganger svangerskapsrelatert og har time til blodprøvene i uke 12. Så bestiller jeg nok neste kontroll til jordmor. Kommer til å gå annenhver ca :)
 
Den første blir hos lege pga blodprøver osv
Men etter det kun hos jordmor:happy:
 
Går bare til kontroller på sykehuset nå. Foreløpig 3 ganger i uken. Håper det blir litt sjeldnere etter hvert...
Kan jeg spørre hvorfor du har så tett oppfølging? Det er lov å ille svare ❤️

Jeg har bekreftet svangerskapet hos lege, men har ikke vært på noen svangerskapskontroll enda. Legen ville jeg skulle bestille en time når jeg er 12 uker. Så jeg venter til det. Skal til gyn på tidlig ul neste uke, og er alt greit da så bestiller jeg jordmor time også ❤️
 
Var hos lege 11+1
 
Back
Topp